Pomóż mu zrozumieć rówieśników. Premiera książki dla dzieci "Kiedy Karol poznał Emmę"
"Kiedy Karol poznał Emmę", czyli spotkanie dzieci na placu zabaw
Fabuła książki przedstawia krótką historię spotkania dzieci na placu zabaw. Karol poznaje Emmę, dziewczynkę, która różni się wyglądem od innych rówieśników – porusza się na wózku. Chłopiec jest zaskoczony i nie wie, jak się zachować. Gdy jednak zaczynają rozmawiać, Karol dostrzega, że różnice nie są wcale złe ani dziwne – każdy z nas jest inny, i to bardzo dobrze!
Książka została oparta na osobistych doświadczeniach autorki, która opisuje swoje życie na popularnym blogu This Little Miggy stayed Home. Amy Webb, amerykańska artystka i pisarka, jest mamą trzech córek, z których jedna urodziła się z niepełnosprawnością ruchową. Amy Webb w swojej twórczości i działaniach wspiera społeczność osób z niepełnosprawnościami.
Autorka pisze, udziela wywiadów, jest rzeczniczką i propagatorką szeroko pojętej kultury włączania rozwiązań projektowych dostosowanych do potrzeb osób z ograniczeniami ruchowymi, gwarantujących każdemu pełną dostępność. Napisała dwie książki dla dzieci: "Kiedy Karol poznał Emmę" i "Doskonale, Emmo" (polskie tłumaczenie planowane jest na jesień 2023), których treść uświadamia czytelnikom problemy niepełnosprawności i skłania do empatii.
Opowieść o przedszkolakach uczy empatii
"Kiedy Karol poznał Emmę" to ciepła, mądra książka. Opowiada historię, jakich wiele: dwoje dzieci spotyka się na placu zabaw i zaczyna rozmawiać. Okazuje się jednak, że rozmowa nie jest taka prosta..." – mówi Blanka Adamczuk, dziecięcy psycholog kliniczny, specjalista w tematyce niepełnosprawności.
"Są wśród nas dzieci, które patrzą rączkami, piszą stopami i dotykają oczami. Zawsze jednak czują i kochają takim samym sercem. To opowieść o tym, jak ważne jest zrozumienie i szacunek dla ich wyjątkowości" – dodaje Sebastian Kulczyk, Założyciel Fundacji Pho3nix, przyjaciel wydania.
Przedszkola integracyjne pomagają zrozumieć niepełnosprawność
Pierwsze przedszkola z oddziałami integracyjnymi w Polsce zostały otwarte w połowie lat 80. XX wieku. Psychologowie dziecięcy uważają, że najkorzystniejszy dla integracji dzieci z niepełnosprawnościami z pełnosprawnymi jest wiek przedszkolny. Małe dzieci nie widzą jeszcze różnic, nie przeszkadza im inność rówieśników, nie ma ona dla nich znaczenia.
Nawet w edukacji wczesnoszkolnej dzieci zauważają różnice, inność i często wykluczają rówieśnika z niepełnosprawnością. Wiek przedszkolny to najlepszy czas na rozpoczęcie z dzieckiem rozmowy o niepełnosprawności – twierdzą eksperci. Korzyści z integracji w wieku przedszkolnym zakładają wspólne przebywanie dzieci pełnosprawnych z dziećmi z niepełnosprawnościami, co w stwarza możliwość oddziaływania jednych na drugie.
Ważne, aby kontakty te były partnerskie, ponieważ wtedy uczą dziecko z niepełnosprawnością akceptacji swoich niedoskonałości, motywują do pokonywania ograniczeń i uczą zaufania do świata. Natomiast dla dzieci pełnosprawnych to nauka tolerancji, akceptacji i odpowiedzialności wobec innych.
"Kiedy Karol poznał Emmę – to ciekawie napisana opowieść, która pozwala oswoić trudność, z jaką wielu z nas się boryka, gdy próbujemy mówić o niepełnosprawności – swojej albo cudzej" – podsumowuje Adamczuk.
Dom to pierwsze miejsce, które powinno uczyć dzieci tolerancji, zrozumienia czy empatii. Jako rodzice mamy więc do wykonania ważne zadanie. Uczmy dzieci tego, aby dostrzegać w innych to, co najpiękniejsze. Karol i Emma na pewno mogą w tym pomóc i sprawić, aby takie historie, jak ich znajomość, nie zdarzały się tylko na papierze...
Książka została wydana nakładem wydawnictwa FILO, dla którego to jest pierwsza publikacja adresowana do dzieci i ich rodziców.
źródło: materiały prasowe
Czytaj także: https://mamadu.pl/164680,empatia-to-nie-to-samo-co-wspolczucie-ta-animacja-dobitnie-to-pokazuje