Zaparkowane pod szkołą karetki pogotowia.
Kiedy dziecko zasłabło, pracownicy szkoły czekali na przyjazd karetki. fot. Jerzy Dudek/East News

W szkołach od przyszłego roku wprowadzony zostanie przedmiot nauczający dzieci i młodzież udzielania pierwszej pomocy. Mimo że MEN apeluje, by pracownicy szkół i przedszkoli byli przeszkoleni m.in. z resuscytacji krążeniowo-oddechowej, to w jednej z placówek pod Częstochową nikt nie zareagował, gdy zasłabło dziecko.

REKLAMA

Dziecko zasłabło, nikt mu nie pomógł

Wyobraź sobie, że twoje dziecko idzie do szkoły jak każdego innego dnia. Ma kilka lekcji, w tym WF. Podczas ćwiczeń traci przytomność i nikt – dosłownie nikt – nie reaguje na to. To znaczy ktoś wzywa karetkę, jest ogólny popłoch. Ale nikt nie podejmuje się resuscytacji krążeniowo-oddechowej u nieprzytomnego dziecka, aż do czasu przybycia na miejsce zespołu ratowniczego i lekarza. Taka sytuacja miała naprawdę miejsce w jednej ze szkół pod Częstochową w 2007 roku. Opisano ją na facebookowym profilu "Ratownictwo Medyczne będzie rozmowa proszę czekać" oraz opatrzono komentarzem ratowników.

"Dzisiaj przeniesiemy się pod Częstochowę, gdzie w trakcie lekcji wychowania fizycznego, u uczennicy doszło do zatrzymania krążenia. Nikt z obecnych nie podjął czynności resuscytacyjnych, dopiero lekarka z pobliskiego ośrodka zdrowia z zespołem ratownictwa medycznego rozpoczęli walkę o życie dziecka. Dziewczyna przeżyła, jednak do końca życia będzie zależna od swojej rodziny. Czy tej tragedii można było uniknąć?" – rozpoczyna się poruszający wpis.

W dalszej części jego autor zaznacza, że post nie ma na celu hejtowania, a raczej uświadomienie, że takie sytuacje się zdarzają, a nie powinny. Ratownicy chcieli pokazać tylko, że nauczyciele i wszyscy pracownicy szkół powinni co jakiś czas odświeżać swoją wiedzę z zakresu pierwszej pomocy, by móc reagować w sytuacjach takich, jak ta opisana powyżej.

Zacznijmy reagować

"Ta dramatyczna historia uświadamia każdego z nas, że czas w przypadku zatrzymania krążenia ma znaczenie rokownicze. Opóźnienie podjęcia RKO o każdą minutę, zwiększa ryzyko poważnego deficytu neurologicznego i obniżenia późniejszej jakości życia w przypadku powrotu spontanicznego powrotu krążenia" – czytamy w dalszej części wpisu.

Autor zauważa, że w naszym społeczeństwie nadal zbyt rzadko zdarza się odruchowa pomoc (na ulicy, w miejscach publicznych), bo kiedy widzimy przypadkową nieprzytomną osobę, najczęściej traktujemy ją jak pijanego lub pod wpływem narkotyków. Tymczasem ratownicy uświadamiają, że do zatrzymania krążenia może dojść u każdego, niezależnie od wieku i sytuacji.

Dlatego tak ważne jest, abyśmy wszyscy wypracowali nawyk sprawdzania, co się dzieje z osobą nieprzytomną oraz abyśmy umieli wykonywać RKO. Ratownicy przytaczają również całą procedurę, jaką należy przeprowadzić, jeśli zetkniemy się z osobą nieprzytomną:

  • "Jeżeli widzisz osobę nieprzytomną;
  • Zadbaj o własne bezpieczeństwo
  • Udrożnij drogi oddechowe i oceń oddech
  • Wezwij pomoc (tel. 999)
  • (jeżeli nie oddycha) Podejmij pośredni masaż serca
  • (jeżeli oddycha) ułóż w pozycji bocznej bezpiecznej i stale MONITORUJ ODDECH".
  • Najważniejsze jest uciskanie klatki

    Warto też przypomnieć, że RKO może przeprowadzić każdy. Ratownicy zaznaczają, że najważniejsza jest kompresja klatki piersiowej, a wykonywanie oddechów nie jest obowiązkowe. Przypominają też po kolei kroki, jakie należy wykonać w RKO:

    1. "Odsłoń klatkę piersiową
    2. W linii pośrodkowej mostkowo-sutkowej ułóż splecione ręce jedną na drugą
    3. Mając ręce proste w łokciach, rozpocznij uciskanie klatki piersiowej
    4. Uciskaj w tempie 100-120/min
    5. Głębokość ucisku powinna być nie mniejsza niż 5 cm
    6. Po każdym uciśnięciu daj odkształcić się klatce piersiowej
    7. Podczas ucisków ręce powinny znajdować się w jednym miejscu. Nie odrywaj rąk od klatki piersiowej".

    O pierwszej pomocy wciąż zbyt rzadko się mówi, młodzi ludzie dotychczas o zasadach przeprowadzania resuscytacji często słyszą tylko sporadycznie. Od nowego roku szkolnego 2024/2025 w szkołach pojawi się przedmiot, na którym dzieci i młodzież dowiedzą się, jak reagować podczas wypadków i poznają sposoby udzielania pierwszej pomocy.

    Czytaj także: