
Badanie, opublikowane w "Evolutionary Psychological Science", wyraźnie wskazuje, że kobiety uznają mężczyzn za bardziej atrakcyjnych, kiedy widzą ich w interakcjach z dziećmi. Efekt jest tak silny, że zaskoczył nawet autorów badania, Petera A. Bosa i Hannah Spencer. Naukowcy twierdzą, że troskliwość może być jednym z najważniejszych sygnałów wyboru partnera – silniejszym, niż wielu sądziło.
Mężczyzna z dzieckiem? Kobiety reagują natychmiast
Nowe badanie, opublikowane w czasopiśmie "Evolutionary Psychological Science", pokazało, że mężczyźni prezentowani podczas opieki nad dziećmi byli oceniani jako wyraźnie bardziej atrakcyjni, niż ci pokazywani solo. Uczestniczki badania – 433 kobiety mówiące po niderlandzku, niemal jednoznacznie zareagowały na ten opiekuńczy kontekst. Pozytywnie.
Autor badania, Peter A. Bos z Uniwersytetu w Lejdzie, przyznał, że zdjęcia mężczyzn z dziećmi pojawiające się w aplikacjach randkowych, od dawna go intrygowały. Jak sam powiedział: "Byłem zaskoczony i zastanawiałem się, dlaczego mężczyźni to robią?". No to teraz już wiemy.
Dlaczego kobiety wolą "tatusiów"? W grę wchodzi psychologia ewolucyjna
Badacze oparli się na klasycznej teorii inwestycji rodzicielskich, zgodnie z którą kobiety preferują partnerów zdolnych do opieki i zapewnienia wsparcia. W badaniu wykorzystano dwa zadania: jedno oparte na zdjęciach, drugie na krótkich opisach zachowań. To pierwsze przyniosło jednoznaczne wyniki. Wizualny sygnał opiekuńczości działa znacznie mocniej niż suche informacje o zachowaniach.
Bos podkreślił: "Życzliwość i opieka są zatem ważnymi aspektami kondycji fizycznej".
Im silniejszy instynkt opiekuńczy u kobiety, tym mocniejszy efekt
Najwyższe oceny atrakcyjności mężczyzn z dziećmi pochodziły od kobiet, które miały silniejszą motywację do opieki lub deklarowały chęć posiadania dzieci. Właśnie w tej grupie różnica między zdjęciem opiekuńczym a neutralnym była najbardziej spektakularna.
Bos przyznał szczerze: "Spodziewałem się może subtelnego efektu, tymczasem był on silny".
Badacze zauważyli, że kobiety w fazie owulacji oceniały wszystkich mężczyzn – niezależnie od kontekstu – jako bardziej atrakcyjnych. Jednocześnie stosowanie antykoncepcji hormonalnej nie miało istotnego wpływu na wyniki.
Naukowiec studzi jednak emocje: "Nasza miara cyklu była mało wiarygodna, dlatego też wyniki te należy interpretować ostrożnie".
Zdjęcie działa lepiej niż opis. Dlaczego?
Ciekawym zaskoczeniem było to, że teksty opisujące zachowania opiekuńcze nie wywołały takiego efektu jak same zdjęcia. Naukowcy sugerują, że tekst może być odbierany jako sztuczny, podczas gdy obraz działa szybko, intuicyjnie i silniej angażuje emocje.
Jak zauważyli autorzy, nawet niewielka informacja wizualna związana z opieką, uruchamiała pozytywne reakcje. Naprawdę, tzw. ojcowski vibe działa na kobiety lepiej niż idealnie wyrzeźbiony sześciopak. Warto zapamiętać, panowie.
Źródło: psypost.org
