Święta bez choinki, białego obrusu, sianka pod nim, karpia i sałatki jarzynowej? O nie, to w Polsce by nie przeszło! A może jednak? Okazuje się, że tradycyjne święta coraz mniej do nas przemawiają i coraz chętniej ucieklibyśmy od nich na drugi koniec świata. Dosłownie. Różnice w podejściu do świąt wyraźnie konfliktują też pokolenia. Ale z jednego zwyczaju nie rezygnujemy, chociażby nie wiem co!
Reklama.
Podobają Ci się moje artykuły? Możesz zostawić napiwek
Teraz możesz docenić pracę dziennikarzy i dziennikarek. Cała kwota trafi do nich. Wraz z napiwkiem możesz przekazać też krótką wiadomość.
Sushi zamiast karpia, palma zamiast świerka i Netflix zamiast pasterki – takie święta w polskich rodzinach to coraz częstszy obrazek. Z dala od domu, w ciepłych krajach lub w górskiej chacie jak z kultowego teledysku do "Last Christmas", święta chciałaby spędzić 1/4 respondentów badania przeprowadzonego przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych IBRiS na zlecenie Amazon.pl.
Święta? Byle nie w domu!
Tak to wygląda przynajmniej na poziomie deklaracji, bo większość z nas jednak nadal spędza święta w rodzinnych domach – w ubiegłym roku świętowało tak 64 proc. Polaków. Chyba jednak rodzinne niesnaski, konflikty i przedświąteczna krzątanina coraz mniej nam pasują, bo w tym roku o takich świętach marzy tylko 30 proc. badanych. 26 proc. chciałoby wyjechać.
Co najciekawsze jednak, różnice między podejściem do świąt wyraźnie dzielą przedstawicieli pokoleń X, Z oraz millenialsów. Pokolenie X (czyli współcześni 40-50-latkowie) najchętniej zwinęłoby się na ten czas za granicę. Mocno wybrzmiewa to też w odpowiedziach kobiet (20 proc.). Wyraźnie widać, że zamiast tradycji w tych zabieganych czasach potrzeba nam po prostu odpoczynku.
Tradycje świąteczne nie całkiem w zaniku
Ale z tą tradycją nie jest jednak aż tak źle. Jeden zwyczaj ma się bardzo dobrze: ponad 80 proc. z nas nadal dzieli się w Wigilię opłatkiem. Tradycyjnie też nadal chcemy obdarowywać bliskich prezentami – w tym roku deklaruje to zrobić 75 proc. respondentów.
Zapomnijcie jednak o stosach opakowanych w ozdobny papier paczuszek pod choinką – chcemy pieniędzy lub voucherów. A przynajmniej 47 proc. ankietowanych właśnie to chciałoby dostać na Gwiazdkę, co nie zmienia faktu, że na prezenty wydamy średnio 650 zł. To całkiem sporo kart podarunkowych!
Wymarzone prezenty wyglądają następująco:
26 proc. – pieniądze
21 proc. – karty podarunkowe
19 proc. – perfumy
17 proc. – książki.
Pokoleniowe różnice w podejściu do tradycji
Zobaczmy, jak różnią się między sobą przedstawiciele poszczególnych generacji. Ten wspomniany opłatek, a nawet składanie życzeń bliskim, dzielą nas szczególnie wyraźnie. Tradycji tych nie lubi:
I uwaga: kobiety nie lubią tych zwyczajów bardziej niż mężczyźni: 21:18 proc.! Odnajdujecie się w tych danych?
Wesołych Świąt dla wszystkich pokoleń, w tym generacji alfa, czyli naszych dzieci. Mamy nadzieję, że spędzicie je dokładnie tak, jak to sobie wymarzyliście! A na koniec piosenka dla pokolenia X:
O badaniu. "Raport Amazon.pl – czy wciąż jesteśmy tradycjonalistami? Prezenty, emocje i nawyki świąteczne Polaków 2023" został zrealizowany we współpracy z Instytutem Badań Rynkowych i Społecznych IBRIS, w dniach 18-28 października 2023 roku, N=1003 (mieszkańcy Polski w wieku 18-55lat), metoda CAWI.