Matematyka powoduje u uczniów lęki. Nauczyciele żądają zmian od MEN

Martyna Pstrąg-Jaworska
29 maja 2024, 12:50 • 1 minuta czytania
MEN wciąż pracuje nad zmianami w programie nauczania, który powinien być znacznie uszczuplony. Według nauczycieli, rodziców i uczniów szczególnie jeden z podstawowych przedmiotów powinien przejść duże zmiany – u wszystkich bowiem budzi lęk. Pedagodzy zauważają, że problemem jest społeczne myślenie o królowej nauk.
W szkole panuje presja związana z nauką matematyki, odkąd jest obowiązkowa na egzaminach. fot. peopleimages12/123rf.com
Więcej ciekawych artykułów znajdziesz na stronie głównej

Uczniowie boją się matematyki

Są takie przedmioty szkolne, które bardziej niż inne budzą lęk w uczniach lęk. Matematyka, zwana królową nauk, jest niewątpliwie takim przedmiotem. Spędza sen z powiek młodzieży, która ma obowiązek zdać ją na maturze i egzaminie ósmoklasisty. Problemy z nią mają też nauczyciele i rodzice. Odkąd matematyka jest obowiązkowym przedmiotem na egzaminach kończących etapy edukacji, młodzież czuje, że nauka jej sprawia im jeszcze więcej trudności, co może być spowodowane presją.


Przedmiot ten jest też najpopularniejszy (zaraz po języku angielskim – dane za raportem Santander Consumer Bank "Polaków Portfel Własny: edukacja przyszłości") w rankingach dotyczących korepetycji, co pokazuje, że uczniowie sobie z nim nie do końca radzą. W artykule w portalu dziennik.pl możemy przeczytać, że matematyka sprawia uczniom najwięcej trudności m.in. dlatego, że młodzież jest zdania, że ten rodzaj wiedzy nie przyda im się w dorosłym życiu. Zacytowano wypowiedź matematyczki, która pracuje w jednej z łódzkich szkół:

– Nie rozumieją, nie lubią, nie widzą sensu [...]. Próbuję tłumaczyć, pokazywać praktyczne zastosowania, ale to jak grochem o ścianę. A przecież podstawy matematyki są niezbędne w życiu codziennym.

Nauczycielka przyznaje też, że codziennie słyszy od uczniów, że niektóre zasady rządzące matematyką to dla nich czarna magia, a cosinusy i sinusy nie mają w życiu praktycznego zastosowania. Nauka matematyki sprawia dzieciom coraz więcej trudności również dlatego, że w cyfrowym świecie przyzwyczailiśmy się do pracy z urządzeniami, które m.in. za nas liczą.

Spada motywacja

Nauczyciele alarmują, że uczniowie mają coraz mniej motywacji do wykonywania zadań matematycznych, bo wszystko można policzyć na kalkulatorze, a do tego młodzież stała się bardziej rozkojarzona (ponieważ w codzienności mamy do czynienia z coraz większą ilością bodźców). Problem widzą nie tylko pedagodzy, ale również rodzice, którzy mówią o tym, że ciężko im zmotywować dzieci:

– Moja córka codziennie płacze nad zeszytem do matematyki. Mówi, że nic nie rozumie, a ja nie potrafię jej pomóc. Korepetycje to jedyne wyjście, ale to spory wydatek dla naszej rodziny – przyznała w rozmowie z "Dziennikiem" matka siódmoklasistki. Coraz więcej opiekunów decyduje się na zapisanie dzieci na korepetycje, bo szkolni nauczyciele nie umieją zmotywować dzieci, a rodzice nie zawsze mają wiedzę i umiejętności, by ćwiczyć z dzieckiem w domu.

Problemem mogą być też metody uczenia przedmiotu i to, że w podstawie nauczania od wielu lat nic się nie zmieniło. Pedagodzy często tylko straszą widmem egzaminów, nie zawsze umieją indywidualnie podejść do uczniów i ich trudności, a jeśli ktoś sobie nie radzi, wysyła się go na dodatkowe zajęcia pozalekcyjne. Oznacza to przede wszystkim, że należałoby zmienić nie tylko sposób nauczania matematyki, ale również myślenie o niej przez nauczycieli, uczniów i rodziców.

Zmiany musi zacząć MEN

Wiedza z zakresu matematyki jest niezwykle ważna i wbrew pozorom przydatna w codziennym życiu. Do tego – jeśli nauczyciel prowadzi zajęcia z pasją i ma na nie ciekawy pomysł – matematyka może być fascynująca i sprawiać, że uczniowie będą chcieli ją zgłębiać. Matematyk, z którym rozmawiał "Dziennik", zaznacza, że chciałby zarażać pasją do obliczeń swoich uczniów, ale tym często brakuje chęci do współpracy. Mówi nawet o "kryzysie matematycznym":

Kryzys matematyczny w polskich szkołach to poważne wyzwanie, ale jednocześnie szansa na zmiany. Zmiany, które sprawią, że matematyka przestanie być czarną magią, a stanie się narzędziem do odkrywania świata, rozwijania pasji i budowania przyszłości. Tylko czy decydenci i MEN są na większe zmiany gotowi?

Sposobem według nauczycieli mogłyby być zmiany w programie nauczania, nad którymi obecnie MEN pracuje. Matematycy liczą na to, że okrojenie materiału w niektórych zagadnieniach dałoby możliwość potraktowania matematyki bardziej na luzie, co mogłoby się przełożyć na motywację uczniów do zgłębiania wiedzy i zatrzymania lęków związanych z tym przedmiotem na maturze i egzaminie ósmoklasisty.

Źródło: edukacja.dziennik.pl, santanderconsumer.pl

Czytaj także: https://mamadu.pl/184280,odchudzona-podstawa-programowa-men-podalo-szczegoly-pora-na-konsultacje