Gorzej się uczą, mniej czytają, rzadziej kończą studia. MEN martwi się o chłopców

Karolina Stępniewska
27 maja 2024, 10:36 • 1 minuta czytania
O pogłębiającej się luce edukacyjnej, której ofiarami są chłopcy, mówili na konferencji "Różnice edukacyjne a płeć uczniów" zorganizowanej przez Instytut Badań Edukacyjnych i Ministerstwo Edukacji Narodowej przedstawiciele resortu i eksperci oświatowi. Na czym polega ta luka?
Chłopcy osiągają gorsze wyniki w nauce, natomiast dziewczynki zniechęca się do studiowania przedmiotów ścisłych fot. Vitolda Klein/Pexels
Więcej ciekawych artykułów znajdziesz na stronie głównej

Przedstawiciele środowisk oświatowych z kraju i zagranicy dyskutowali 20 maja 2024 r. o różnicach w osiągnięciach edukacyjnych chłopców i dziewczynek. Szczególnie niepokojące wydały się ekspertom wnioski wypadające na niekorzyść chłopców:


– Zauważalnym zjawiskiem w krajach o powszechnym dostępie do edukacji jest luka edukacyjna, w której chłopcy mają słabsze wyniki i niższe kompetencje związane na przykład z czytaniem. Chłopcy także szybciej niż dziewczynki kończą swój proces edukacyjny. Chcemy szukać odpowiedzi, dlaczego tak się dzieje, ale również co robić, żeby tę lukę edukacyjną zlikwidować – mówiła wiceministra edukacji Katarzyna Lubnauer.

Edukacyjne problemy chłopców

Prof. Francesca Borgonovi, kierowniczka działu Analizy Umiejętności w Centrum Umiejętności OECD, powiedziała, że dane o liczbie chłopców osiągających najniższe wyniki w międzynarodowych badaniach umiejętności są alarmujące. Eksperci oświatowi zgodnie podkreślali, że potrzebne są programy wspierające edukację chłopców, powołując się na badania polskie i zagraniczne.

Wskazywano na następujące problematyczne obszary:

Michał Gulczyński zauważył, że "ogromnie potrzebne jest wsparcie dla chłopców". – Trudności się nawarstwiają, dlatego trzeba wspierać chłopców (czy w ogóle najsłabszych uczniów) od samego początku i skupić się na szkołach, gdzie wyniki są najsłabsze, bo tam są najpoważniejsze problemy – podkreślał.

A co z dziewczynkami?

Eksperci wskazywali, że dziewczęta w Polsce częściej wybierają profile ogólnokształcące i humanistyczne, co zdaje się pokrywać z odkryciem, że dziewczynki rzadziej zainteresowane są przedmiotami ścisłymi, nie zachęca się ich też do uczenia się matematyki. 

– Dziewczyny, które miały wyższe wyniki z j.polskiego, rzadziej wybierały rozszerzoną maturę z matematyki. Na wybór kierunku dalszej nauki wpływają wyższe wyniki i lepsza samoocena związana z przedmiotami np. humanistycznymi – mówiła podczas konferencji dr Alicja Zawistowska-Sadowska (Uniwersytet w Białymstoku). Chłopcy, dla odmiany, wykazują większość pewność siebie, jeśli chodzi o naukę przedmiotów ścisłych.

Wystąpienia prelegentów na konferencji "Różnice edukacyjne a płeć uczniów" można obejrzeć w poniższym filmie:

źródła: ibe.edu.pl, glos.pl

Czytaj także: https://mamadu.pl/167446,dziewczynki-sa-w-szkole-wyzej-oceniane-przez-nauczycieli-bo-sa-spokojne