Nie musisz cierpieć! Oto 7 prostych metod na ból kręgosłupa w ciąży

Prawie wszystkie kobiety czekające na narodziny dziecka uskarżają się na bóle pleców. Zazwyczaj kręgosłup boli w odcinku lędźwiowym, są jednak ciężarne, które najbardziej narzekają na ucisk w okolicach odcinka piersiowego. Nawet panie, które przed zajściem w ciąży były aktywne i nie prowadziły jedynie siedzącego trybu życia przyznają, że dokuczają im bóle kręgosłupa.

Z czego to wynika? Za dolegliwości pleców odpowiedzialny jest hormon – relaksyna. To hormon ciążowy. Odpowiedzialny jest za rozluźnianie kości i więzadeł stawów po to, by kobiecie łatwiej było urodzić dziecko. I nie dotycz to tylko okolic stawów biodrowych i miednicy, ale także właśnie kręgosłupa.

Dodatkowo nasilać ból może nieprawidłowa postawa. Rosnący brzuch „ciągnie” sylwetkę do przodu przez co kręgosłup nienaturalnie się wygina a mięśnie pleców dodatkowo napinają. Dlatego warto nad tym panować.

1. Zacznij dzień od gimnastyki
Gimnastyki dostosowanej do swoich możliwości. Chodzi o to, abyś po nocnym „zastoju” rozruszała swój kręgosłup. Spróbuj wykonać kilka skłonów w bok, wyciągnąć się. Z pewnością sprawdzi się również proste ćwiczenie równoważne. Uklęknij na podłodze i podeprzyj się rękoma. Unieś prawą rękę i lewą nogę – wyprostuj je tak, by tworzyły jedną linię z linią kręgosłupa. Powtórz ćwiczenie kilka razy. Na koniec, pozostając w tej samej pozycji, możesz zrobić tzw. „koci grzbiet” czyli wygiąć plecy do góry opuszczając głowę, a później unieść głowę do góry opuszczając plecy.

2. Zapisz się na zajęcia dla ciężarnych
Jeśli oczywiście masz czas i możliwość. W większości dużych miast możesz przebierać w ofertach klubów fitness organizujących zajęcia dla przyszłych mam. Podczas ćwiczeń instruktorzy pokażą ci jak odciążyć i wzmocnić kręgosłup. Z pewnością podpowiedzą które ćwiczenia możesz wykonywać sama w domu. Przyda się duża piłka – przy coraz większym brzuchu wiele ćwiczeń będzie ci w ten sposób łatwiej i wygodniej wykonać.


Możesz rozważyć również uczestnictwo w zajęciach jogi. Nie tylko pomogą ci się rozciągnąć, odciążą kręgosłup ale nauczysz się także różnych metod oddychania, które mogą stać się przydatne podczas porodu.

3. Pływaj
Chodzenie na pływalnie to na pewno dobry pomysł. Regularne ćwiczenia w wodzie oprócz tego że odciążają kręgosłup i stawy, poprawiają twoją kondycję i przygotowują cię do porodu. Jeżeli nie wiesz jaki styl pływania będzie najlepszy – zapytaj ratowników lub któregoś z instruktorów na basenie. Z pewnością ci podpowiedzą jak pływać i ćwiczyć.

4. Odciążaj plecy w ciągu dnia
Daj im odpocząć. Dbaj o właściwą postawę podczas wykonywania prozaicznych czynności jak chociażby zmywanie naczyń (możesz podeprzeć jedną nogę na stołeczku) czy prasowania (najlepiej rób to na siedząco). W pracy korzystaj z wyprofilowanego krzesła. A w miarę możliwości leż i odpoczywaj. Najlepiej z nogami położonymi wyżej – wpływa to pozytywnie na krążenie.
5. Domowe spa
Podczas wieczornej kąpieli serwuj sobie wodne masaże. Jeżeli masz wannę z funkcją jacuzzi możesz z niej korzystać. Ale wystarczy nawet natrysk. Spróbuj silnym strumieniem wody masować obolałe części pleców. Dzięki temu rozluźnisz napięte mięśnie. Zmieniając temperaturę strumienia wody z zimnej na gorącą i z powrotem dodatkowo pobudzisz krążenie.

6. Kontroluj wagę
Podczas ciąży twój kręgosłup musi sobie radzić z dodatkową wagą. Organizm kobiety jest na to przygotowany. Na zajęciach w szkołach rodzenia położne wyjaśniają, że prawidłowy przyrost wagi w tym czasie to 10-15 kg. Na takie obciążenie jest także przygotowany kręgosłup. Każdy kolejny kilogram to dla niego dodatkowy bagaż, który powoduje ból i uczucie przeciążenia pleców.

7. Wybierz twardy materac
Dzięki niemu twój kręgosłup nie będzie się wyginał i zapadał. Warto rozważyć spanie na lewym boku (nie uciskasz wówczas kanałów odpowiedzialnych za dostarczanie maluchowi tlenu). Między nogi możesz dodatkowo włożyć poduszkę – jeśli nie masz ciążowego „rogala” taką samą funkcję spełni zwykła poducha. Taka pozycja najlepiej odciąża plecy i dodatkowo jest bezpieczna dla malca.
Znajdź nas na Znajdź nas na instagramie
Trwa ładowanie komentarzy...

KALENDARZ CIĄŻY

TYDZIEŃ PO TYGODNIU

PRZEDSZKOLAK

ROZWÓJ I WYCHOWANIE