Szczególna kartkówka z chemii. Uczniowie byli zaskoczeni wymaganiami nauczycielki

Martyna Pstrąg-Jaworska
07 grudnia 2022, 13:03 • 1 minuta czytania
Dzieci i młodzież lubią, gdy nauka nie jest nudnym klepaniem formułek. Kiedy nauczyciel ma kreatywne podejście, uczniowie więcej zapamiętują i nie traktują przyswajania wiedzy jako smutnego obowiązku. Pewna nauczycielka od chemii wpadła na pomysł praktycznych kartkówek, które nie tylko sprawdzają wiedzę, ale także uczą wykorzystywania teorii w praktyce.
Praktyczne kartkówki wymyśliła pewna chemiczka w poznańskiej szkole podstawowej. fot. PIOTR JEDZURA/REPORTER/EastNews/screen Facebook
Więcej ciekawych artykułów znajdziesz na stronie głównej

Kartkówki nie muszą być stresujące

Uczniowie uwielbiają, gdy ich nauczyciele mają kreatywne podejście do swojej pracy. Wtedy w szkole podczas nauki nikt się nie nudzi, a wiedza zawsze jest przekazywana w ciekawy sposób, który dodatkowo angażuje dzieci i młodzież. Przykładem może być pewna nauczycielka chemii z Cogito, poznańskiej szkoły podstawowej i przedszkola. Jej pomysł na kartkówkę praktyczną udostępniła na swoim profilu Marzena Kędra, która jest dyrektorką tej placówki.

Pani dyrektor Publicznej Szkoły Podstawowej Cogito w Poznaniu napisała, o tym, że kartkówka nie zawsze musi wyglądać jak typowa kartkówka. Że sprawdzanie wiedzy może być miłe, przyjemne i dodatkowo uczyć dzieci czegoś nowego – wykorzystywania wiedzy w praktyce. Dzięki metodzie, wykorzystywanej przez chemiczkę, dzieci odkrywają, że świat chemii może być intrygujący, a nauczycielka dowiaduje się, ile jej uczniowie znają teorii, którą potrafią wykorzystać w praktyce.

Wykorzystanie w praktyce teorii

"A przecież można inaczej. W Cogito nauczycielka chemii zrobiła "praktyczną kartkówkę". Zadaniem każdego ucznia było określenie rodzaju roztworu, który znajdował się w wylosowanej butelce. Do rozwiązania zagadki uczniowie użyli wskaźników chemicznych poznanych na zajęciach. Efekt pracy? Wszyscy intensywnie doświadczali, powtarzali. Nie było stresu. Wszyscy byli zaangażowani. A nauczycielka wiedziała, co sprawia największą trudność i nad czym należy popracować" – napisała dyrektorka szkoły.

Metoda przeprowadzania praktycznej kartkówki polega na tym, że uczniowie dostają elementy niezbędne do przeprowadzenia chemicznych eksperymentów i sami je wykonują. To, jaki efekt osiągną i jak się potoczy ich praca oparta na tym, czego się nauczyli, podlega ocenie, tak jakby napisali zwyczajną kartkówkę. Metoda nie stresuje dzieci, pokazuje im, że chemia może być ciekawa, a dzięki poczuciu sprawczości w eksperymentach uczniowie niewątpliwie utrwalają przyswojoną wcześniej w teorii wiedzę.

My jesteśmy zdania, że takie praktyczne kartkówki to jedna z najlepszych metod przyswajania wiedzy. Zawsze to, czego uczymy się w praktyce, zostaje z nami na dłużej, niż to, co "zakujemy, zdamy i zapomnimy". Ta metoda oczywiście nie zawsze jednakowo się sprawdzi, ale zachęcamy nauczycieli do kreatywności i próbowania nowych form sprawdzania wiedzy uczniów. To zawsze miła odmiana od "kucia na blachę" teorii, o której po miesiącu uczniowie nie pamiętają.

Czytaj także: https://mamadu.pl/168400,kartkowka-ze-sciaga-metoda-nauczania-ktora-przynosi-efekty