Oczywiście nie oznacza, to, że takie pytania są zupełnie złe. Są bardzo ok, jeśli chcemy uzyskać bardzo konkretna odpowiedź. Jednak zależy ci na szerszym rozwinięciu tematu, powinnaś częściej zadawać pytania otwarte, które skłonią swoja formą dziecko do dzielenia się informacjami czy przemyśleniami.
Unikaj pytania "dlaczego"
To ten typ pytania, które każe od razu uciekać, szukać wymówki, bronić się. Rozmowa z rodzicami o szkole nie ma być kolejnym egzaminem, na którym próbujesz z niego wydusić wszystkie informacje tu i teraz.
Daj przestrzeń
Jeśli dowiedziałaś się czegoś z elektronicznego dziennika, od razu nie "atakuj" pytaniami, które nakierują rozmowę na pożądany temat. Pamiętaj, że dziecko nie zawsze musi mieć ochotę o wszystkim mówić. Nie chodzi o to, że chce z czegoś zrobić wielką tajemnicę czy cię okłamać. Czasem potrzebuje czasu, by przemyśleć pewne sprawy, nabrać odwagi, by się do czegoś przyznać. I wcale nie musi to być tego samego dnia. Wykaz się empatią i okaż wsparcie, to jest coś, czego twoje dziecko potrzebuje najbardziej.
Skup się na emocjach, a nie na osiągnięciach
Dopytując o oceny, dajemy do zrozumienia, że to jest najistotniejsze. Musisz mieć świadomość, że choć dla ciebie może być istotna ocena ze sprawdzianu, dla twojej pociechy mogło wydarzyć się coś znacznie ważniejszego, czego się bała, coś, z czego jest dumna. Skup się na umiejętnościach i
uczuciach, które towarzyszyły dziecku danego dnia.
Nie oczekuj zbyt wiele
Nie nastawiaj się, że dziecko, a szczególnie nastolatek, będzie budował długie i kwieciste wypowiedzi. Dzieci na pewnym etapie życia po prostu nie mają ochoty gadać z rodzicami. Z drugiej strony, czy ty zawsze masz ochotę opowiadać o swoim dniu? Dodatkowo, jeśli wasza komunikacja do tej pory wyglądała inaczej, potrzebujecie czasu, by się "rozkręcić" i przyzwyczaić.
Zacznij od siebie
Nie zapominaj, że niezwykle istotna w komunikacji
jest mowa ciała, gesty, mimika, a także atmosfera całej rozmowy. Zniecierpliwienie, podejrzliwość, pośpiech, brak kontaktu wzrokowego z pewnością nie pomogą. Skoro to ma być rozmowa, warto także podzielić się z dzieckiem tym, jak tobie minął dzień. Tym, że miałaś trudności, że coś ci się udało, coś cię rozbawiło, z pewnością zachęci je to do rozmowy.
Przykładowe pytania:
Masz ochotę opowiedzieć o jakiejś nieprzyjemnej rzeczy, która dziś się wydarzyła?
Jakiś kolega zrobił dziś coś, co cię rozbawiło?
Czy dziś ktoś płakał?
W co się lubicie bawić na przerwach?
Co dziś zaciekawiło cię najbardziej?
Jaka rzecz była dziś najtrudniejsza?
Jaki przedmiot podobał dziś się dziś najbardziej?
Jestem ciekawa, co dziś sprawiło ci największą przyjemność?
Co sprawiło ci dziś największa trudność?
W czym potrzebujesz pomocy?