Prawie wszyscy uczniowie doświadczają przemocy

Fot. Jesse Millan / http://tnij.org/95j9otj / CC BY / http://goo.gl/sZ7V7x
Ponad połowa dzieci w szkołach doświadczyła przemocy psychicznej ze strony innych uczniów. Pobity został co trzeci uczeń. A kto ich krzywdzi? Jak sami mówią: “nielubiany, silny zły uczeń”. Gdzie? Na korytarzu podczas przerwy albo na boisku. Prawie co czwarte dziecko nie czuje się bezpiecznie w szkole.

To wnioski z badań przeprowadzonych w losowo wybranych warszawskich szkołach podstawowych podstawowych przez Fundację ART w ramach kampanii Cartoon Network ”Bądź kumplem, nie dokuczaj”. Ankietowano uczniów w wieku od 8 do 12 lat.

Prawie wszyscy (94 proc.) byli świadkiem przemocy. Połowa miała z nią styczność więcej niż jeden raz. Uczniowie przyznają, że doświadczają przemocy zarówno fizycznej, jak i psychicznej. Ta ostatnia, to - jak sami mówią - m.in. pisanie “niemiłych komentarzy” w internecie, dokuczanie, wyzwanie i wyśmiewanie. Ofiarami takich zachowań padła ponad połowa dzieci. To więcej, niż “tradycyjnej” przemocy, której doświadczył co trzeci uczeń.

Kim są sprawcy przemocy? Najczęściej osoba krzywdząca jest określany przez badanych jako „silna” oraz „zły uczeń”. Dla około połowy badanych sprawca jest „nielubiany”, a jednocześnie “odważny”. Psycholog Joanna Barlińska, autorka raportu z badania podkreśla, że ofiara przemocy jest często przez uczniów postrzegana jako słaba, niezaradna i nie dająca sobie rady w życiu.
Joanna Barlińska, psycholog

Zastanawiający wydaje się fakt, że w obu przypadkach, przez około połowę badanych uczniów, zarówno osoba krzywdzona jak i krzywdząca określana jest jako „nielubiana”. Co może pokazywać, że zarówno rola sprawcy jak i ofiary wiąże się z negatywnymi konotacjami.

Niektórych pewnie to zdziwi, ale w “przemocowym kontekście” uczniowie dobrze oceniają zachowanie nauczycieli. To oni - według badanych - najczęściej reagują na przemoc. Problemem może być fakt, że często mogą jej nie widzieć, szczególnie przemocy psychicznej (np. obraźliwych SMS-ów).

Większość uczniów deklaruje, że podjęła by działania, gdyby doświadczyła przemocy lub była jej świadkiem. Najczęściej poprosiliby o pomoc osobę dorosłą lub spróbowali sami porozmawiać ze sprawcą. W badaniu nie sprawdzono, jak te deklaracje mają się do rzeczywistości - czyli CZY ankietowani reagowali, gdy przemoc widzieli lub jej doświadczali.


“W celu zwiększania poczucia bezpieczeństwa w szkole zasadnie wydaje się przeprowadzenie zajęć dla uczniów aby mogli poszerzać swoją wiedzę na temat sposobów radzenie sobie z doświadczaniem lub byciem świadkiem przemocy. Kolejnym krokiem mogłaby być edukacja nauczycieli w kierunku poznania oraz umiejętności wychwytywania zachowań wskazujących na to, że dany uczeń doświadcza przemocy - podsumowuje Joanna Barlińska.

Przemoc wśród dzieci jest problemem o którym trzeba mówić głośno.
Małgorzata Chapman, Senior Director Creative, Production, Marketing&PR – Central&Eastern Europe, Benelux, Switzerland, German, Austria – Turner Broadcasting System

W dotychczas prowadzonych kampaniach przeciw przemocy działania najczęściej skupiały się na ofiarach. W kampanii „Bądź kumplem, nie dokuczaj” chcemy dotrzeć do wszystkich grup, których ten problem dotyczy. Mówimy nie tylko o ofiarach przemocy, ale także o tych, którzy dokuczają innym oraz tych, którzy są świadkami dokuczania. W tak młodym wieku, dokuczający, czy obserwator są również dotknięci i na swój sposób skrzywdzeni tym zjawiskiem i także potrzebują pomocy. Bardzo mocno zachęcamy także do przyjacielskich postaw, bo to jedna z najlepszych metod walki z przemocą

Na stronie kampanii cartoonnetwork.pl/BadzKumplem, dzieci mogą dowiedzieć się, co robić w sytuacjach, w których zetkną się z przemocą, w tym filmy pokazujące przemoc z perspektywy dokuczającego:
ofiary:
i obserwatora:
Jest tam też podana także specjalna infolinia (88 555 22 22) oraz adres mailowy (kumpel@przeciwprzemocy.pl), pod którymi można znaleźć pomoc i wsparcie w konkretnych sytuacjach.

W badaniu wzięło udział 616 osób w tym 315 dziewczynek i 301 chłopców wieku 8-12 lat.

Badania zostały przeprowadzone przez Fundację ART w ramach kampanii przeciw przemocy Cartoon Network „Bądź kumplem, nie dokuczaj”
Znajdź nas na Znajdź nas na instagramie
Trwa ładowanie komentarzy...

KALENDARZ CIĄŻY

TYDZIEŃ PO TYGODNIU

PRZEDSZKOLAK

ROZWÓJ I WYCHOWANIE