To zdjęcie dowodem, że wyścig szczurów u dzieci trwa już od piaskownicy. Rodzice, opamiętajcie się

Martyna Pstrąg-Jaworska
Nakłanianie dziecka w wieku 4 czy 5 lat do nauki pisania literek i cyferek w zeszycie to ogromny błąd. Specjalistki na Instagramie zauważyły, że taka praktyka szkodzi zdrowiu dziecka i to w dużym stopniu. Zamiast zmuszać malucha do pisania, ćwicz jego sensorykę i pokaż mu zabawy na poznawanie liter i cyfr.
Ćwiczenie pisania liter i cyfr przez bardzo małe dzieci to duży błąd. Szkodzisz swojemu dziecku, nie chwal się jago ambicją i mądrością, tylko zabierz mu ołówek. screen Instagram dr_misko/Zdjęcia rtg- X-rays Case courtesy of Dr Jeremy Jones, Radiopaedia.org, rID: 23244
Nie funduj dziecku od najmłodszych lat wyścigu szczurów, by zaspokoić swoje ambicje, bo to szkodzi zdrowiu dziecka. Maluch sam w sobie nie jest nauczony takiej rywalizacji, w której "Antek z grupy już umie pisać, a ty ledwo czytasz". Takie rzeczy wychodzą jednak od rodziców przedszkolaków. Nie chodzi o to, by zabraniać dziecku poznawania cyfr i liter, jeśli to faktycznie zaczyna je interesować, ale o to, by nie zaszkodzić zdrowiu dziecka.

Oto co robimy naszym dzieciom od najmłodszych lat

Na problem zmuszania dzieci do pisania zwróciła uwagę na swoim "stories" na Instagramie blogerka nebule_pl, czyli Ania Trawka-pedagog, logopeda. Prowadzi ona konto na Instagramie typowo parentingowe i pełne wiedzy ze swojej dziedziny, czyli pedagogiki i logopedii. Zaraz za nią temat poruszyła też inna specjalistka, tym razem pediatra - Ewa Miśko-Wąsowska, znana na Instagramie jako dr_misko.


Obie panie zauważyły, jak wiele złego swoim dzieciom wyrządzają sami rodzice, bo opieka przedszkolna doskonale wie, że dzieciom np. 3-letnim nie powinno się dawać do ręki ołówka i zeszytu, by samo pisało literki w równych liniach. Jeśli taka praktyka zdarza się jednak w przedszkolu, być może ma jakiś cel i zanim zdecyduje się kategorycznie na zmianę przedszkola, warto porozmawiać o swoich wątpliwościach z paniami wychowawczyniami czy dyrektorem.
Zdjęcie rtg ręki dziecka, które od najmłodszych lat uczyło się pisania - chrząstki skostniały zbyt szybko.screen Instagram Nebule.pl

Niesamowite zdjęcia rozwoju dłoni dziecka

Na zdjęciach pokazanych na Instagramie, obie specjalistki zwracają uwagę na to, że możemy tam zobaczyć, jak zmienia się rozwój kości w dłoniach malucha w wieku 3, 4 i 8 lat. Im mniej rozwinięta ręka, tym kostnienie chrząstek jest mniejsze. Proces ten u dziecka powinien następować latami, a nie tak, jak jest to widoczne na zdjęciu w ciągu kilku krótkich lat, gdy dziecko już od 3. roku życia trzymało w ręku długopis i pisało znaczki w zeszycie.

Dzieci przed 4.-5. rokiem życia nie są zdolne do poprawnego trzymania ołówka czy długopisu, nie mają siły w ciele, by odpowiednio naciskać narzędzia piśmiennicze. I przede wszystkim – w tym wieku należy postawić na jego rozwój motoryki dużej, czyli całego ciała, a nie skupiać się na palcach i dłoniach (czyli motoryce małej).

Dzięki ćwiczeniom na centralną stabilizację ciała wzmocni się u dziecka wszystko to, co potrzebne maluchowi będzie wtedy, gdy naprawdę nadejdzie czas pisania literek i cyferek. Przedtem warto by dziecko dużo malowało (nie tylko kredkami, również farbami i pędzelkiem czy dłońmi, ćwiczyło ręce i paluszki podczas układania różnych elementów, przekładania koralików, układania klocków czy zabawie z masami plastycznymi.

Kiedy dziecko może rozpocząć pisanie i jak je przygotować


Aby dziecko mogło rozpocząć naukę pisania literek i cyferek, jego rączka musi być wcześniej wyćwiczona i maluch musi być gotowy do tego w zakresie dużej motoryki. By go do tego przygotować, tak jak pisaliśmy powyżej, warto dbać o jego sensorykę, stabilizację obręczy barkowej, siłę i wytrzymałość i o stabilizację całego ciała. To nie powinno wyglądać tak, że panie już w grupach 3-latków dają dzieciom do rąk zeszyty i ołówki by dzieci coś pisały.

To etap, który powinien nastąpić dopiero po długim przygotowywaniu dziecka w wieku przedszkolnym – rysowaniu, klejeniu, wycinaniu, tworzeniu z ciastoliny i plasteliny. Taki moment zwykle następuje u dzieci w wieku 4-5 lat i jest w pełni naturalny. Warto jednak do nauki ich wykorzystać inne sposoby: zapisywanie dużych rozmiarem znaków np. na tablicy kredowej czy dużych kartonach.

Dobre jest też wyklejanie plasteliną kształtów literek i cyfr, nauka poprzez zabawę z różnymi kartami, memory, grami planszowymi czy nawet pisaniu paluszkiem po piasku. W tym szkodzeniu dziecku najbardziej chodzi o to tradycyjne trzymanie długopisu czy ołówka i stawianiu w skupieniu znaczków w tzw. małej liniaturze.