
"Dziewczynki co prawda są pilniejsze, ale mniej inteligentne niż chłopcy, słabsze z matematyki i zdecydowanie bardziej przeciętne, uczą się więcej niż płeć przeciwna do momentu, aż zaczynają skupiać się na wyglądzie". Brzmi to jak stereotypy sprzed lat? Według raportu "Przyszłość dla dziewczynek" to przekonania aktualne i dzisiaj, w które wierzą same dziewczynki, a szkoła, rodzice i rówieśnicy za wszelką scenę starają się je w tym utwierdzić.
Dziewczynki są pilne, ale mniej bystre
Z raportu "Przyszłość dla dziewczynek" stworzonego dla fundacji Kosmos dla Dziewczynek wynika, że dziewczynki ciągle spotykają się ze szkodliwymi stereotypami. W szkołach nadal trzyma się kult dziewczynki nie tylko grzecznej — i to do tego stopnia, że gdy koledzy pociągną ją za warkoczyki, powinna z uśmiechem odpowiedzieć, żeby tego nie robili, zamiast wszczynać awanturę — ale także dziewczynki pilnej.Może cię zainteresować także: Oto czego nasze dzieci uczą się w podstawówce. Tak wygląda "minitrening z seksizmu"
wybory naukowe w dziedzinach ścisłych. Stereotyp przypisujący mężczyznom "naturalną" i "wrodzoną" inteligencję zaczyna ujawniać się już u dzieci w wieku ok. 6 lat" – czytamy w raporcie "Przyszłość dla dziewczynek".
Matematyka i technologia to dziedziny dla chłopców
Podobnie jak umiejętności matematyczne i cyfrowe — nie tylko szkolny system, ale sami rodzice utwierdzają swoje córki w przekonaniu, że ich zdolności matematyczne są statystycznie niższe niż chłopców, nie muszą także tak dużej wagi przywiązywać do umiejętności cyfrowych.Dziewczynki czują się brzydkie i bezużyteczne
Gdy cofam się myślami do czasów gimnazjum, najbardziej pamiętam stres związany z nauką i własnym wyglądem. Chęć dopasowania się do grupy rówieśniczej osiągnęła wtedy swoje apogeum — ja i wszystkie moje koleżanki codziennie rano w szkolnej toalecie podchodząc do lustra powtarzałyśmy jak mantrę: "Boże, jak ja wyglądam".w wieku 10-17 lat nie ma wysokiej samooceny w kwestiach wyglądu. Gorzej jest tylko w Japonii, gdzie 93 proc. dziewczynek udziela takiej odpowiedzi.
Jak wspierać dziewczynki?
Zgodnie z badaniami "Kosmosu dla dziewczynek" umiejętności, których te będą potrzebować w przyszłości, to m.in.: krytyczne myślenie, odwaga bycia liderką, sprawność technologiczna, umiejętność pracy projektowej.Może cię zainteresować także: Powrót do szkoły i pokaz władzy nauczyciela. Kreska na oku 14-latki ważniejsza niż jej wiedza?













