Ministerstwo Edukacji Narodowej opracowało zmiany w przepisach dotyczących organizacji, przeprowadzania i sprawdzania egzaminów ósmoklasisty i maturalnych. Wśród pomysłów resortu pojawiła się propozycja odroczenia zniesienia progu minimum 30 proc., który dotyczy przedmiotów dodatkowych. Co to oznacza dla przyszłych maturzystów?
Reklama.
Podobają Ci się moje artykuły? Możesz zostawić napiwek
Teraz możesz docenić pracę dziennikarzy i dziennikarek. Cała kwota trafi do nich. Wraz z napiwkiem możesz przekazać też krótką wiadomość.
Ministerstwo Edukacji Narodowej pracuje nad zmianami dotyczącymi organizacji i sprawdzania egzaminów maturalnych i ósmoklasisty. Od 2025 roku maturzyści nie będą musieli już m.in. składać wstępnych deklaracji dotyczących wybranych na maturze przedmiotów (wystarczy jedna, ostateczna deklaracja), teraz MEN poinformował, że opracował reformę dotyczącą m.in. progów procentowych na maturach dodatkowych.
W projekcie nowelizacji, nad którym resort edukacji pracował, zaproponowano szereg zmian w zakresie sprawdzania, ale i organizacji egzaminu. Obecnie z każdego przedmiotu obowiązkowego uczeń musi uzyskać minimum 30 procent, żeby w ogóle zdać egzamin maturalny. Nie dotyczy to przedmiotów dodatkowych: teraz na jednym wybranym przedmiocie można znieść wspomniany próg. W projekcie MEN-u jest pomysł na to, by ta zasada obowiązywała jeszcze w 2 kolejnych latach (2024/2025 i 2025/2026).
Gdyby nowelizacja weszła w życie, dopiero na egzaminie maturalnym w 2027 roku uczniowie musieliby z przedmiotów dodatkowych uzyskać minimum 30 proc., żeby zdać egzamin. Jeśli droga legislacyjna nowelizacji powiedzie się, konieczne będą zmiany przepisów przejściowych dotyczących przeprowadzania egzaminów maturalnych.
Nowe stanowiska przy przeprowadzaniu matury
W projekcie nowelizacji pojawił się też pomysł, by wprowadzić funkcję egzaminatora-weryfikatora (dotychczas funkcjonował tylko egzaminator) i operatora pracowni informatycznej (byłby odpowiedzialny za przygotowanie pracowni komputerowej także w przypadku egzaminów zawodowych) jako "osób biorących udział w przeprowadzaniu egzaminów zewnętrznych, w celu zapewnienia wysokiej jakości sprawdzania i oceniania prac egzaminacyjnych".
Osoby te otrzymywałyby wynagrodzenie za pracę w wysokości ustalonej na podstawie wynagrodzenia egzaminatorów, a w przypadku operatorów – podobnie jak wynagrodzenie asystentów technicznych.
Obecnie trwają konsultacje publiczne nowelizacji ustawy o systemie oświaty. MEN poinformował, że projekt ustawy można przeczytać na stronie Rządowego Centrum Legislacji, a uwagi zgłaszać na adres: sekretariat.dkotc@men.gov.pl.