Czarnek znowu uderza w nauczycieli. Nie każdy posiada pewne predyspozycje

Martyna Pstrąg-Jaworska
02 marca 2023, 11:09 • 1 minuta czytania
W konsultacjach jest projekt ustawy o testach sprawnościowych, które minister Czarnek i minister Bortniczuk chcą wprowadzić w szkołach. Do pomysłu nie są tak entuzjastycznie nastawieni nauczyciele. Czarnek w ostatniej rozmowie przyznał, że być może nie wszyscy wuefiści nadają się do pracy z dziećmi.
Minister Czarnek chce w szkołach testów sprawnościowych dla uczniów na lekcjach WF-u. fot. Wojciech Olkusnik/East News
Więcej ciekawych artykułów znajdziesz na stronie głównej

Testy sprawnościowe dla dzieci w szkołach

Minister edukacji Przemysław Czarnek był wczoraj (1.03.2023) gościem programu "Kwadrans Polityczny", który emitowany jest w TVP1. Opowiedział o pracy nad obowiązkowymi testami sprawnościowymi dla uczniów, które nadzoruje wraz z ministrem sportu, Kamilem Bortniczukiem.

Plan zakłada wprowadzenie corocznych testów sprawnościowych w klasach IV-VIII szkoły podstawowej i w szkołach ponadpodstawowych od nowego roku szkolnego 2023/2024. Ich celem jest zwiększenie aktywności fizycznej dzieci, które (według ekspertów) mają coraz więcej problemów z nadwagą i otyłością.

Dzieci unikają WF-u

Teraz projekt sprawdzania poziomu sprawności fizycznej dzieci jest w konsultacjach, ale już wiadomo, że wielu nauczycieli uważa go za nietrafiony. W rozmowie z Wirtualną Polską wuefistka Lucyna Kędzierska powiedziała:

– Przez te pomysły ministra Czarnka połowa uczniów wypisze się z WF-u.

Minister Czarnek do tego komentarza odniósł się w programie TVP. Wytłumaczył, że testom poddawani będą tylko ci uczniowie, którzy nie są zwolnieni z lekcji WF-u z powodu chorób. Przyznał też, że w szkołach jest ogromny problem, bo zwolnienia z lekcji uczniowie często mają wystawione bezzasadnie, więc z tym również należałoby zrobić porządek.

Minister jest entuzjastą pomysłu z testami sprawnościowymi i uważa, że taka praktyka pomoże też w wyłonieniu sportowych talentów: dzięki temu zostaną odkryci przyszli olimpijczycy i sportowi mistrzowie. Program testowany jest w szkołach w województwach lubelskim i opolskim, gdzie, według wiedzy Czarnka, dobrze się sprawdza, więc prawdopodobnie będzie rozszerzony na całą Polskę.

Nie każdy nadaje się, żeby być nauczycielem

Minister skomentował również negatywny stosunek nauczycieli WF-u do testów sprawnościowych. Przyznał, że nauczyciele, którzy nie rozumieją zasadności testów sprawnościowych, być może nie nadają się do pracowania z dziećmi jako nauczyciele wychowania fizycznego.

Jego argumentem było to, że przecież uczniowie są różni i testy sprawnościowe nie mają na celu ośmieszenia tych dzieci, które są słabsze fizycznie. Przyznał, że pilnowanie równości i unikanie założeń, że ktoś jest lepszy z WF-u, a ktoś inny z matematyki to popadanie "w prymitywny egalitaryzm, taki lewicowo-lewacki, europejski". Zaznaczył, że nie wszyscy nauczyciele, którzy pracują w szkołach, mają jednak predyspozycje do wykonywania tego zawodu.

– Niektórzy w związku z tym nie nadają się do tego, żeby uczyć w szkole. Są i tacy, jak w każdym zawodzie, czy lekarzy, czy policjantów, czy dziennikarzy, czy polityków. Są tacy, którzy się nie nadają również do tego – zakończył minister.

Czytaj także: https://mamadu.pl/155867,dziewczynki-nie-chca-cwiczyc-na-wf-ie-szkolne-zajecia-to-dla-nich-pieklo