mamDu_avatar

100 dni nowego MEN. Wystawili ministerstwu ocenę: jest 5 hitów i 12 kitów

Karolina Stępniewska

27 marca 2024, 11:39 · 3 minuty czytania
– Sto dni intensywnej pracy za nami. Z dumą mogę powiedzieć, że realizujemy obietnice, bo edukacja jest jednym z priorytetów rządu premiera Donalda Tuska – powiedziała ministra edukacji Barbara Nowacka podczas konferencji prasowej zorganizowanej z okazji 100 dni nowego rządu. MEN w tym czasie wprowadzało zmiany, mówiło o zmianach i cofało zmiany. Jak ocenili te działania edukatorzy? Na czerwony pasek trochę za słabo.


100 dni nowego MEN. Wystawili ministerstwu ocenę: jest 5 hitów i 12 kitów

Karolina Stępniewska
27 marca 2024, 11:39 • 1 minuta czytania
– Sto dni intensywnej pracy za nami. Z dumą mogę powiedzieć, że realizujemy obietnice, bo edukacja jest jednym z priorytetów rządu premiera Donalda Tuska – powiedziała ministra edukacji Barbara Nowacka podczas konferencji prasowej zorganizowanej z okazji 100 dni nowego rządu. MEN w tym czasie wprowadzało zmiany, mówiło o zmianach i cofało zmiany. Jak ocenili te działania edukatorzy? Na czerwony pasek trochę za słabo.
Barbara Nowacka oraz inni członkowie kierownictwa MEN na konferencji nt. pierwszych 100 dni rządu w MEN wydawali się z siebie zadowoleni. fot. Wojciech Olkusnik/East News
Więcej ciekawych artykułów znajdziesz na stronie głównej

Jedną z pierwszych zmian wprowadzono w samej nazwie resortu. Już nie ma, jak za rządów PiS, Ministerstwa Edukacji i Nauki łączącego szkoły podstawowe i średnie oraz szkolnictwo wyższe. Nowy rząd powrócił do starego modelu: Ministerstwo Edukacji Narodowej i Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego funkcjonują jako oddzielne resorty. 


100 dni MEN i Nowackiej

W ciągu 100 pierwszych dni rządu nowy MEN wprowadził szereg zmian, w tym:

  • podwyżki dla nauczycieli. Flagowa obietnica przedwyborcza została dotrzymana: podniesiono wynagrodzenia o 30 proc. dla nauczycieli mianowanych i dyplomowanych, o 33 proc. dla nauczycieli początkujących. Podwyżki mają być wprowadzone do końca kwietnia, a jak poinformowało MEN, wyższe pensje wypłacono już nauczycielom w 85 proc. samorządów, wypłacane są też wyrównania.
  • więcej pieniędzy na edukację. O 36,6 proc. wzrosła subwencja oświatowa dla samorządów na 2024 r.
  • nowi kuratorzy oświaty. Odwołano tych powołanych przez PiS, jako pierwsza stanowisko straciła małopolska kuratorka Barbara Nowak. Na ich miejsce powołano nowych kuratorów, część stanowisk obsadzono tymczasowo osobami pełniącymi obowiązki kuratora.
  • brak/ograniczenie prac domowych. Od 1 kwietnia 2024 r. nauczyciele nie będą zadawać uczniom klas 1-3 ze szkół podstawowych zadań domowych, a w klasach 4-8 będą mogli zadawać tylko prace nieobowiązkowe i nie na oceny. 
  • wycofanie przedmiotu HiT. Sztandarowy pomysł byłego ministra Przemysława Czarnka, czyli przedmiot Historia i Teraźniejszość, nie będzie już nauczany w szkołach. Obecni uczniowie 1 klas szkół ponadpodstawowych będą ostatnim rocznikiem, który będzie kontynuował naukę tego przedmiotu po 1 września 2024 roku. 
  • odchudzenie podstawy programowej. Po przeprowadzonych w lutym prekonsultacjach społecznych pora na wprowadzanie zmian w podstawie programowej. Projekt ma być gotowy do połowy kwietnia i obowiązywać od 1 września 2024 r. Całkiem nowe podstawy programowe mają zostać wprowadzone we wrześniu 2026 r.
  • oceny z religii i etyki nie będą wliczane do średniej. Zmiana ma obowiązywać od roku szkolnego 2024/2025.

Jaka ocena dla MEN po 100 dniach?

Edukatorzy i związkowcy komentują zmiany wprowadzone i zapowiadane przez MEN. Widzą pozytywy, ale też negatywy, a ostateczna ocena jest jednak zbyt niska, by wręczyć nowemu resortowi świadectwo z czerwonym paskiem. Wśród pozytywnych zmian wymienia się podwyżki dla nauczycieli oraz chęć dialogu.

MEN Nowackiej krytykowany jest natomiast za zbytni pośpiech i chaos we wprowadzaniu zmian, m.in. dotyczących likwidacji prac domowych, odchudzania podstawy programowej czy zmian w kanonie lektur szkolnych

Hity i Kity pierwszych 100 dni MEN

Organizacja pozarządowa Wolna Szkoła pokusiła się o szczegółowe podsumowanie 100 dni nowego resortu edukacji. Swoje oceny podzieliła na hity i kity. Wśród hitów wymieniono:

Kitów nowego MEN wg Wolnej Szkoły jest dużo więcej. Organizacja naliczyła ich aż 12, a wśród nich m.in.:

  • konsultacje publiczne. Zdaniem edukatorów były przeprowadzone w pośpiechu i niewyczerpująco; 
  • prace domowe, czyli "dużo pary w gwizdek – czyli wielka dyskusja o problemie, który leży gdzie indziej", czytamy na profilu Wolnej Szkoły; 
  • centralna baza danych o talentach sportowych. To pomysł poprzedniego rządu, zdaniem aktywistów z Wolnej Szkoły: niepokojący, ponieważ "zbierane będą takie dane o dzieciach, które mogą być przekazywane innym podmiotom, a porównywanie i rywalizacja tylko przyczynią się do braku chęci do sportu i lekcji WF-u".

Aktywistom nie podoba się też m.in. rezygnacja z programu "Laptop dla ucznia", cisza wokół uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz sposób podejścia do odchudzania podstawy programowej. Szczegółową listę hitów i kitów 100 dni MEN Nowackiej – wraz ze szczegółowym uzasadnieniem znajdziecie w tym poście:

źródła: gov.pl, gazetaprawna.pl, portalsamorzadowy.pl

Czytaj także: https://mamadu.pl/178036,nauczycieli-ubywa-cichych-edukatorow-przybywa-co-sie-dzieje-z-edukacja