Mowa rozwija się u każdego dziecka bardzo indywidualnie, tak jak wiele innych sfer rozwojowych.
Mowa rozwija się u każdego dziecka bardzo indywidualnie, tak jak wiele innych sfer rozwojowych. 123rf.com
Reklama.

Niemowlę

Od narodzin do 3 miesiąca życia – Dziecko wydaje się z siebie niewiele odgłosów, najczęściej są to „pomrukiwania”, którymi sygnalizuje zadowolenie.
Od 2 do 3 miesiąca życia – W zależności od okoliczności dziecko zachowuje się inaczej i wydaje z siebie inny rodzaj dźwięku. Krzyk i płacz nie brzmią zawsze tak samo. Rodzic, który najlepiej zna swoje dziecko wie, kiedy płacz wynika z głodu a kiedy ze zmęczenia.
Od 3 do 4 miesiąca życia – To czas, w którym większość artykułowanych dźwięków to samogłoski. Niekiedy pojedyncze, a czasem ułożone w melodyjne „aaaaaaa”. W tym czasie pojawiają się również pierwsze dźwiękonaśladowcze zlepki sylab.
Od 5 do 6 miesiąca życia – Maluch zaczyna intonować, moduluje głos, kiedy chce wyrazić stan, w jakim się aktualnie znajduje. Reaguje też głosem na otoczenie.
Od 7 do 12 miesiąca życia – „Paleta” gaworzenia wzbogaca się o nowe kombinacje dźwiękowe, intonuje z większą celowością. To czas, kiedy pojawiają się pierwsze próby „dialogu” między maluchem a rodzicem.
Pamiętaj, że w tym wieku dziecko powinno już wykonywać wokalne dźwięki. Jeżeli tego nie robi, konieczna jest wizyta u specjalisty.

Małe dziecko

12 miesiąc życia – Dziecko wymawia swoje pierwsze słowo! Kiedy już je pozna, uczy się kolejnych, które bardzo pomagają mu w komunikacji z otoczeniem.
14 miesiąc życia – Maluch używa nie tylko aparatu mowy, ale również ciała. Gestykulując przy wypowiedziach, dodatkowo zaznacza ważne dla niego kwestię, bardzo świadomie intonuje wypowiedzi.
Jeżeli twoje dziecko skończyło 15 miesiąc życia i nie wypowiedziało jeszcze pierwszego słowa, powinniście udać się na konsultację medyczną.
16 miesiąc życia – Potrafi wzywać rodzica lub inną znaną mu osobę, kiedy czegoś potrzebuje, lub chcę uzyskać kogoś uwagę. Potrząsa główką na „tak”i na „nie”.
18 miesiąc życia – Jego słownik powinien zawierać już od 10 do 20 pozycji. Potrafi nazwać najbliższych, zna czasowniki i przymiotniki. Używa prostych sformułowań, na przykład wtedy, gdy czegoś potrzebuje.
Od 18 do 24 miesiąca życia – Najczęstszą formą komunikacji stają się wyrażenia dwuwyrazowe, tj. „Tato, chodź”, czy „chcę mleko”.

Przedszkolak

24 miesiąc życia – Używa krótkich zdań dwu lub trzy-wyrazowych, a także poznaje użycie zaimków osobowych.
Od 2 do 3 roku życia – Jest w stanie przeprowadzić prostą rozmowę, o czymś co jest bezpośrednio w jego otoczeniu. Rozwija zwroty z wykorzystaniem nawet do 6 wyrazów w jednym zdaniu. Zna mniej więcej od 200 do 300 wyrazów, w tym coraz więcej czasowników. Poprawnie odmienia wyrazy przez osoby, uczy się użycia liczby mnogiej.
Od 3 do 4 roku życia – Ulubione zwroty? „Dlaczego”, „co” i „kto”. Dziecko jest w stanie prowadzić rozmowy i nie ma problemu z komunikacją z otoczeniem.
Zobacz również:
Źródło: babycenter.com