Mało kto wie, jak działa "różowy podatek". Nieświadomie płaci go każda kobieta
Czy to możliwe, by ten sam produkt kosztował więcej tylko dlatego, że jest... różowy? Ma identyczne działanie, skład czy właściwości, ale na jego opakowaniu znajdziemy dopisek "dla kobiet"? Okazuje się, że takie zjawisko istnieje, a nazywa się "pink tax", czyli to po prostu różowy podatek.

- Pink tax, czyli różowy podatek, to dodatkowa kwota, którą kobiety jako konsumentki płacą za te same produkty, co mężczyźni.
- Produkty opatrzone dopiskiem "dla kobiet" są średnio droższe niż te niespersonalizowane lub dedykowane mężczyznom.
- Badania wskazują, że produkty "dla kobiet" mogą kosztować średnio 42 proc. więcej niż te dedykowane mężczyznom.
Pink tax, czyli różowy podatek
Różowy podatek sprawia, że niektóre produkty oznaczone jako te dla kobiet czy dziewczynek są średnio droższe od ich odpowiedników dla chłopców czy mężczyzn.Podatek "od różu" najłatwiej zauważyć na trzech grupach produktów: środkach higieny, kosmetykach i zabawkach dla dzieci. Dowodów nie trzeba szukać daleko. Wystarczy porównać ceny męskich i damskich maszynek do golenia w najbliższej drogerii.Może cię zainteresować także: "Był smutny, bo zabierali mu lalkę". Tak rodzice pozbawiają dzieci ważnych umiejętności
Warto także porównywać skład produktów dedykowanych kobietom i mężczyznom. Często pod opakowaniem pomadki, lakieru do włosów czy pianki do golenia "for men", kryją się przecież te same składniki, które są w kilka złotych droższym produkcie "only for woman".
Departament ds. konsumenckich w Nowym Jorku porównał 400 produktów, które sprzedawane były w wersji damskiej i męskiej. Okazało się że produkty oznaczone jako damskie kosztowały średnio aż o 42 proc. więcej.
Dlaczego kobiety płacą więcej?
Kobiety na całym świecie zarabiają mniej niż mężczyźni, to one częściej są ofiarami przemocy ekonomicznej w związkach i tylko one doświadczają ubóstwa menstruacyjnego. Jak podają UNICEF i WHO, ok. 500 mln kobiet na świecie z powodu złej sytuacji ekonomicznej ma ograniczony dostęp do podpasek czy tamponów.Wystarczy przywołać dziecięcą fiksację na punkcie różowego i niebieskiego koloru, przekonanie, że już jako dzieci należy trzymać się podziału na kobiece i męskie.
Jak walczyć z różowym podatkiem?
Jako zwykli konsumenci powinniśmy być przede wszystkim świadomi. Zamiast dopisku "dla kobiet" szukać produktu, który odpowiada naszym potrzebom. Nawet jeśli ma opakowanie w kolorze czarnym, granatowym i wielki napis "for men".Źródło: Bezprawnik.pl, Healthline.comMoże cię zainteresować także: Różowy i niebieski. Dwukolorowy dziecięcy świat w niezwykłym projekcie fotograficznym