
Nowe badanie naukowców z Princeton University sugeruje, że dieta wysokotłuszczowa może przyspieszać wzrost raka piersi. Wyniki pokazują, że tłuszcz może zwiększać inwazyjność komórek nowotworowych i sprzyjać ich rozprzestrzenianiu się.
Naukowcy sprawdzili, jak dieta wpływa na raka piersi
Zespół badaczy z Princeton University postanowił przyjrzeć się temu, jak substancje obecne we krwi, zależne od diety, mogą wpływać na rozwój raka piersi.
Badanie przeprowadzono w kontrolowanych warunkach laboratoryjnych. Naukowcy stworzyli specjalne modele guzów, które hodowano w środowisku przypominającym skład ludzkiego osocza.
Autorka badania, Celeste M. Nelson, wyjaśniła:
"Zastosowaliśmy podejście polegające na tworzeniu identycznych, inżynieryjnie zaprojektowanych guzów i hodowaniu ich w warunkach naśladujących skład krwi pacjentów stosujących różne diety".
Dieta wysokotłuszczowa przyspieszała wzrost guza
Naukowcy analizowali różne scenariusze żywieniowe. Sprawdzali m.in. warunki odpowiadające wysokiemu poziomowi insuliny, wysokiemu stężeniu glukozy, dużej ilości ciał ketonowych oraz diecie wysokotłuszczowej.
Początkowo badacze liczyli, że uda się znaleźć dietę, która spowalnia rozwój nowotworu. Wyniki okazały się jednak inne.
Jak przyznała Celeste M. Nelson:
"Mieliśmy nadzieję zidentyfikować warunki dietetyczne, które spowolnią wzrost nowotworu. Zamiast tego odkryliśmy jeden schemat żywieniowy – dietę wysokotłuszczową – który przyspieszał wzrost guza".
Zobacz także
Komórki nowotworowe zachowują się inaczej w realistycznym środowisku
Badacze podkreślają, że w wielu wcześniejszych eksperymentach komórki nowotworowe były hodowane w bardzo bogatych pożywkach, które nie przypominają warunków panujących w ludzkim organizmie.
Dlatego w tym badaniu postanowiono stworzyć środowisko jak najbardziej zbliżone do realnego.
Jak tłumaczy prof. Nelson:
"Komórki zwykle hoduje się w pożywkach nasyconych cukrami i innymi związkami biochemicznymi na poziomach, które nie odpowiadają temu, co obserwuje się w organizmie człowieka. Nasze badanie pokazuje, że komórki nowotworowe zachowują się inaczej, gdy są hodowane w pożywce odzwierciedlającej skład biochemiczny ludzkiego osocza".
Badanie dotyczyło trudnego do leczenia raka piersi
Eksperyment koncentrował się na potrójnie ujemnym raku piersi. To jeden z najbardziej wymagających podtypów choroby, ponieważ nie reaguje na wiele standardowych terapii hormonalnych.
Badacze analizowali strukturę guza, tempo jego wzrostu oraz zdolność komórek do rozprzestrzeniania się.
Okazało się, że przy diecie wysokotłuszczowej zwiększał się poziom enzymu MMP1. Enzym ten niszczy elementy macierzy zewnątrzkomórkowej, co może ułatwiać komórkom nowotworowym rozprzestrzenianie się w organizmie.
"Planujemy wykorzystać ten sam system, aby określić, czy nowotwory reagują inaczej na chemioterapię, gdy są hodowane w pożywkach naśladujących różne reżimy dietetyczne. Pozwoliłoby to lekarzom potencjalnie formułować zalecenia dotyczące tego, co pacjent powinien jeść w przypadku przepisania konkretnej terapii" – przekazali naukowcy.
Źródło: PAP


