Zatwierdzono zmiany na lekcjach WF-u. Wyniki uczniów trafią do systemu
- Począwszy od roku szkolnego 2023/2024 uczniowie klas IV-VIII szkół podstawowych oraz szkół średnich będą brali udział w testach sprawnościowych.
- Testy są odpowiedzią na stan zdrowia społeczeństwa wynikający z niskiej aktywności fizycznej dzieci i młodzieży. Będą miały za zadanie wykryć problemy zdrowotne na wczesnym etapie.
- Testy sprawnościowe nie będą miały wpływu na ocenę z wychowania fizycznego.
Projekt zmian w zakresie podstawy programowej wychowania fizycznego skierowano właśnie do publicznych konsultacji. Potrwają one do 22 marca, a zmiany zaczną obowiązywać od roku szkolnego 2023/2024. Będą dotyczyć uczniów klas IV-VIII szkół podstawowych oraz szkół średnich (branżowych szkół I stopnia, liceów ogólnokształcących, techników). Co konkretnie się zmieni?
Biegi, deska, skoki w dal
Zostaną wprowadzone coroczne testy sprawnościowe. Badania będą trwały wiosną, od marca do kwietnia, a wyniki uczniów wpisywane będą do systemu teleinformatycznego "Sportowe Talenty", w którym każdy nauczyciel WF-u będzie miał swoje indywidualne konto.
Uczniowie będą musieli wykonywać:
- bieg 10 razy po 5 metrów – co ma służyć pomiarowi zdolności szybkościowo-siłowo-koordynacyjnych
- beep-test (20-metrowy wytrzymałościowy bieg wahadłowy wykonywany według protokołu dla testu Eurofit) – służący pomiarowi zdolności wytrzymałościowych w biegu
- podpór leżąc przodem na przedramionach, plank (deska) – który ma zmierzyć zdolności siłowo-wytrzymałościowe całego ciała
- skok w dal z miejsca – służący pomiarowi skoczności i siły
Po co te testy na WF-ie?
Zgromadzone w systemie dane będą analizowane przez Instytut Sportu – Państwowy Instytut Badawczy. Dzięki danym obejmującym całą populację uczniów właściwe instytucje publiczne będą mogły uzyskać wiedzę na temat określonych deficytów aktywności fizycznej dzieci i młodzieży. Umożliwi to, między innymi, zahamowanie negatywnych trendów dotyczących aktywności fizycznej polskich uczniów.
Poziom aktywności fizycznej dzieci i młodzieży jest niski, a to przekłada się z kolei na zdrowie całego społeczeństwa. Według badań Eurobarometru w 2022 r. aż 65 proc. Polaków (wzrost o 9 pkt proc. w porównaniu z 2017 r.) odpowiedziało, że nigdy nie ćwiczy ani nie uprawia sportu. Dla porównania średnia w krajach Unii Europejskiej wynosi 45 proc. Eurobarometr wskazuje, że regularną aktywność w Polsce podejmuje 21 proc. osób, co daje miejsce w ostatniej szóstce państw UE.
Dane GUS potwierdzają te badania – więcej niż połowa Polaków (61,2 proc.) nie podejmuje żadnej aktywności fizycznej w czasie wolnym. Natomiast raportu Instytutu Matki i Dziecka z 2022 r. podaje, że liczba dzieci 8-letnich z nadwagą i otyłością zwiększyła się z 32,2 proc. w 2018 r. do 35,3 proc. w 2021 r. Ponadto coraz więcej czasu dzieci spędzają przed ekranami telewizora, smartfona czy komputera w celach niezwiązanych z edukacją.
A jeśli ktoś jest "słaby" z WF-u – będzie miał gorszą ocenę?
Wyniki przeprowadzonych testów nie będą miały wpływu na ocenę. Mają służyć tylko do wspomnianych wyżej celów. Przypominamy, że zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz. U. poz. 373, z późn. zm.) przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, techniki, plastyki i muzyki należy przede wszystkim brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć, a w przypadku wychowania fizycznego – także systematyczność udziału ucznia w zajęciach oraz aktywność ucznia w działaniach podejmowanych przez szkołę na rzecz kultury fizycznej.
źródło: gov.pl