Ministerstwo Edukacji Narodowej opublikowało projekty rozporządzeń zmieniających podstawę programową dla 18 przedmiotów w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych. Teraz pora na konsultacje publiczne i uzgodnienia międzyresortowe. Co – i kiedy – ma się zmienić?
Reklama.
Podobają Ci się moje artykuły? Możesz zostawić napiwek
Teraz możesz docenić pracę dziennikarzy i dziennikarek. Cała kwota trafi do nich. Wraz z napiwkiem możesz przekazać też krótką wiadomość.
Podstawa programowa z wybranych przedmiotów zostanie uszczuplona o ok. 20 proc. Jak czytamy w komunikacie MEN, ograniczone zostaną te treści, które są "niemożliwe lub bardzo trudne do zrealizowania w praktyce szkolnej".
Propozycje zmian w podstawie programowej
Projekty zmian obejmują następujące przedmioty:
szkoła podstawowa (klasy IV-VIII). Język polski, język obcy nowożytny, język łaciński, język mniejszości narodowej lub etnicznej, język regionalny – kaszubski, historia, wiedza o społeczeństwie, matematyka, biologia, geografia, chemia, fizyka, informatyka.
Liceum ogólnokształcące i technikum. Język polski, język obcy nowożytny, język łaciński, język mniejszości narodowej lub etnicznej, język regionalny – kaszubski, historia, historia i teraźniejszość, wiedza o społeczeństwie, matematyka, biologia, geografia, chemia, fizyka, informatyka, filozofia, język łaciński i kultura antyczna, historia muzyki, historia sztuki.
Branżowa szkoła I stopnia. Język polski, język obcy nowożytny, język mniejszości narodowej lub etnicznej, język regionalny – kaszubski, historia, matematyka, biologia, geografia, chemia, fizyka, informatyka.
Branżowa szkoła II stopnia. Język polski, język obcy nowożytny, język mniejszości narodowej lub etnicznej, język regionalny – kaszubski, matematyka, informatyka.
Po co zmieniać podstawę programową?
O tym, że wymaga ona odchudzenia, mówi się już od dawna. MEN wyjaśnia, jaki jest cel wprowadzenia zmian:
większy nacisk na rozwijanie umiejętności praktycznych zamiast wiedzy teoretycznej lub encyklopedycznej,
mniej materiału do opanowania przez ucznia. Ma się to przekładać na większą motywację do uczenia się, rozwijanie zdolności i zainteresowań oraz kształtowanie właściwych przekonań i postaw,
adekwatność zakresu treści nauczania – podanie szczegółowych wymagań do wymiaru godzin nauczania przedmiotów,
zmiana wymagań egzaminacyjnych obowiązujących w latach 2021–2024; od 2025 roku treści zawarte w podstawie programowej będą ponownie stanowić jedyną podstawę przeprowadzenia egzaminu ósmoklasisty i egzaminu maturalnego.
Co z podręcznikami?
MEN zapewnia, że proponowane zmiany w podstawie programowej nie pociągają za sobą konieczności wymiany podręczników. Uczniowie nadal będą się uczyć z dotychczasowych książek, a wydawcy podręczników przekażą szkołom informacje, które fragmenty wykraczają poza zakres nowej podstawy programowej.
Harmonogram wprowadzania zmian
Uszczuplona podstawa programowa ma obowiązywać od 1 września 2024 roku. To jednak nie koniec zapowiadanych zmian. MEN pracuje nad kompleksową reformą podstawy programowej. W szkołach podstawowych i przedszkolach planowana jest na 2026 rok, w szkołach ponadpodstawowych na 2028 rok. Już we wrześniu 2025 roku mają pojawić się nowe przedmioty szkolne: