Przejrzałam wywiad z Czarnkiem i te 5 cytatów mnie powaliło. Zwłaszcza ten o tolerancji
W przestrzeni publicznej zrobiło się głośno na temat wywiadu z ministrem edukacji opublikowanym na łamach "Do Rzeczy". Jakie pomysły na szkolnictwo ma Przemysław Czarnek? Obowiązkowa etyka, powrót do klasycznej edukacji czy istotna rola patriotyzmu to dopiero początek. Zebrałam 6 najciekawszych myśli z wywiadu.
1. Więcej filozofii, etyki oraz... łaciny i greki?
Przemysław Czarnek postuluje, by powrócić do klasycznej edukacji, która miałaby nawiązywać do przedwojennego szkolnictwa. Według ministra edukacji ważne jest to, by czerpać z tego dziedzictwa.– Jeden z zespołów pracujących w ministerstwie właśnie się tym zajmuje – sięgnięciu do zestawu sztuk wyzwolonych (m.in. właściwie rozumianej retoryki, dialektyki, gramatyki) i przywróceniu na większą skalę filozofii, ale też obowiązkowej etyki, jeśli nie religii. Pamiętajmy także o językach klasycznych, czyli grece i łacinie – mówił w wywiadzie Przemysław Czarnek.Może cię zainteresować także: Chrystus, homofobia i szowinizm. Pigułka wiedzy o Czarnku, którą bardzo trudno przełknąć
2. Edukacja klasyczna dla wszystkich
Minister edukacji wspomniał także o tym, że propozycja powrotu do edukacji klasycznej "będzie miała charakter powszechny".– Są [...] takie obszary edukacyjne, które potrzebują elementów edukacji klasycznej, pomagającej w usprawnieniu myślenia i działania. Przykładem może być właśnie etyka. [...] Natomiast powrót do klasycznych dróg kształcenia i nauczania języków starożytnych będzie opierał się na zachętach skierowanych do uczniów i rodziców – zaznaczył minister edukacji.
Ponadto wspomniał, że już trwają prace nad tworzeniem podręczników według założeń edukacji klasycznej.
– One są już nawet w większej części gotowe – mówię tu o podręczniku do filozofii, projektach podręcznika do etyki. Inne podręczniki w dziedzinach edukacji klasycznej są już teraz przygotowywane przez ekspertów – podkreślił minister edukacji.
3. Patriotyzm to fundament
Bardzo ważny w wizji edukacyjnej Przemysława Czarnka okazał się również patriotyzm. Minister edukacji stwierdził, że uważa te sprawy "za fundamentalne".– Wartości, które kształtowały Polaków przez ponad 1050 lat, powinny być przekazywane. Patriotyzm, poszanowanie swojego kraju – to bez wątpienia przymioty, które powinien nosić w sobie młody człowiek, niezależnie od osobistych talentów i wybranej na ścieżce edukacyjnej drogi zawodowej – mówił.
4. Tolerancja w wersji konserwatywnej
W rozmowie minister edukacji wspomniał także o tym, że wszystkim reformom przeprowadzanym w szkole przyświeca tolerancja.– Jest tylko pytanie: Jak rozumiemy tolerancję? Ja rozumiem ją szeroko, jako akceptację człowieka ze wszystkimi jego odmiennościami, natomiast nie rozumiem jej jako akceptacji dla złych czynów, dla demoralizacji, jako akceptacji rewolucji seksualnej i wywracania porządku społecznego – stwierdził Przemysław Czarnek.
Dodał także:
– My jesteśmy konserwatystami, czyli ludźmi, którzy miłują wolność, a wolność zakłada tolerancję, wymaga od ludzi tolerancji jako cechy stawianej na najwyższych szczeblach w hierarchii pożądanych zachowań.
5. Powoływanie się na Biblię, katechizm czy Dekalog
W wywiadzie została poruszona kwestia, dotycząca uczelni wyższych, a także możliwości wyrażania przez wykładowców swoich poglądów.– Trzeba doprowadzić do sytuacji, w której w świecie akademickim będą respektowane normy konstytucyjne gwarantujące każdemu prawo do swobodnego wyrażania swoich przekonań filozoficznych i światopoglądowych. Środowiska lewicowo-liberalne na uniwersytetach kwestionują ustawę zasadniczą i atakują osoby, które nawiązują do chrześcijaństwa, do Biblii, do katechizmu, do Dekalogu, do norm rodzinnych obecnych w polskich przepisach prawa świeckiego – tłumaczył.
Wyraził się także krytycznie na temat wspomnianego już środowiska lewicowo-liberalnego.
– Często myślenie lewicowo-liberalne ma tyle wspólnego z wolnością co nic. Ono ma u swojego podłoża wyłącznie metody totalitarne – podsumował Przemysław Czarnek.
Redakcja "Do Rzeczy" poglądy, opinie i plan na edukację zaprezentowany przez ministra edukacji określiła mianem "konserwatywnej kontrrewolucji ministra Czarnka". Czy zaprezentowane postulaty naprawdę mają szansę wejść w życie? I jak dokładnie będzie wyglądał wspomniany "powrót do edukacji klasycznej"? Możliwe, że wkrótce nasze dzieci się o tym przekonają.
Może cię zainteresować także: "UE jest tworem niepraworządnym". Oto wiedza, jakiej Czarnek chce uczyć naszych dzieci