Ministerstwo Edukacji i Nauki oficjalnie potwierdziło, że zostały podpisane rozporządzenia dotyczące zmian w programach nauczania w przyszłym roku szkolnym. Od września 2023 dzieci będą uczyły się biznesu i zarządzania, w lekturach do matury będą miały gry, a technika w podstawówce będzie bardziej nowoczesna. Co jeszcze się zmieni?
Reklama.
Podobają Ci się moje artykuły? Możesz zostawić napiwek
Teraz możesz docenić pracę dziennikarzy i dziennikarek. Cała kwota trafi do nich. Wraz z napiwkiem możesz przekazać też krótką wiadomość.
Zmiany w programie nauczania na rok szkolny 2023/2024 zostały oficjalnie zatwierdzone przez MEiN i szefa resortu edukacji Przemysława Czarnka.
Podpisano rozporządzenie, w którym w szkołach średnich biznes z zarządzaniem zastąpi podstawy przedsiębiorczości, a na liście lektur do matury z polskiego będą obowiązywały gry edukacyjne.
Wśród nowości zatwierdzonych przez ministerstwo są też zmiany dotyczące języka łacińskiego w szkołach ponadpodstawowych i techniki w podstawówkach.
Zatwierdzono zmiany w nauczaniu w nowym roku szkolnym
Minister edukacji Przemysław Czarnek w poniedziałek 6 lutego 2023 roku podpisał trzy projekty rozporządzeń, które zakładają m.in. zmiany w programie nauczania w szkołach. Nowości dotyczą tego, czego uczniowie będą uczyli się na technice, języku łacińskim, ale są też różnice w programie nauczania języka polskiego w szkołach średnich (liceach i technikach).
Rozporządzenie wprowadza również do szkół biznes i zarządzanie, które zastąpi dotychczasowe podstawy przedsiębiorczości. Wszystkie zmiany mają być wprowadzone w życie już w najbliższym nowym roku szkolnym, czyli 2023/2024. Czego możemy się spodziewać w szkołach od września?
Gry edukacyjne na maturze z polskiego
Do podstawy programowej i listy lektur do matury, w klasach liceum ogólnokształcącego i technikum, uczniowie będą zgłębiać wiedzę o języku polskim za pomocą gier edukacyjnych. Wcześniej, kiedy projekt nowelizacji ustawy trafił do konsultacji społecznych, Ministerstwo Edukacji i Nauki tak argumentowało dołączenie gier edukacyjnych do listy lektur:
"Cyfrowe opowieści angażują dziesiątki milionów odbiorców, dając podstawy do przeżywania pasjonujących opowieści; rozwijają umiejętności psychomotoryczne, są przestrzenią budowania międzyludzkich relacji i źródłem artystycznej ekspresji". Gry są według rządu tekstami kultury, które uczniowie i tak wykorzystują podczas pisania wypracowania (używają przykładów z gier jako argumentów). MEiN do listy lektur dołączy dwie gry: "This War of Mine" (11BitStudios) i "Gra Szyfrów" (Instytut Pamięci Narodowej).
Przedsiębiorczość oficjalnie zastąpiona biznesem i zarządzaniem
Od przyszłego roku szkolnego zmieni się także przedmiot dotychczas znany jako podstawy przedsiębiorczości. Zastąpi go biznes i zarządzanie, którego podstawa programowa nieco będzie się pokrywała z wcześniejszym przedmiotem, ale MEiN chce, by bardziej położono nacisk na praktyczną wiedzę np. o zarządzaniu domowym budżetem i finansami.
Biznes i zarządzanie ma nauczyć młodzież jak oszczędzać, prowadzić gospodarstwo domowe, założyć działalność gospodarczą, rozliczyć PIT czy wziąć kredyt. W podstawie programowej w zakresie podstawowym nie będzie aż tak wielu zmian, ale dojdzie też zakres rozszerzony, którego dotychczas nie było w ogóle w szkołach ponadpodstawowych.
Łacina jako język obcy
W nowych rozporządzeniach język łaciński w szkołach średnich zacznie od roku szkolnego 2023/2024 być traktowany na równi z innymi językami obcymi nowożytnymi. Będzie go można zdawać na maturze jako jeden z kolejnych języków obcych lub zamiast angielskiego, niemieckiego lub rosyjskiego.
Technika z nowym programem
W zakresie nauczania techniki również w przyszłym roku planowane są zmiany. W związku z tym, że MEiN odnosi sukcesy w prowadzeniu programu w szkołach podstawowych "Laboratoria Przyszłości", teraz zdecydowano się na większe zmiany, które będą dotyczyły wszystkich podstawówek, a nie tylko tych, które biorą udział w programie.
Technika, której dzieci uczą się w klasach IV-VI, będzie bardziej nastawiona na nowoczesne technologie i telekomunikację. Podstawy nauczania mają być oparte na nauce kompetencji, które pokrywają się z programem "Laboratoriów": m.in. nauk kompetencji przyszłości z kierunków STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka oraz matematyka).