
W polskich szkołach zaczyna się prawdziwa rewolucja – Ministerstwo Edukacji Narodowej wprowadziło edukację obywatelską a teraz zainicjowało instytucję rzecznika praw uczniowskich. Barbara Nowacka podkreśla, że dzięki tym zmianom Polska staje się liderem w UE w kwestii ochrony praw młodzieży.
Edukacja obywatelska – sukces polskiego systemu
Barbara Nowacka, szefowa MEN, mówi o edukacji obywatelskiej jako jednym z największych osiągnięć polskiej edukacji.
"Wyzwania młody człowiek ma dziś liczne i wielkie. Edukacja obywatelska, którą udało nam się wprowadzić do szkół, to jedno z większych osiągnięć polskiego systemu edukacji. Państwa Unii Europejskiej bardzo dużo mówią o tym, jak ważne są działania na rzecz obywatelskości, włączania młodych ludzi. A my nie mówimy o tym, my to robimy – podkreśliła minister podczas briefingu.
Nowacka zaznacza, że edukacja obywatelska nie jest jedynie teorią. Polska realizuje to, o czym wiele krajów UE mówi na poziomie deklaracji.
"Państwa Unii Europejskiej bardzo dużo mówią o tym, jak ważne są działania na rzecz obywatelskości, włączania młodych ludzi. A my nie mówimy o tym, my to robimy" – podkreśla szefowa MEN.
Rzecznik praw uczniowskich – Polska liderem w UE
Kolejnym ważnym krokiem MEN jest wprowadzenie instytucji rzecznika praw uczniowskich na poziomie krajowym i wojewódzkim.
"Młodzi ludzie mają prawa, mają obowiązki. Muszą znać swoje prawa i swoje obowiązki. I muszą mieć w swoim działaniu w szkole też wsparcie” – mówi Nowacka.
Rzecznik będzie działał przy MEN na poziomie kraju oraz przy kuratoriach w województwach, z uprawnieniami wizytatora. Obecnie instytucja funkcjonuje w wielu szkołach samorządowych, a projekt zakłada rozszerzenie jej zasięgu i uprawnień. Szefowa MEN liczy, że projekt w tej sprawie trafi jeszcze w tym roku na obrady parlamentu i zostanie przyjęty.
Okrągłe Stoły Uczniowskie – młodzież w centrum zmian
Okrągłe Stoły Uczniowskie to cykl 16 debat w całej Polsce, organizowanych przez MEN i kuratoria oświaty. Do tej pory odbyło się 13 spotkań, a wydarzenie we Wrocławiu było czternastym z serii. Celem debat jest stworzenie szkoły, w której uczniowie mają realny wpływ na decyzje i mogą swobodnie wyrażać swoje opinie.
Podczas spotkań młodzież mówi m.in. o potrzebie praktycznego kształcenia, ograniczenia nadmiaru treści programowych, przeciwdziałania cyberprzemocy oraz wsparcia zdrowia psychicznego. Dzięki tym dyskusjom MEN chce, aby szkoła była miejscem dialogu i partnerstwa między uczniami, nauczycielami i administracją.
Źródło: strefaedukacji.pl, edukacja.dziennik.pl
