Prace domowe jednak dozwolone. MEN mówi, kiedy można je zadawać
Prace domowe są dozwolone
Wiosną 2024 roku Ministerstwo Edukacji Narodowej podjęło decyzję o zlikwidowaniu prac domowych dla uczniów szkół podstawowych. Zarówno rodzice, jak i nauczyciele, nie byli przekonani do takiego rozwiązania. Rodzice mówili o tym, że dzieci się rozleniwią i nie nauczą się obowiązkowości i rutyny, a pedagodzy obawiali się, czy uda im się zrealizować podstawę programową bez utrwalania przez uczniów pewnych zagadnień samodzielnie w domu.
O te zarzuty zapytano ministrę edukacji Barbarę Nowacką w programie "Gość Radia ZET". Szefowa resortu edukacji opowiadała o tym, jak w praktyce sprawdza się brak prac domowych, a prowadzący rozmowę Bogdan Rymanowski przyznał, że przeciwnicy rozwiązania zarzucają MEN lekkomyślność. Nowacka odparła ten atak, przypominając, na czym tak naprawdę likwidacja prac domowych polega i jaki miał być efekt takiego działania.
– Nauczyciele mogą zadać pracę domową, ale nie jest ona obowiązkowa i nie jest oceniana. Jeśli dziecko wraca po 8 godzinach pracy w szkole i ma jeszcze 3 godziny pracy w domu ze stresem, że to będzie ocenione, to to też nie jest działanie na rzecz jego dobrostanu – zaznaczała szefowa resortu edukacji.
Nowacka przyznała, że ma poczucie, że zarówno nauczyciele, jak i rodzice, trochę na opak zrozumieli rozporządzenie. Nie chodzi bowiem o to, by całkiem zrezygnować z prac domowych. Chodzi o to, by dzieci nie uważały, że wszystko muszą zrobić z dnia na dzień i do tego obowiązkowo, bo inaczej dostaną ocenę niedostateczną. Dodatkowo ministra edukacji zaznaczyła, że chodzi przede wszystkim o to, by nauczyciele nie wyciągali konsekwencji z tego, że dzieci pracy domowej nie odrobiły.
Nowacka mówiła o planowanych reformach
Pedagodzy nadal mogą (a czasami nawet powinni) zadawać dzieciom prace do wykonania w domu. Nie powinno się jednak za nie stawiać ocen. Bo jeśli jeden uczeń odrobił pracę domową samodzielnie, a inny z rodzicem lub korepetytorem, ocenianie tych prac będzie niesprawiedliwe i będzie powodowało nierówne szanse między dziećmi.
Jeśli więc nauczyciel ćwiczy z dziećmi naukę czytania, nie można zakazać mu zadawania dzieciom do domu przeczytania czytanki. Podobnie jest z pisemnymi zadaniami zarówno z zakresu językowego, jak i nauk matematyczno-przyrodniczych w klasach I-III. Kluczem w rozporządzeniu jest wyłącznie to, by dzieci nie były ocenianie za coś, co nie jest obowiązkowe albo wykonane nie w pełni samodzielnie.
Nowacka w rozmowie z Radiem ZET odpowiedziała również na pytania dotyczące m.in. likwidacji geografii, biologii i chemii na rzecz przyrody oraz przyznała, że w wg niej przedszkola i klasy I-III powinny być całkowicie analogowe. Dzieci nie powinny w placówkach być narażone na nadmierny czas przed ekranami, bo to powoduje w ich mózgach daleko idące zmiany oraz ryzyko zachowań agresywnych.
– Badania pokazują, że sam wpływ używania smartfona na postępy edukacyjne jest nieznaczny, ale prawdą jest, że jest gigantyczny wpływ na wzrost przemocy rówieśniczej, również przemocy wobec nauczycieli – podkreślała w rozmowie szefowa MEN.
Źródło: wiadomosci.radiozet.pl, gov.pl
Czytaj także: https://mamadu.pl/188444,slowa-o-pracach-domowych-byly-szokiem-wychowujemy-nieszczesliwe-pokolenie