Fot. Flickr/[url=http://bit.ly/1EmhwG7]Phil Roeder[/url] / [url= https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0/]CC BY[/url]
Fot. Flickr/[url=http://bit.ly/1EmhwG7]Phil Roeder[/url] / [url= https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0/]CC BY[/url]
REKLAMA
Jeśli już rodzice skupią się na tym, co ich dzieci będą potrafić na zakończenie pierwszej klasy, nie kryją zdumienia. Najpierw obawiają się, że dziecko nie nadąży za tym, czego będzie się od niego wymagać a później nie kryją rozczarowania, że zasób wiedzy jest tak mały. I tak źle, i tak niedobrze. Podstawa programowa jest dostosowana do wieku i rozwoju dziecka. Oto, co będzie umieć twoje dziecko za dziesięć miesięcy, kończąc pierwszą klasę szkoły podstawowej. Czy to dużo, czy mało. Oceńcie sami.

1. Edukacja polonistyczna

Oczywiście przedmiot taki jak język polski nie istnieje w pierwszych latach szkoły. Są zajęcia z edukacji wczesnoszkolnej. W ramach zdobywania wiedzy polonistycznej pierwszoklasista pod koniec roku szkolnego potrafi słuchać wypowiedzi innych, próbować je zrozumieć. Umie mówić o swoich potrzebach, uczuciach i wyrażać spostrzeżenia. Dba o kulturę języka, zatem w kulturalny sposób potrafi rozmawiać i uczestniczyć w dyskusji.
Jeśli chodzi o pisanie i czytanie – zna cały alfabet, czyta i rozumie proste i niedługie teksty. Uczeń kończąc pierwszą klasę powinien umieć pisać starannie proste, krótkie zdania, a także pisać z pamięci i przepisywać tekst. Wie co to sylaba, głoska, litera, zdanie. Ze zrozumieniem słucha czytanych tekstów i w ramach własnych możliwości stara się czytać lektury.
2. Edukacja matematyczna
W pierwszej klasie dziecko uczy się liczyć do 20 (także wspak), zna liczebniki oraz potrafi napisać cyfry do 10. Ponadto w zakresie do 10 umie dodawać i odejmować (może być przy użyciu palców) i zapisywać te działania. Rozwiązuje także proste zadania z treścią. Ponadto w pierwszej klasie uczniowie uczą się mierzyć długość chociażby linijką, zważyć przedmioty – poznają pojęcie ciężaru, odmierzają płyny, nazywają dni tygodnia i miesiąca. Wiedzą, do czego służy kalendarz. Poznają także wartość pieniądza – monety i banknoty o wartości do 10 złotych. Dzięki czemu radzą sobie ze zrobieniem dobrych zakupów.
Z rzeczy, na które rodzice raczej nie zwracają uwagi, uczą się kierunków, wskazywania strzałkami stron, odróżniania zbiorów z mniejszą i większą liczbą elementów i wiele wiele innych.
logo
Fot. Flickr/[url=http://bit.ly/1fJShBU]Elizabeth Albert[/url] / [url= https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0/]CC BY[/url]
3. Edukacja przyrodnicza
W ramach wiedzy przyrodniczej uczeń klasy pierwszej powinien rozpoznawać rośliny i zwierzęta spotykane w parku, lesie, sadzie czy ogrodzie. Wie, że ptaki przylatują i odlatują ze względu na porę roku, i rozumie dlaczego zwierzęta zapadają w sen zimowy. Często uczniowie prowadzą w klasie kącik przyrody, gdzie wysiewają proste rośliny.
Pierwszoklasista wie ponadto, jaki pożytek przynoszą zwierzęta przyrodzie, zna zagrożenia dla środowiska, których źródłem jest człowiek. Ma świadomość, jak ważna jest segregacja śmieci, oszczędność wody i oczywiście potrafi nazwać i odróżnić zjawiska atmosferyczne.

4. Pozostałe edukacje

Dzieciaki w pierwszej klasie uczą się także muzyki i plastyki, mają edukację społeczną. W ramach tych zajęć śpiewają, malują, rysują. Uczą się hymnu narodowego, poznają różne zawody wykonywane przez dorosłych. Potrafią bezpiecznie poruszać się po drogach. Słowem zdobywają wiedzę, która nam dorosłym wydaje się oczywistą, a dla nich jest bardzo przydatną.
Wymienione umiejętności to te najważniejsze, na które rodzice zwracają uwagę. Bo ważne jest dla nich do ilu dziecko będzie liczyć i czy dużo czytać. Tego ma nauczyć szkoła i to ma sprawiać dziecku największe trudności – takie jest częste zdanie rodziców. Polecam szczegółową lekturę podstawy programowej, aby pozbyć się przekonania, że szkoła stawia dziecku zbyt wygórowane wymagania.