Bądź przygotowany na sezon przeziębień. 5 prostych zasad na podniesienie odporności dziecka

Prawo autorskie: stephaniefrey / 123RF Zdjęcie Seryjne
Prawo autorskie: stephaniefrey / 123RF Zdjęcie Seryjne
Zaczęło się! Katarki, kaszelki, stany podgorączkowe i chrypki. Jesień, jeszcze nawet ta kalendarzowa, nie zagościła na dobre, ale nosy już wilgotne, a buzie zmęczone i blade... - „Mamo, źle się czuję...”- słyszysz od malucha, który jeszcze tydzień temu tryskał energią i był okazem zdrowia.

Znowu wypowiadasz wojnę wirusom i bakteriom, kupujesz preparaty witaminowe, syropki na odporność... A gdyby tak, dbać o układ odpornościowy naszych dzieci 365 dni w roku?
Dlaczego zapominamy o pięciu podstawowych zasadach, które ciągle jeszcze, w stosunku do swoich wnuków stosują nasze mamy?
1. Podawajmy dzieciom więcej owoców i warzyw (przez cały rok!).
Serwowane w całości lub w kolorowych sałatkach, powinny one stanowić nieodłączny element dziecięcego menu. Optymalne rozwiązanie to podawanie dziecku warzyw i owoców pięć razy dziennie, przy następujących założeniach ilościowych na porcję: dwie łyżki stołowe dla maluchów, filiżanka dla starszych dzieci. Taka dieta zaprocentuje w przyszłości, chroniąc nasze, już dorosłe, dzieci przed chorobami serca i chorobami nowotworowymi. Skoro już jesteśmy przy odżywianiu, w jadłospisie malucha nie powinno też zabraknąć chudego mięsa, nabiału, kaszy, ciemnego ryżu, tłustych ryb, tłuszczów roślinnych oraz pieczywa pełnoziarnistego.

Pamiętajmy o podawaniu dziecku odpowiedniej ilości płynów: nawilżą one błony śluzowe dróg oddechowych, dzięki czemu nie przyczepiają się do nich bakterie i wirusy.
2. Pilnujmy by dzieci były wyspane.
Badania jednoznacznie wskazują, że niedobór snu osłabia organizm. Ile snu potrzebuje dziecko? Noworodek ok 18 godzin dziennie, małe dziecko od 12 do 13 godzin, a przedszkolak ok 10 godzin. Liczy się także jakość snu. Aby maluch spał spokojnie, jego pokój powinien być przewietrzony, a temperatura powietrza powinna wynosić 18-19°C. Dla prawidłowej produkcji melatoniny (hormonu snu) dzieci powinny spać w ciemności, bez nocnej lampki i z daleka od telefonów komórkowych.
3. Spacerujmy z dzieckiem na świeżym powietrzu. Niezależnie od pogody.
Przebywanie na świeżym powietrzu może znacznie podnieść odporność organizmu, dlatego zaleca się, by rodzice wychodzili z dzieckiem na spacer każdego dnia. Doświadczanie różnych warunków atmosferycznych sprzyja rozwojowi mechanizmu termoregulacji u dziecka. Nie należy zakładać maluchowi zbyt wielu warstw odzieży by nie dopuścić do przegrzania organizmu.
4. Przestrzegajmy zasad higieny.
Brzmi banalnie, a jednak... Zwracajmy uwagę, by dzieci często myły ręce, szczególnie przed posiłkami, po zabawie na dworze, po zabawie ze zwierzakiem, po wycieraniu noska (tak!), wizycie w toalecie, powrocie do domu... Regułą powinna być także wymiana szczoteczki do zębów (i odseparowanie jej od szczoteczek innych domowników), gdy dziecko zachoruje na infekcję bakteryjną.
5. Pamiętajmy, że gorączka pozwala zwalczać infekcję.
Choć wielu rodziców na rosnący na termometrze słupek rtęci reaguje paniką, należy pamiętać, że gorączka to tylko symptom choroby, a nie choroba. To odpowiedz organizmu dziecka na infekcję i bez niej, ciało nie jest w stanie skutecznie zwalczyć choroby. Prawda jest taka, że przy wyższej temperaturze układ odpornościowy pracuje lepiej. Oczywiście zawsze należy skonsultować wysoką gorączkę z pediatrą, żeby upewnić się, że nie dzieje się nic poważnego.

Wietrzenie mieszkania, spacery, odpowiednie ubranie... A w okresie niemowlęctwa karmienie piersią. O układ odpornościowy naszego dziecka powinniśmy dbać na każdym etapie jego rozwoju. Tak z ręką na sercu, odpowiedzmy sobie na pytanie: Czy wszyscy przestrzegamy tych prostych, pięciu zasad? Czy na codzienne spacery nie brak nam czasu? Czy codziennie podajemy naszym dzieciom owoce i warzywa? A może najwyższa pora na zmianę trybu życia? Zmianę dla całej rodziny?
Znajdź nas na Znajdź nas na instagramie
Trwa ładowanie komentarzy...

KALENDARZ CIĄŻY

TYDZIEŃ PO TYGODNIU

PRZEDSZKOLAK

ROZWÓJ I WYCHOWANIE