Inteligencja emocjonalna to kompetencja, której trzeba się nauczyć. Brak znajomości języka uczuć i emocji utrudnia funkcjonowanie w środowisku, właściwe komunikowanie i porozumiewanie się z innymi. Niezwykle ważne jest rozwijanie inteligencji emocjonalnej przez rodziców. Jej poziom odbija się na ich dzieciach.
Wśród Polaków inteligencja emocjonalna jest na niskim poziomie, o czym świadczą liczne doświadczenia i badania Instytutu Rozwoju Emocji. Niemniej można ją rozwijać i każdy rodzic dla dobra swojego związku, dziecka, czy relacji z przyjaciółmi powinien to rozważyć. Porozmawiałam o tym z psycholożką i założycielką instytutu Marzeną Martyniak.
Kim jest inteligentny emocjonalnie rodzic?
Rodzic inteligentny emocjonalnie to przede wszystkim osoba, która zwraca uwagę na emocje swojego dziecka oraz jest świadoma własnych stanów emocjonalnych i innych ludzi. Człowiek taki nie tłumi uczuć, ale potrafi je rozpoznać, nazywać, wytłumaczyć czym są spowodowane, wie jak je wyrazić i co można zrobić, aby je właściwie opanować.
Co więcej, rodzic z dobrze rozwiniętą inteligencją emocjonalną, świadomy roli uczuć i emocji, sam może i potrafi uczyć dziecko od najmłodszych lat rozwijania tej inteligencji. Okres przedszkolny jest takim czasem, kiedy pojawiają się pierwsze emocje, które są intensywne. To wtedy też dziecko wkracza w świat emocji, uczy się zarządzania i sposobów panowania nad nimi.
Jak uczyć dziecko radzenia sobie z emocjami?
Bardzo ważne jest, aby edukację emocjonalną u dziecka rozpoczynać, jak najwcześniej. Trzeba to jednak robić we właściwy i przemyślany sposób. Kiedy pojawiają się emocje u dziecka czy u nas powinniśmy w momencie ich pojawienia się właściwie je rozpoznać i nazwać np. "widzę, że jesteś radosny" i powiedzieć, dlaczego ta emocja się pojawiła, bo "lubisz się huśtać". Powiedzieć dziecku, jak się ją wyraża "uśmiechasz się wtedy i głośno się śmiejesz". To jest najlepszy sposób na rozwijanie inteligencji emocjonalnej.
Czy polscy rodzice mają wysoki poziom inteligencji emocjonalnej?
Jest to może przykre, co powiem, ale niestety u wielu polskich rodziców poziom inteligencji emocjonalnej w konkretnych umiejętnościach, które wchodzą w jej skład, jest niski. Jest takie powiedzenie "inteligentny emocjonalnie rodzic, to inteligentne emocjonalnie dziecko".
Jeżeli w naszym najbliższym środowisku zabrakło osoby z rozwiniętą inteligencją, to my już jako dzieci nie mieliśmy możliwości, aby się jej nauczyć, a omawiane umiejętności wchodzące w jej skład są wyuczone u nas na różnych poziomach.
Z niektórymi umiejętnościami radzimy sobie lepiej z niektórymi już mniej. Bardzo często wydaje się nam, że dobrze funkcjonujemy w środowisku i rozpoznajemy emocje oraz potrafimy nimi zarządzać. Jednak badania, jakie przeprowadziliśmy w naszym instytucie, pokazały, że wygląda to inaczej.
Im więcej badań robimy, tym bardziej utwierdzamy się w przekonaniu, że mamy trudności w sferze emocjonalnej i jest to nasza cecha narodowa. My byliśmy uczeni takiego sposobu wyrażania emocji, który okazał się szkodliwy dla nas. Emocje sprawiają nam trudność i ciężko komunikujemy swoje potrzeby.
Inteligencja emocjonalna nie jest konkretnym przedmiotem w szkole, ale trzeba się jej nauczyć — jeszcze, mam nadzieję, że to się zmieni. Instytut Rozwoju Emocji przez kilka lat opracowywał programy rozwijania IE dla dzieci i nauczycieli w żłobkach, przedszkolach i szkołach.
Jaki jest największy problem polskich rodziców związany z emocjami?
Największym problemem jest trudność w wykorzystywaniu potencjału emocji do tego, aby "dostrajać" swój nastrój do tego, co się dzieje wokół nas i właściwie zarządzać emocjami. Inteligencja emocjonalna to umiejętność człowieka w rozumieniu i rozpoznawaniu własnych stanów emocjonalnych oraz innych osób, empatycznym i jasnym wyrażaniu tych emocji w wyrazie twarzy, głosie, postawie czy geście i radzeniu sobie z nimi.
Często problem sprawia nam nazywanie stanów emocjonalnych, jakie wzbudzają w nas sztuka czy otoczenie oraz samoświadomość emocji i umiejętność wykorzystywania ich w konkretnych sytuacjach. Przykładem są sytuacje, w których na pytanie, "jak się czujesz?", najczęściej uzyskujemy odpowiedź "dobrze", "tak sobie", ale co to dokładnie znaczy?
Czy dostępne w sklepach książki o inteligencji emocjonalnej to dobry sposób, by rozwijać w sobie i dziecku tę kompetencję?
Byłabym bardzo ostrożna, wybierając książki, artykuły o inteligencji emocjonalnej, ponieważ jest ich bardzo dużo na rynku, a ich treści merytoryczne nie zawsze są poprawne. Ich zawartość nie do końca jest prawidłowa. Na przykład zdjęcia obrazujące konkretne emocje odzwierciedlają je w niewłaściwy sposób.
Bardzo często omawiana emocja "złość" — traktowana jest, jako coś złego, czego nie powinno się doświadczać a tym bardziej pokazywać. Często sama inteligencja emocjonalna jest błędnie interpretowana, a jej konkretne umiejętności nie są rozwijane w ogóle.
Przez kilka lat prace i badania prowadzone w instytucie pozwoliły nam stworzyć trening rozwijający każdą z umiejętności wchodzących w skład inteligencji emocjonalnej. Jest to trening indywidualny, dopasowany do potrzeb konkretnej osoby. To, czego dana osoba potrzebuje, weryfikujemy na podstawie kwestionariuszy i testów, w celu sprawdzenia, jaki jest poziom tej kompetencji osobistej i wówczas dobieramy odpowiedni program.
Badania pokazują, że po 4 miesiącach pracy wyniki w zakresie inteligencji emocjonalnej wzrastają o 25 proc. Co to oznacza? Osoba ta poprawiła swoje umiejętności emocjonalne, w których wcześniej miała pewne braki.
Przykładowo w przypadku trudności w reagowaniu na krzyk i płacz dziecka, nauczyła się właściwie reagować na to, co dziecko w tym konkretnym momencie potrzebowało, jednocześnie redukując u siebie nieprzyjemny stres i złość.
Inna osoba, która miała trudność w rozwiązywaniu konfliktu czy problemów, nauczyła się w jasny i czytelny sposób mówić o tym, co się jej nie podoba oraz jakie zachowanie jej się podoba i dlaczego. Dzięki czemu jej relacje z innymi uległy znacznej poprawie.
Każdy z nas ma inne potrzeby i należy do tych potrzeb podejść bardzo indywidualnie. Na międzynarodowej konferencji w Australii w 2019 roku Instytut Rozwoju Emocji jako jedyny zaprezentował trening rozwijania IE, jego skuteczność została doceniona przez specjalistów od inteligencji emocjonalnej z całego świata.