
"Moje dziecko nie chce mi nic powiedzieć o szkole" – to częsta obawa rodziców. Amy Morin, psychoterapeutka i autorka książki "13 rzeczy, których nie robią psychicznie silni rodzice", podpowiada, jak zadawać pytania, które naprawdę budują odporność emocjonalną dzieci.
Dlaczego: "Jak było w szkole?" nie działa?
Wielu rodziców codziennie pyta swoje dzieci: "Jak było dzisiaj w szkole?". Niestety, najczęściej kończy się to jednowyrazową odpowiedzią: "Dobrze", "OK", a dzieci nie uczą się przy tym analizowania własnych doświadczeń ani rozwijania świadomości emocjonalnej.
Amy Morin, psychoterapeutka i wykładowczyni na Uniwersytecie Northeastern, podkreśla, że warto zadawać dzieciom przemyślane pytania, które zachęcają je do refleksji i budują ich siłę psychiczną.
Zatem, o czym rozmawiać z dziećmi po powrocie ze szkoły? Jak formułować pytania?
Oto 7 pytań, które naprawdę rozwijają dzieci
1. Jaka była najlepsza część twojego dnia?
To pytanie uczy dzieci szukania pozytywów i rozwija optymizm. Morin radzi, by nawiązać do własnych doświadczeń:
"Najlepszą częścią mojego dnia był spacer w przerwie obiadowej. A jak to jest u ciebie?".
Dzięki temu dzieci chętniej opowiadają, np.: "Grałem w piłkę na przerwie".
2. Jakiego błędu się dziś nauczyłeś?
Rozmawianie o błędach pomaga dzieciom oswoić się z ryzykiem i postrzegać porażki jako lekcje.
"Czy wydarzyło się dziś coś, co zrobiłbyś inaczej następnym razem?" – pyta Morin.
Dzieci mogą odpowiedzieć: "Zapomniałem książki z biblioteki, więc spakuję ją dziś wieczorem, żeby o niej nie zapomnieć".
3. Z kogo byłeś dziś dumny?
To pytanie rozwija empatię i uczy dostrzegania wysiłku innych.
"Czy widziałeś dziś kogoś, kto naprawdę się starał?" – sugeruje Morin.
Odpowiedzi mogą pokazać relacje rówieśnicze i wartości, np.: "Moja przyjaciółka zapomniała o swojej przekąsce, więc kolega z klasy podzielił się z nią swoją".
4. Co sprawiłoby, że dzisiejszy dzień byłby lepszy?
To pytanie pomaga dzieciom rozpoznawać uczucia takie jak frustracja i rozczarowanie, i w naturalny sposób otwiera to drogę do rozwiązywania problemów.
"Gdybyś miał magiczną różdżkę, żeby zmienić jedną rzecz w dzisiejszym dniu, to co by to było?".
Dziecko może odpowiedzieć np.: "Chciałbym mieć więcej czasu na mój projekt artystyczny, żebym mógł go zabrać do domu i dokończyć".
5. Komu dzisiaj pomogłeś?
To pytanie wzmacnia zachowania prospołeczne.
"W jaki sposób pomogłeś komuś dzisiaj?" – radzi Morin.
Dzieci mogą odpowiedzieć:
"Pomagałem nauczycielowi rozdawać kartki", co uczy refleksji nad codzienną empatią.
6. Czego ciekawego się dziś nauczyłeś?
To pytanie rozwija ciekawość i motywację do uczenia się przez całe życie. Morin zachęca, by pytać nie tylko o wiedzę szkolną, ale też o codzienne odkrycia.
Dziecko może odpowiedzieć: "Dowiedziałem się, że mój nauczyciel potrafi grać na gitarze".
7. Czego nowego chciałbyś spróbować?
To pytanie zachęca dzieci do wyjścia poza strefę komfortu. Morin podpowiada: "Czy jest jakiś klub lub aktywność, w której chciałbyś wziąć udział chociaż raz?". Dzięki temu dzieci uczą się odwagi i eksploracji bez presji perfekcji.
Źródło: cnbc.com
