Jaka dieta sprzyja poczęciu dziecka?

Dieta na płodność.
Dieta na płodność. Prawo autorskie: martinan / 123RF Zdjęcie Seryjne
Elementy wchodzące w skład codziennego jadłospisu mają wpływ na funkcjonowanie ludzkiego organizmu. Dlatego prowadzona dieta jest tak ważnym elementem przygotowania się do ciąży. Dobra dieta na płodność w połączeniu z wyznaczaniem dni płodnych może skutkować poczęciem dziecka. Sprawdź, co jeść, aby zwiększyć swoje szanse na posiadanie potomstwa

Jak dieta wpływa na płodność?
Na etapie planowania ciąży warto zadbać o swoją dietę, a przede wszystkim unormować masę ciała. U kobiet, które w najbliższej przyszłości chciałyby zostać matkami, masa ciała nie powinna być ani za duża, ani zbyt mała.
Planując powiększenie rodziny, para powinna przyjrzeć się bliżej temu, co je na co dzień. Medycyna potwierdza, że istnieje związek pomiędzy odżywianiem się a płodnością. Prawidłowo skomponowana dieta przed ciążą, wpłynie na zoptymalizowanie i unormowanie masy ciała, a przede wszystkim korzystnie podziała na efekty starań o dziecko. Dieta płodności powinna ograniczać spożycie wysoko przetworzonych produktów, na korzyść składników niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania wszystkich organów w ciele człowieka.

Wpływ diety na organizm jest nieoceniony. Spożywanie pełnowartościowych produktów i prowadzenie dobrze zbilansowanej diety wzmocni organizm, który lepiej przygotuje się na okres ciąży. Menu kobiety powinno być urozmaicone - najlepiej jadać 5 razy w ciągu dnia małe posiłki, składające się z chudego mięsa, ryb, roślin strączkowych, nabiału, warzyw i owoców.

Dieta zwiększająca płodność kobiety
Dni płodne w cyklu menstruacyjnym u kobiety oznaczają moment, w którym możliwe jest poczęcie dziecka. Ich prawidłowe wyznaczenie będzie sprzyjało skutecznemu staraniu się o potomstwo. Jak wspominaliśmy, kobieta planująca ciążę powinna unormować swoją masę ciała. Nadwaga i niedowaga obniżają płodność. Poza tym kobieta starająca się o dziecko powinna uzupełnić swoją dietę w kwas foliowy - najlepiej zacząć przyjmować po około 400 mg kwasu foliowego dziennie, na około 3 miesiące przed planowanym zajściem w ciążę. Suplementację kwasu foliowego zaleca się prowadzić do 12. tygodnia ciąży. Witamina kryjąca się pod nazwą kwas foliowy jest słabo przyswajalna z produktów spożywczych, dlatego trzeba ją zwykle dostarczać do organizmu w formie tabletek.


Warto również uzupełniać niedobory witamin E, nazywanej witaminą płodności. Jej brak w diecie kobiety może prowadzić do zaburzeń w przebiegu ciąży oraz nawet do poronień i obumierania płodu.

Dieta zwiększająca płodność mężczyzn
Tak jak kobiety przygotowują swój organizm na ciążę i do poczęcia dziecka, tak i panowie mogą zwiększyć szansę na zapłodnienie partnerki dzięki odpowiedniemu odżywianiu. Jadłospis przyszłego ojca powinien zawierać produkty bogate w składniki zwiększające żywotność i ruchliwość plemników. Będą to:
- witamina A,
- witamina C,
- witamina E,
- cynk,
- selen.
Niedobór witaminy E między innymi prowadzi u mężczyzn do zmniejszenia wydzielania hormonu gonadotropowego, co przyczynia się do zwyrodnienia plemników. Witaminę E znajdziemy w orzechach laskowych, olejach roślinnych, zarodkach pszenicy, żółtkach jaj, warzywach liściastych i w natce pietruszki.

Zdrowa dieta na płodność
Można z pełnym przekonaniem powiedzieć, że istnieje dieta na płodność - dieta dla mężczyzn chcących zostać ojcami oraz dla kobiet przygotowujących się na ciążę. Warto wskazać, że dieta w pewnym stopniu może wpływać na płeć dziecka. Potwierdzają to badania prof. Josepha Stolkowskiego i dr Jacquesa Lorraina. Związek ten rzeczywiście istnieje, ale odpowiedni jadłospis musi zostać wdrożony co najmniej na 6 miesięcy przed planowanym zajściem w ciążę. Po zapłodnieniu nie ma znaczenia, co je przyszła mama - płeć jest już zapisana w genach płodu.

Chcąc urodzić chłopca, w diecie przed ciążą powinny znaleźć się takie pierwiastki jak sód i potas, w tym m.in. pomidory, ziemniaki, natka pietruszki oraz owoce cytrusowe, zawierające dużo witaminy C. Źródłem potasu są banany, pestki słonecznika, suszone figi, jabłka czy rodzynki i awokado. Dieta na dziewczynkę powinna być bogata w wapń i magnez, a ograniczać sód i potas. Zalecane produkty w diecie przyszłej matki to nabiał, orzechy, ryby, brokułu, szpinak i produkty pełnoziarniste.

Temat wpływu trybu żywienia na płodność kobiet i mężczyzn oraz na płeć dziecka poruszaliśmy już na łamach naszego serwisu w ramach artykułów: „Dieta przy biegunce u niemowlaka” oraz „Dieta a płeć dziecka”. Zapraszamy do lektury.
Znajdź nas na Znajdź nas na instagramie
Trwa ładowanie komentarzy...

KALENDARZ CIĄŻY

TYDZIEŃ PO TYGODNIU

PRZEDSZKOLAK

ROZWÓJ I WYCHOWANIE