
Reklama.
3 filary edukacyjnej równości
Sytuacja związana z pandemią koronawirusa zmienia się z dnia na dzień. Przybywa zakażonych i ofiar, a lekarze mają pełne "roboty". Z kolei szkoły proponują coraz to nowsze sposoby prowadzenia lekcji zdalnych. Ze statystyk UNESCO wynika, że zamknięcie szkół w całym kraju miało miejsce w 165 państwach i każe z nich organizację edukacji online, realizuje na własny sposób.Niemniej, UNESCO wytycza wspólne dla wszystkich zasady działania oparte na równości. Nie wszędzie mogą być one w pełni realizowane, jednak rządy powinny dołożyć wszelkich starań, by zadbać o 3 filary edukacyjnej równości:
1. Stawienie czoła podziałowi cyfrowemu
2. Zapewnienie zdrowych posiłków poza szkołą
3. Planowanie integracyjnych rozwiązań edukacyjnych.
2. Zapewnienie zdrowych posiłków poza szkołą
3. Planowanie integracyjnych rozwiązań edukacyjnych.
Równy dostęp do komputerów
Równy dostęp do rozwiązań technologicznych i sprzętu to niemały problem dla polskich szkół, bo jak się okazuje, 16 proc. dzieci nie ma dostępu do internetu. Jednak w dobie koronawirusa nie tylko polska oświata musi mierzyć się z tą dysproporcją. W Chinach uczniom z rodzin o niskich dochodach dostarcza się komputery i mobilne pakiety danych.Z kolei Francuzi wszczęli działania pożyczania laptopów, a uczniom, którzy nie mają dostępu do internetu, zapewniają drukowane zadania. Arkusze w formie papierowej w pewnym zakresie zdecydowali się także udostępniać Portugalczycy. Natomiast w stanie Waszyngton w USA w ogóle zalecono zrezygnować z lekcji zdalnych, jeśli nie może być zapewniony równy dostęp do sprzętu i technologii.
Odwołać egzaminy czy przeprowadzić zdalnie?
W Polsce rząd ostatnio ogłosił, że próbne egzaminy ósmoklasisty i matury będą zdalne. Minister Edukacji nie wykluczył również, że w ten sposób odbędą się właściwe testy. Niektóre egzaminy w formie online zapewniły także Chiny, a w przypadkach, gdy niemożliwe będzie przesunięcie ich terminów, to część zostanie przeprowadzona w specjalnych warunkach np. przy ograniczonej liczbie zdających jednocześnie.Z kolei Japonia, Hiszpania, Francja, Wietnam czy Chile terminy testów postanowiły odroczyć. Na zupełne anulowanie egzaminów w roku 2019-2020 z powodu koronawirusa zdecydowały się poszczególne regiony USA m.in. Waszyngton i Floryda.
Dostęp do posiłków w dobie koronawirusa
W setkach krajów na całym świecie szkoły są miejscem, w którym dzieci mogą zjeść ciepły posiłek. Dla niektórych jest to jedyne pożywienie w ciągu dnia. W związku z tym zamknięcie szkół mogłoby się wiązać ze wzrostem głodu wśród dzieci na całym świecie, ale również w Polsce. Dlatego konieczne jest, by państwa znalazły rozwiązanie na zaopatrzenie najmłodszych w czasach epidemii w choć jeden posiłek.W Polsce za tę kwestię odpowiada resort rodziny i regulowana jest ona programem "Posiłek w szkole i w domu". Wójt, burmistrz lub prezydent miasta mogą otrzymać dodatkowe 5 proc. dotacji na dowóz posiłków w gminie, by zapewnić dzieciom jedzenie. Podobne działania w celu zapewnienia uczniom ciągłości dostarczania posiłków podjęła większość państw.
W stanie Kalifornia funkcjonuje to na zasadzie "odbierz i idź". W Chinach preferowane są dowozy. Z kolei Hiszpanie najbardziej potrzebującym dzieciom podarowali wymienialne karty kredytowe do komercyjnych sklepów spożywczych.
Wsparcie psychologiczne w związku z epidemią
Sytuacja związana z COVID-19 sprawiła, że wielu rodziców straciło pracę, główne źródło dochodu i spanikowało. Z powodu koronawirusa i izolacji może im towarzyszyć lęk, a ich nastrój często przechodzi również na dzieci. To czas, w którym zarówno dorośli, jak i uczniowie potrzebują wsparcia psychologicznego w związku z epidemią.W Chinach opiekunowie dzieci mogą skorzystać z pomocy pedagogów. We Włoszech nauczycielom oferowane są specjalne kusy, podczas których uczą się zarządzania relacjami z dziećmi w dobie koronawirusa. Z kolei w Hiszpanii rodzice i nauczyciele mają dostęp do specjalnych aplikacji, za pomocą których mogą dzielić się rozwiązaniami na rzecz kształcenia dzieci.
Nietypowe rozwiązanie zastosowano w Tajlandii i Japonii. W niektórych domach, pod warunkiem, że rodzina nie przechodzi kwarantanny, uskuteczniane są wizyty nauczycieli. Mają one na celu monitorowanie dobrostanu uczniów i udzielanie porad rodzicom.
Wyzwania, jakie stawia pandemia koronawirusa w różnych aspektach, są dla wszystkich krajów nowością, na którą nikt nie był przygotowany. Poza tym struktura, gospodarka czy administracja w każdym kraju jest inna i stąd mogą wynikać różnice w podejmowanych działaniach, a w konsekwencji pojawia się pewien chaos i dezorganizacja. Niemniej organizacje międzynarodowe wydają wytyczne, by rządy wdrażały w miarę jednolite rozwiązania w myśl równości i zapewnienia obywatelom bezpieczeństwa. To czas, w którym ważna jest solidarność, empatia i pomoc.
Może cię zainteresować: "Niewidzialne dzieci" w dobie zdalnych lekcji. Dla nich włączenie kamerki to prawdziwe wyzwanie
Źródło: UNESCO