To banalne działanie, ale gdy dorośli zauważają przecinki, głupieją. Dasz radę obliczyć?
Powyższe działanie spokojnie mogłoby się pojawić na sprawdzianie w podstawówce. To wtedy uczniowie uczą się prawidłowej kolejności wykonywania działań, a także obliczeń na ułamkach dziesiętnych. Choć szkołę masz już dawno za sobą, warto co jakiś czas sprawdzić, ile pamiętasz z lekcji matematyki. Dlaczego?
Świetna gimnastyka
Po pierwsze szybkie przeliczanie ułamków dziesiętnych jest naprawdę przydatne w życiu codziennym: podczas robienia zakupów, gotowania czy sprawdzania wystawionych nam rachunków. Ale korzyści jest więcej, niż myślisz.
To także świetny trening dla naszych szarych komórek. Udowodniono, że osoby, które regularnie rozwiązują zadania matematyczne, opóźniają procesy starzenia się mózgu, dłużej zachowują sprawność oraz mają mniejsze ryzyko zachorowania na choroby typu Alzheimer.
Z matematyką nie jest jednak tak, że raz się jej nauczymy i już wszystko pamiętamy. Wymaga ona regularnego treningu. Dodatkowo nasz mózg, by odpowiednio funkcjonować, potrzebuje wyzwań. Mówi się, że półgodziny dziennie takiej "gimnastyki" wystarczy, by długo utrzymać sprawność umysłową na odpowiednim poziomie.
Gotowy na wyzwanie?
By podać prawidłowy wynik, poza kolejnością wykonywania działań trzeba sobie przypomnieć, jak mnoży i dzieli się ułamki dziesiętne. Pamiętasz, jak to się robiło?
2,1÷0,3+1,25×2=?
Prawidłowa kolejność wykonywania działań to:
- działania w nawiasach
- potęgowanie
- mnożenie i dzielenie (w kolejności od lewej do prawej)
- dodawanie i odejmowanie (w kolejności od lewej do prawej).
Oznacza to, że w tym przypadku należy najpierw wykonać możenie i dzielenie, a dopiero potem dodawanie. Ale co zrobić z ułamkami?
Przypomnijmy: aby pomnożyć liczbę dziesiętną przez liczbę dziesiętną, należy wykonać mnożenie, tak jak na liczbach naturalnych, a następnie w wyniku oddzielić przecinkiem (licząc od prawej strony) tyle cyfr, ile było razem cyfr po przecinku w mnożonych liczbach.
Ponieważ 125×2=250 to 1,25×2= 2,50, zero możemy usunąć, więc zapisujemy 2,5.
Natomiast w przypadku dzielnia, na początku w obu ułamkach przesuwamy przecinek w prawo o tyle miejsc, aby z dzielnika zrobiła się liczba całkowita i wykonujemy zwykłe dzielenie, czyli:
2,1÷0,3= 21÷3=7
Teraz nasze działanie nagle robi się banalnie proste:
2,1÷0,3+1,25×2=?
7+2,5=9,5
Prawidłowa odpowiedź to c - 9,5.
Czytaj także: https://mamadu.pl/182339,zadanie-z-4-przerasta-doroslych-problem-stanowi-jedno-dzialanie