Środkowe dzieciństwo, okres gdy dziecko idzie do szkoły, chętnie eksperymentuje i próbuje nowych rzeczy. Jego pojęcie „ja” staje się bardziej abstrakcyjne niż fizyczne.
Intensywnie rozwija się wyobraźnia, a dziecko zna relacje przestrzenne (góra, dół, bok) i potrafi porządkować rzeczy według danej cechy. Poprawia się koordynacja ruchowa i pojawiają nowe umiejętności, jak np. wiązanie sznurowadeł. W tym wieku dziecko zaczyna kontrolować przeżywane emocje i potrafi wyrażać swoje potrzeby mówiąc o nich.
Kolorowe stopy
Cel: ćwiczenie motoryki dużej, rozwijanie ekspresji plastycznej i kreatywności.
Przyrządy: duży brystol, papierowe talerzyki, farby do malowania rękami (można je zrobić domowym sposobem), pędzelki, kolorowy papier lub gazety, klej.
Instrukcja: tę zabawę dobrze jest zorganizować dziecku na powietrzu. Rozkładamy brystol, a na talerzyki wylewamy farbę. Zachęcamy dziecko, żeby zamoczyło stopy w farbie i odbiło ślady na brystolu albo żeby spróbowało, trzymając pędzelek stopą, namalować coś na papierze. I w zasadzie tu kończy się rola rodzica. Efekty będą zaskakujące, bo wyobraźnia kilkulatka nie zna granic, a możliwość ubrudzenia się farbami jest niezwykle atrakcyjna dla dziecka w każdym wieku. Do wykończenia obrazka można wykorzystać wydzieranki.
Kalambury
Cel: rozwijanie wyobraźni i kreatywności.
Przyrządy: kartki, coś do pisania, pojemnik na kartki (może to być miska).
Instrukcja: przed rozpoczęciem zabawy, dorośli i dzieci piszą na karteczkach nazwy bajek lub postaci bajkowych (mogą to być również inne kategorie jak np. przysłowia, filmy, książki). Wszystkie kartki wrzucamy do pojemnika, z którego każdy gracz będzie losował swoje zadanie. Zaczyna najmłodszy zawodnik, losuje kartkę i jego zadaniem jest pokazanie grupie poprzez gesty i mimikę tego, co jest napisane na karteczce. Ważne jest, żeby nie używać słów. Możemy też grać w kalambury na punkty lub na drużyny. Wszystko zależy od ilości osób biorących udział w grze.
Budowlane wyścigi
Cel: nauka współzawodnictwa i poczucia czasu, rozwój motoryki całego ciała.
Instrukcja: w tej zabawie ważny jest duch rywalizacji. W grę bawią się przynajmniej dwie osoby. Zaczynamy od wyjaśnienia zasad. Gra polega na zbudowaniu jak najwyższej budowli, w określonym czasie (sami ustalamy z dzieckiem jaki to czas). Wygrany wymyśla następną konkurencję np. budowanie jak największej ilości babek piaskowych w ciągu 15 sekund. Warto wcześniej przemyśleć sytuację, w której dziecko przegrywa. Ważne jest żeby nie zniechęcić malucha do dalszej rywalizacji. Wytłumaczmy dziecku co znaczy poczucie czasu i jak działa stoper. Możemy np. zmierzyć czas poświęcony na wiązanie sznurowadeł lub mycie zębów.
Ziemniaczane pieczątki
Cel: doskonalenie precyzji ruchów, ćwiczenie kreatywności, nauka alfabetu lub liczenia.
Przyrządy: ziemniaki, kolorowe farbki, kartki, coś do wycinania kształtów w ziemniaku.
Instrukcje: ziemniak może być świetnym sposobem na naukę alfabetu, ortografii, geometrii, a także tabliczki mnożenia. Wszystko zależy od naszej wyobraźni. Ziemniaki przecinamy na pół i rzeźbimy razem z dzieckiem kształty do pieczątek np. gwiazdki. Możemy zrobić też literki, z których będziemy układać wyrazy lub cyfry, którymi będziemy tworzyć równania matematyczne. Każdy ziemniak przed odciśnięciem na papierze, malujemy farbką.
Instrukcja: z kartonowego pudła wycinamy dno. Robimy to w taki sposób, żeby było miejsce na nogi i ręce. Niech chłopcy samodzielnie ozdobią swoje wyścigówki. Następnie kredą zaznaczamy linię startu, a chłopcy „wsiadają” do swoich pojazdów. Pozostaje ustalenie trasy wyścigu i start! Kto pierwszy na mecie, ten wygrywa.
Makaronowa biżuteria
Cel: rozwijanie ekspresji plastycznej i precyzji ruchów.
Przyrządy: makaron penne, nitka, farby, pędzle.
Instrukcja: do tej zabawy najlepiej nadaje się makaron penne, ponieważ łatwo go nawlekać na nitkę. Nieugotowany makaron rozsypujemy na stole. Dzieci same mogą ozdobić farbami makaron, a gdy wszystko wyschnie ponawlekać go na nitkę i stworzyć jedyną w swoim rodzaju biżuterię.
Państwa-miasta
Cel: ćwiczenie pamięci, refleksu i koncentracji uwagi, poszerzanie wiedzy ogólnej.
Przyrządy: kartki, coś do pisania.
Instrukcje: każdy bez względu na wiek może bawić się w tę zabawę. Na początku każdy gracz rysuje na swojej kartce tabelkę z kategoriami i miejscem na odpowiedź. Kategorie wymyślamy z dzieckiem np. zwierzęta, miasta, rośliny, państwa itp. Pamiętajmy, żeby kategorie nie były zbyt trudne, a szanse wygranej równe. Następnie jeden z graczy mówi w myślach alfabet, drugi w dowolnym momencie mówi stop. Teraz zawodnicy muszą jak najszybciej napisać po jednym słowie do danej kategorii, na literkę która została wybrana. Kto pierwszy skończy, mówi stop i zaczyna odliczać czas, od 10 do 0, jaki mają pozostali zawodnicy na uzupełnienie rubryk. Następnie wszyscy czytają swoje odpowiedzi i punktują je (według własnych wcześniej ustalonych zasad).