Już wkrótce uczniowie odbiorą swoje świadectwa. Rodzice dzieci kończących klasy 1-3 nie znajdą na nich ocen, a długi opis świadczący o tym, jakie umiejętności opanowało ich dziecko na danym etapie nauczania. Choć informacja ta ma precyzyjnie wskazywać mocne strony dziecka, a także zwracać uwagę rodziców na ewentualne braki, to okazuje się, że interpretacja takiego opisu, wcale nie jest taka łatwa. Na tiktokowym profilu @okiempedagoga ostatnio pojawił się film wyjaśniający, w czym dokładnie tkwi problem.
Autorka nagrania zaznaczyła, że wielu rodziców uważa, że opisy znajdujące się na świadectwach różnych dzieci wyglądają bardzo podobnie, wręcz jakby były przekopiowane. Wyjaśnia więc, że schemat i pewne określenia się powtarzają, gdyż zawierają one te same kategorie i umiejętności z podstawy programowej.
– Musimy iść według schematu i oceniać według umiejętności, które są w tej mądrej księdze zwanej podstawa programową zapisane – tłumaczy nauczycielka i zachęca, by bardzo dokładnie wczytać się w treść znajdująca się na świadectwie.
– A ty, drogi rodzicu, musisz bardzo uważnie i wnikliwie przeczytać tę ocenę, żebyś znalazł pewne niuanse – namawia, wyjaśniając, że w czasie oceniania uczniów muszą być użyte określone sformułowania, a nauczyciel nie może wprost napisać, że dziecko z czymś ma problem i podaje przykład: – Kasia opanowała umiejętność czytania w stopniu podstawowym, umiarkowanym, zaawansowanym, płynnym, biegłym.
– Wiecie, co mnie najbardziej wkurza? To, że jeśli wiesz, że dziecko w czymś jest naprawdę słabe i nad czymś musi popracować, to nie możesz tego napisać wprost, musisz to napisać dookoła: "w sumie to sobie radzi, ale nie jest idealnie" – dodaje poruszona tiktokerka.
Zdaniem autorki nagrania to może być bardzo mylące, a rodzic może nawet nie zdawać sobie sprawy, że jego dziecko powinno pracować nad jakąś umiejętnością. Niestety muszę się z tym zgodzić. W przypadku mojego dziecka nauczycielka osobiście zwróciła mi uwagę na obszar, który warto poprawić. Znam już proponowaną ocenę opisową i wiedząc o jej wątpliwościach, nieco inaczej postrzegam opis: "zazwyczaj prawidłowo".