12-letnia Iga przetestowała pierwszą taką planszówkę dla dziewczyn. Oto jej wrażenia

Sandra Skorupa
Dziewczynki najczęściej tracą pewność siebie w połowie podstawówki, bo wtedy zewsząd docierają do nich komunikaty, że "nie mają odpowiednich zdolności do nauk ścisłych". W polskich podręcznikach do informatyki, chemii czy fizyki ilustracje kobiet stanowią mniej niż 20 proc. Polska gra wychodzi naprzeciw dziewczyn i łamie stereotypy. "Z czymś takim się jeszcze nie spotkałam" — mówi 12-letnia Iga.
12-letnia Iga gra w Code Fun od SmartBee Archiwum prywatne

Programowanie i nauki ścisłe dla dziewczyn

Uczennice mają niewiele kobiecych wzorców wśród osób zarabiających na życie przy pomocy nauk ścisłych. Ta sytuacja powinna się zmienić i warto pokazywać dziewczynkom, że one również mogą być dobre w tzw. męskich dziedzinach. Można to zrobić m.in. przez zabawę.
Produkty SmartBee istotnie różnią się od standardowych typów gier ewidentnie przeznaczonych dla chłopców lub dziewczynek z planszą, kostką i kartami. Potwierdza to 12-letnia Iga, która testowała Code Fun od Smart Bee, grę uczącą programowania.
12-letnia Iga gra w Code Fun od SmartBeeArchiwum prywatne
— Mamy dużo gier w domu, ale trudno do jakiejkolwiek to porównać. Z czymś takim się jeszcze nie spotkałam. Trzeba tu dużo intensywnie myśleć. W planszówce trzeba było układać kod z bloczków tak, by jak najdalej dojść. Jest wiele różnych dróg, można skręcać lub nie. To wymaga czasami dużo główkowania, bo to nie jest takie proste. Czasami wylosuje się takie bloczki, z którymi trudno cokolwiek zrobić — recenzuje grę w rozmowie z Mamadu 12-letnia Iga.


Kurs programowania dla dzieci od SmartBee

SmartBee dzięki swoim projektom już od najmłodszych lat pomaga dzieciom, ale również ich rodzicom łamać stereotypy i zainteresować dziewczynki kierunkami ścisłymi i rozwijać w tym zakresie swoje umiejętności.

Code Fun, z którym eksperymentowała Iga, składa się z 3 części i każda z nich to miesięczna subskrypcja, więc kurs trwa 3 miesiące.
Drewniane bloki na planszy Code Fun od SmartBeeSmartBee
— Część 1 — to w pełni analogowe aktywności, dzięki którym dzieci dowiadują się, czym jest i jak działa kod binarny, jak działa komputer, uczą się zasad i komend programowania obrazkowego, poznają podstawowe zagadnienia wiedzy ze świata informatyki poprzez grę Memory oraz utrwalają zdobytą wiedzę w grze planszowej "Wyścig kodów".

— Część 2 — dzieci tworzą własne konto na platformie, dowiadują się jak działa animacja poklatkowa, projektują, a następnie programują własną animację

— Część 3 — dzieci samodzielnie kodują grę labirynt.

Iga wskazuje, że bardzo podobała jej się z części 1 nauka komend programowania obrazkowego.
12-letnia Iga gra w Code Fun od SmartBeeArchiwum prywatne
— To mi się najbardziej podobało, bo było w tym takie informatyczne myślenie. To zadanie polegało na przeprowadzaniu pionka za pomocą komend na drewnianych bloczkach przez planszę. Trzeba odpowiednio pomyśleć, w którą stronę idzie pionek — w prawo, w lewo, prosto. Pojawiają się również pętle. Trzeba myśleć nad błędami, jakie się popełnia. Bardzo przypomina mi to zadania z informatyki, tylko tam zamiast bloczków wpisywało się komendy — dodaje Iga.

Teoria z informatyki dla dzieci

Przed przystąpieniem do właściwego programowania i założenia konta na platformie młodzi gracze utrwalają również wiedzę ze świata informatyki. Poza standardowymi pojęciami pojawiają się też różne ciekawostki informatyczne oraz ważne postaci dla dziedziny.

— Wśród nich jest nawet Polak — Karpiński, który stworzył Perceptron, czyli maszynę samodzielnie uczącą się przy użyciu kamery. Albo Grace Hopper, która rozpropagowała nazwę "bug" na błąd oraz stworzyła jeden z pierwszych języków programowania COBOL — chwali się zdobytą wiedzą 12-latka.
12-letnia Iga gra w Code Fun od SmartBeeArchiwum prywatne
Wsparcie wobec tego typu gier i zabaw wyraża również polski wykładowca, kulturoznawca i nauczyciel roku 2018 Przemek Staroń.

— Dziewczynki potrzebują ogromnego wsparcia, bo z powodu stereotypów wmawia się im, że gorzej niż chłopcy radzą sobie z naukami ścisłymi i programowaniem. Co ciekawe na początku nauki radzą sobie z przedmiotami ścisłymi tak samo jak chłopcy — napisał na Facebooku Staroń.
3 zestawy pomagające w od SmartBee Code Fun przygotował SmartBee Club – klub naukowy dla dzieci we współpracy z Kids Code Fun. SmartBee Club jest ekspertem od nauki przedmiotów ścisłych w formie subskrybowanych zestawów eksperymentów wysyłanych pocztą, a Kids Code Fun - partnerem merytorycznym. Z kolei redakcja MamaDu i DadHero objęły patronat medialny.

Dodatkowo 10 zł z każdego sprzedanego pakietu trafi na rzecz fundacji Girls Code Fun, która wspiera dziewczynki w SmartBee. Fundacja co roku organizuje stypendium dla dziewczynek w wieku 8-15 lat.

— Szczególnie ważna dla nas jest pomoc tym dziewczynkom, które ze względów ekonomicznych nie mogą dołączyć do płatnych zajęć programowania — mówi Martyna Pryjomska z fundacji Girls Code Fun.