Zrobiłeś postanowienia noworoczne i dobrze ci idzie? Uważaj! Jutro sądny dzień

12 stycznia to ważna data dla tych, którzy zrobili postanowienia noworoczne
12 stycznia to ważna data dla tych, którzy zrobili postanowienia noworoczne fot. Kadr z filmu "Dziennik Bridget Jones" (2001)
Postanowienia noworoczne robi połowa Polaków, jednak realizuje je niecałe 10 proc. To, co najchętniej zmienilibyśmy w naszym życiu, dotyczy zdrowego stylu życia oraz aktywności fizycznej. Kiedy nadchodzi dzień, w którym stwierdzamy, że nasze nowe cele są bez sensu? Bardzo szybko – znamy dokładną datę.


Wyniki badań CBOS pokazują, że w 2019 roku chcielibyśmy poświęcić więcej czasu rodzinie i podróżom. Poza tym chcemy być fit i dlatego na początku roku deklarujemy zdrową dietę i ćwiczenia. Kiedy odpuszczamy? Niestety, nasza motywacja nie trwa długo...


"Badania przeprowadzone na podstawie jednej z aplikacji mobilnych dla sportowców (Strava) pokazały, że chęć utrzymania noworocznych celów zaczynamy tracić już w okolicach 12 stycznia. Ta data na zachodzie zyskała nawet swoją nazwę 'the quitter’s day' – czyli w wolnym tłumaczeniu, dzień rezygnacji" – czytamy w informacji prasowej MultiSport.


Co zrobić, by wytrwać w postanowieniach noworocznych?
Liczy się motywacja, a konkretnie jej źródło. – Motywacja jest potrzebna, żeby zacząć i później, od czasu do czasu, przypomnieć sobie, dlaczego coś robimy. Jednak na co dzień, to nie sama motywacja, ale nawyk odpowiada za naszą systematyczność i osiągnięcie celu – komentuje psycholog sportu Joanna Kotek.


Niestety 12 dni na wyrobienie nawyku to trochę za mało... Według European Journal of Social Psychology kształtowanie nowego nawyku trwa 66 dni.

Zdaniem Joanny Kotek przetrwanie w nowym postanowieniu pierwszych tygodni ułatwimy sobie, jeśli jasno określimy, co chcemy osiągnąć, w jakim czasie i po czym poznamy, że osiągnęliśmy sukces. "Jednym z najlepszych źródeł motywacji jest motywacja wewnętrzna, wynikająca z tego, że lubimy wykonywanie jakiegoś zajęcia. Dlatego warto maksymalnie dopasować sposób osiągnięcia noworocznego postanowienia do własnych preferencji" – czytamy w informacji prasowej MultiSport.

– Kilkanaście lat temu, pierwszego stycznia postanowiłem, że pójdę w góry wysokie. Jako formę przygotowania wybrałem treningi biegowe. W połowie stycznia przyszedł pierwszy moment zwątpienia, kiedy pomyślałem o rezygnacji. Pomyślałem, że to nie ma sensu, bo nie widać efektów. Rezultaty pojawiły się po 4 miesiącach, gdy w maju okazało się, że zrzuciłem 30 kg. W życiu i w górach liczy się wytrwałość – opowiada Jarosław Gawrysiak, himalaista, członek kadry narodowej Polskiego Związku Alpinizmu.

Jeśli już przerwaliście starania w osiągnięcia celu, pamiętajcie: data nie ma znaczenia. Warto codziennie zaczynać od nowa. - Pomyłki i przerwy? Zdarzają się każdemu – dodaje Joanna Kotek.
Źródło: informacja prasowa MultiSport Benefit Systems S.A.

Znajdź nas na Znajdź nas na instagramie

Oceń ten artykuł:

Trwa ładowanie komentarzy...

KALENDARZ CIĄŻY

TYDZIEŃ PO TYGODNIU

PRZEDSZKOLAK

ROZWÓJ I WYCHOWANIE