Od pierwszych słów dziecka do pierwszego dnia w szkole mija długi czas. Dla rozwijającego się człowieka jest to czas bogaty w nowe doświadczenia i okres, w którym nabywa nowych umiejętności. Nauka mówienia przebiega według pewnego schematu. Jest jednak normalne, że każde dziecko pewne kroki milowe osiągnie nieco później lub nieco wcześniej niż jego rówieśnicy.
Od narodzin do 3 miesiąca życia – Dziecko wydaje się z siebie niewiele odgłosów, najczęściej są to „pomrukiwania”, którymi sygnalizuje zadowolenie.
Od 2 do 3 miesiąca życia – W zależności od okoliczności dziecko zachowuje się inaczej i wydaje z siebie inny rodzaj dźwięku. Krzyk i płacz nie brzmią zawsze tak samo. Rodzic, który najlepiej zna swoje dziecko wie, kiedy płacz wynika z głodu a kiedy ze zmęczenia.
Od 3 do 4 miesiąca życia – To czas, w którym większość artykułowanych dźwięków to samogłoski. Niekiedy pojedyncze, a czasem ułożone w melodyjne „aaaaaaa”. W tym czasie pojawiają się również pierwsze dźwiękonaśladowcze zlepki sylab.
Od 5 do 6 miesiąca życia – Maluch zaczyna intonować, moduluje głos, kiedy chce wyrazić stan, w jakim się aktualnie znajduje. Reaguje też głosem na otoczenie.
Od 7 do 12 miesiąca życia – „Paleta” gaworzenia wzbogaca się o nowe kombinacje dźwiękowe, intonuje z większą celowością. To czas, kiedy pojawiają się pierwsze próby „dialogu” między maluchem a rodzicem.
Pamiętaj, że w tym wieku dziecko powinno już wykonywać wokalne dźwięki. Jeżeli tego nie robi, konieczna jest wizyta u specjalisty.
Małe dziecko
12 miesiąc życia – Dziecko wymawia swoje pierwsze słowo! Kiedy już je pozna, uczy się kolejnych, które bardzo pomagają mu w komunikacji z otoczeniem.
14 miesiąc życia – Maluch używa nie tylko aparatu mowy, ale również ciała. Gestykulując przy wypowiedziach, dodatkowo zaznacza ważne dla niego kwestię, bardzo świadomie intonuje wypowiedzi.
Jeżeli twoje dziecko skończyło 15 miesiąc życia i nie wypowiedziało jeszcze pierwszego słowa, powinniście udać się na konsultację medyczną.
16 miesiąc życia – Potrafi wzywać rodzica lub inną znaną mu osobę, kiedy czegoś potrzebuje, lub chcę uzyskać kogoś uwagę. Potrząsa główką na „tak”i na „nie”.
18 miesiąc życia – Jego słownik powinien zawierać już od 10 do 20 pozycji. Potrafi nazwać najbliższych, zna czasowniki i przymiotniki. Używa prostych sformułowań, na przykład wtedy, gdy czegoś potrzebuje.
Od 18 do 24 miesiąca życia – Najczęstszą formą komunikacji stają się wyrażenia dwuwyrazowe, tj. „Tato, chodź”, czy „chcę mleko”.
Przedszkolak
24 miesiąc życia – Używa krótkich zdań dwu lub trzy-wyrazowych, a także poznaje użycie zaimków osobowych.
Od 2 do 3 roku życia – Jest w stanie przeprowadzić prostą rozmowę, o czymś co jest bezpośrednio w jego otoczeniu. Rozwija zwroty z wykorzystaniem nawet do 6 wyrazów w jednym zdaniu. Zna mniej więcej od 200 do 300 wyrazów, w tym coraz więcej czasowników. Poprawnie odmienia wyrazy przez osoby, uczy się użycia liczby mnogiej.
Od 3 do 4 roku życia – Ulubione zwroty? „Dlaczego”, „co” i „kto”. Dziecko jest w stanie prowadzić rozmowy i nie ma problemu z komunikacją z otoczeniem.