Rewolucja w szkołach: 3 duże zmiany w organizacji egzaminów. Czy uczniowie podołają?
Zmiany na maturze i egzaminie zawodowym
Ministerstwo Edukacji Narodowej pod wodzą Barbary Nowackiej stara się od prawie roku naprawić szkolnictwo. Nie wszystkie decyzje resortu edukacji spotykają się z poparciem ze strony nauczycieli oraz rodziców uczniów. Wiele osób nie rozumie, dlaczego tak bardzo MEN zależało na likwidacji prac domowych albo dlaczego okrojenie programu nauczania języka polskiego okazało się być zbyt trudne.
Obecnie najwięcej miejsca w dyskusji dotyczącej zmian w szkołach zajmują lekcje religii, ale jest też wiele innych pomysłów, które resort edukacji stara się wprowadzać w życie, by uczniom w szkołach było łatwiej przyswajać wiedzę. MEN stworzyło projekt ustawy, w którym zaproponowano szereg nowelizacji w systemie oświaty i prawie oświatowym. Pojawiły się tam pomysły na reformę dotyczącą m.in. przebiegu egzaminów maturalnych i zawodowych.
Największe zmiany dotyczą przeprowadzania egzaminów zewnętrznych w szkołach średnich, czyli egzaminu maturalnego i zawodowego. Od roku szkolnego 2024/2025 (a także w rocznikach 2025/2026 i 2026/2027) nadal ma obowiązywać zniesienie progu 30 proc. punktów jako warunku do zdania na jednym z wybranych przedmiotów dodatkowych.
Oznacza to, że na obowiązkowych przedmiotach będzie trzeba uzyskać minimum 30 proc. żeby zdać maturę, ale tego progu nie będzie na jednym wybranym przez ucznia przedmiocie dodatkowym.
Reformy w przeprowadzaniu egzaminów
Od najbliższej matury, czyli w 2025 roku na salę egzaminacyjną maturzyści będą też mogli wnosić urządzenia telekomunikacyjne, jeśli te będą wyposażone w aplikacje monitorujące stan zdrowia. Dotyczy to osób przewlekłe chorych np. na cukrzycę, które monitorują poziom cukru we krwi za pomocą specjalnej mobilnej aplikacji w np. smartfonie.
MEN zdecydował się także na wprowadzenie egzaminatora-weryfikatora, który będzie drugi raz sprawdzał matury i egzaminy zawodowe. Pomysł ma na celu jeszcze lepszą jakość sprawdzania i oceniania prac egzaminacyjnych i zmniejszenie ryzyka większej liczby błędów egzaminatorów.
W projekcie pojawił się również zapis o tym, że maturzyści będą mogli wybrać dowolny język obcy nowożytny jako ten, który będą zdawali jako obowiązkowy. W przypadku szkół i oddziałów dwujęzycznych uczniowie będą musieli jako drugi obowiązkowy język wybrać ten, którego uczyli się w szkole lub oddziale dwujęzycznym.
Warto też pamiętać, że na maturze w 2025 roku będzie obowiązywała znajomość lektur ze skróconej już przez MEN nowej listy lektur.
Źródło: samorzad.pap.pl
Czytaj także: https://mamadu.pl/188953,men-zaplanowal-duza-zmiane-w-maturach-od-2025-roku-uczniowie-poczuja-ulge-nie-zdalo-egzaminu