Dyrektywa unijna work-life balance wprowadziła szereg przepisów dotyczących pracy zawodowej, które ułatwiłyby odpoczynek pracownikom, ale też były większym wsparciem dla rodziców. Od 2023 roku ojcowie mają wyłączne prawo do 9 tygodni urlopu rodzicielskiego. Teraz platforma OLX zachęca panów, by korzystali z tego rozwiązania.
Reklama.
Podobają Ci się moje artykuły? Możesz zostawić napiwek
Teraz możesz docenić pracę dziennikarzy i dziennikarek. Cała kwota trafi do nich. Wraz z napiwkiem możesz przekazać też krótką wiadomość.
Celem dyrektywy work-life balance było to, by ci, którzy mają dzieci, mieli bardziej elastyczne warunki zatrudnienia, które pozwolą im równocześnie spełniać się zawodowo i wychowywać dzieci. Z dyrektywy wynikają m.in. dodatkowe dni na opiekę na dziecko, dłuższe urlopy macierzyński i rodzicielski, a także urlop rodzicielski przyznawany wyłącznie ojcom (którego dotychczas nie było).
W Polsce nadal niewielu ojców decyduje się na wzięcie urlopu rodzicielskiego, chociaż 9 tygodni z całej puli 41 tygodni przysługuje wyłącznie im i nie mogą go oddać matce dziecka. W wielu rodzinach rezygnacja z przejścia taty na urlop rodzicielski wynika niestety z zarobków, które w wielu przypadkach u mężczyzn są wyższe niż u kobiet.
Ojcowie są jednak z różnych stron namawiani do korzystania z urlopu, który przysługuje im od czasu wejścia dyrektywy w życie. Platforma OLX, znana w sieci z ciekawych spotów, opublikowała wideo zatytułowane "Praca z korzyścią dla wszystkich". Nagranie, w którym narratorem jest małe dziecko, ma pokazywać, że tata na urlopie rodzicielskim nie powinien dziwić: on tak samo jak matka dziecka jest w stanie doskonale sprawdzić się w roli opiekuna malucha.
Tata tak samo dobrze zajmie się dzieckiem
Mała dziewczynka dziękuje tacie za opiekę, zapewnienie bezpieczeństwa i wspieranie rozwoju. Nagranie pokazuje codzienne sceny z życia rodziny, kiedy mama pracuje, a tata zajmuje się dzieckiem. "Uczestniczenie w rozwoju dziecka to doświadczenie, którego nie da się nadrobić później. Jedyna w swoim rodzaju przygoda i to dla całej rodziny" – komentują wideo jego autorzy. Na końcu spotu możemy przeczytać, że większość rodziców zgadza się z tym, że są równi i mają takie same umiejętności w zajmowaniu się dziećmi. Równocześnie tylko 7 proc. ojców korzystała z przywileju, jakim jest 9 tygodni na opiekę nad małym dzieckiem.
Twórcy spotu zauważają, że powstał on po to, by zachęcić kobiety do powrotu do pracy po narodzinach dziecka, ale przede wszystkim, by znormalizować opiekę ojców nad dziećmi. Prawo zmieniło się bowiem w 2023 roku i nadal nie wszyscy mężczyźni zdają sobie sprawę z tego, że mają taki przywilej. W raporcie Fundacji Share the Care "Tata na rodzicielskim" można przeczytać, że 2023 roku tylko 3,7 tys. ojców korzystało z urlopu rodzicielskiego, a już w kwietniu 2024 roku było to 19 tys. mężczyzn.
Wzrost jest duży, bo jeszcze ok. 3 lata temu tylko 1 proc. rodziców na urlopie rodzicielskim stanowili ojcowie. Nadal jest to jednak bardzo mało. OLX zaznacza, że spot ma zachęcać ojców do korzystania z rozwiązań wprowadzonych poprzez dyrektywę work-life balance i normalizować zajmowanie jest przez ojców małymi dziećmi. Chodzi o to, by panowała równość w wypełnianiu obowiązków dotyczących rodzicielstwa. Jako ciekawostkę warto też dodać, że Fundacja Share the Care we współpracy z ZUS rozpoczęła kampanię społeczną "Równi w domu – równi w pracy. To się wszystkim opłaca".