NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

BLOGI

  • Po drugiej stronie lustra: Ja - specjalista, nauczyciel Ty - rodzic. Jak reagować, kiedy rodzice nie wspierają dzieci

    Jest taka grupa rodziców, którzy po prostu są przekonani o tym, że ich dziecko jest niegrzeczne. Wychwyciłam pewne zachowania rodziców przysłuchując się ich rozmowom z dziećmi. Na przykład, kiedy rodzic wita swoją pociechę słowami: "A co dziś narozrabiałeś?", "Znowu Pani wypisała Ci uwagę?". Jestem pewna że tego rodzaju powitanie z góry zakłada, że dziecko nie było dzisiaj grzeczne, bo po prostu takie nie jest. Wnioski moje są następujące: Kiedy maluch słyszy podobne oceny z ust rodzica każdego dnia, koduje sobie w głowie, że należy do tych niegrzecznych i sam daje sobie prawo do takiego właśnie zachowania. Jest to rodzaj symbolicznej niewidzialnej etykiety. Takich etykiety w każdej grupie jest wiele. Przyklejać je mogą rodzice, ale także nauczyciele, czy grupa rówieśników. Wtedy wszyscy wiedzą, że Julka jest beksą, Adam skarżypytą, a Kamil jąkałą. Dzieciom bardzo trudno pozbyć się tego rodzaju przywar, jeśli nie mają wsparcia ze strony rodzica i nauczyciela.

  • Dwujęzyczne dzieci.

    Dwujęzyczność, inaczej bilingwalizm, to umiejętność posługiwania się dwoma językami jako ojczystymi. To nie tylko znajomość fonemów i rozumienie języków, ale osadzenie w kulturze, myślenie w dwóch językach. Proces nabywania umiejętności językowych odbywa się tu naturalnie i...

  • Sześciolatki - marsz do szkół

    No cóż, stało się. Każdy ma na ten temat własne zdanie, poglądy czy spostrzeżenia. Dla mnie jednak najważniejsza jest komunikacja, otwartość i szacunek dla innego człowieka i jego zdania, ale i też próba zrozumienia ludzi którzy mają styczność z tą sytuacją. Jednak pamiętajmy,...

  • Maluchy na gigancie. Jak zapobiegać dziecięcym ucieczkom - oto 14 cennych rad dla rodziców i nauczycieli

    Kto choć przez chwilę pracował z grupą dzieciaków wie, że nie jest to łatwy kawałek chleba. Maluchy mają mnóstwo pomysłów na minutę, poruszają się z prędkością światła i są wprost nieprzewidywalne.

  • Czy moje dziecko jest dręczone? Jak rozpoznać i pokonać przemoc szkolną

    Dziecko, które doświadcza dręczenia i przemocy w szkole często jest samotne w swoim problemie i nie zwraca się o pomoc do dorosłego. Cierpi, wstydzi się, żyje w strachu i nie wierzy w to, że ktokolwiek jest w stanie mu pomóc i zmienić jego sytuację. Obserwacja ze strony rodziców i nauczycieli, zwracanie uwagi na zachowanie dziecka, zmianę zwyczajów, uważne wsłuchanie się w jego słowa, to podstawy, które pomogą w rozpoznaniu problemu. Bo dziecko dręczone w szkole może milczeć, ale zawsze wysyła sygnały ostrzegawcze.

  • Co zrobić, by nauka sprawiała przyjemność?

    W ławce nowy kolega, w planie nowy przedmiot, nowa polonistka tłumaczy swój system oceniania. Początek roku szkolnego to dla dzieci czas odkryć i radości z powakacyjnych spotkań, ale też stresu. Nie wszystkie sobie z nim radzą. Jak pomóc uczniom, którzy nie chcą wracać do szkoły?

  • Jak zajmować się wspólnie sprawami szkolnymi dzieci?

    Znów uwaga na początek, wspólnie to nie znaczy, że we wszystkim musimy mieć zgodność i wszystko konsultujemy. Ani to możliwe, ani naturalne. Jakimi więc sprawami szkolnymi i w jaki sposób można współpracować? Obszary wspólnych działań i współpracy mogą obejmować: