NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

BLOGI

  • No przecież pulnęłam aut!

    W komentarzach często pytacie, od czego zacząć naukę języka obcego u maluchów. Podstawowe elementy każdego języka są dość podobne i w przygodzie dwujęzycznej wszystkie nadają się do zastosowania. Jeśli nie chcecie zaskoczyć dziecka ani siebie gwałtownymi zmianami, proponuję następujące pierwsze kroki:

  • Jak wspierać naukę rysowania?

    Na każdym etapie rozwoju dziecko zdobywa nowe umiejętności i doskonali już posiadane. Tak jest też z rozwojem mowy i kształtowaniem się zdolności rysowania, malowania, aż wreszcie pisania. A pismo z kolei jest kluczowym elementem nauki czytania i komunikowania się. I myślę tu oczywiście o pisaniu na papierze, za pomocą kredek, pisaków, długopisów, nie zaś o nauce rysowania literek na ekranie tabletu, co odbywałoby się przy zaangażowaniu jedynie palca wskazującego, czy pisaniu za pomocą rysika.

  • „Znać obcy język to jak posiadać drugą duszę”...

    ...rzekł niegdyś Karol Wielki. Albo nie rzekł, gdyż według spiskowej teorii Heriberta Illiga – nigdy nie istniał. Osobiście wolałbym jednak, żeby Karol (Wielki, apparently) rzeczywiście był autorem tych słów, ponieważ jest w nich wiele prawdy. Widzę to na swoim przykładzie.

  • Dedi, a ja mam jeszcze inny ajdia...

    ...no żesz bomba, moja niemal czteroletnia córka mówi jak Polak z Czikago. A ja jestem dumny. Jej niemal cztery to moje całe cztery lata pracy nad jej dwujęzycznością. Niezbyt ciężkiej pracy. Jeżeli już jesteśmy na etapie „code switching”* , to znaczy, że misja się powiodła, a...

  • Mowa - nie trawa, ważna sprawa! Co każdy rodzic wiedzieć powinien o rozwoju mowy dziecka

    Podobno na początku było słowo i w sumie nic w tym dziwnego, bo komunikacja werbalna i porozumiewanie się za pomocą mowy stanowią podstawy naszego życia z innymi ludźmi. Słów używamy codziennie i przy każdej okazji - gdy chcemy podzielić się informacją, poprosić o pomoc, zaprosić kogoś do wspólnej pracy lub zabawy, zapytać o godzinę lub zrobić zakupy. Rozwój mowy dziecka to proces złożony i chociaż rodzice z niecierpliwością czekają na pierwsze świadomie wypowiedziane słowo, to wyjątków nie ma - każde dziecko musi przejść przez kilka etapów by swobodnie i prawidłowo owym słowem operować.

  • Co zrobić, by nauka sprawiała przyjemność?

    W ławce nowy kolega, w planie nowy przedmiot, nowa polonistka tłumaczy swój system oceniania. Początek roku szkolnego to dla dzieci czas odkryć i radości z powakacyjnych spotkań, ale też stresu. Nie wszystkie sobie z nim radzą. Jak pomóc uczniom, którzy nie chcą wracać do szkoły?

  • I my rodzice, przygotujmy się do egzaminu gimnazjalnego!

    Końcowe odliczanie rozpoczęte. Ostatni weekend przed egzaminem gimnazjalnym i atmosfera zagęszcza się coraz bardziej. Istna sinusoida emocji. Można opisać je stwierdzeniami: nie podchodź, dam radę, nie denerwuj mnie, jest dobrze, potrzebuję ciszy, nie dam rady, mam mało czasu, nic nie umiem, nie boję się, jestem przerażony, nie zdam, nie dostanę się do liceum… Nie wiadomo jak się zachować i co powiedzieć, żeby nastolatka nie zestresować, a zmotywować. Skąd my to znamy? Niby znamy z własnych doświadczeń maturalnych, ale dzisiaj jest jednak inaczej. Żeby to dostrzec, trzeba być może spojrzeć oczyma naszych gimnazjalistów na tę ciszę przed egzaminacyjną burzą, która będzie trwać trzy dni pod rząd.