MEiN ogłosiło wytyczne dla szkół. Dzieci czeka we wrześniu trudna próba. Czy to da się zrobić?

Marta Lewandowska
Ministerstwo Edukacji i Nauki, Ministerstwo Zdrowia oraz Główny Inspektor Sanitarny opublikowali wytyczne dla szkół, które będą obowiązywać od 1 września. Czy dzięki nim dzieci będą mogły tej jesieni uczyć się stacjonarnie? Czas pokaże, a oto co musicie wiedzieć już teraz.
Wszystko wskazuje na to, że dzieci we wrześniu wrócą do szkół. Fot. Unsplash

Dezynfekcja, dystans, higiena i wietrzenie

Tak w skrócie można przedstawić ministerialne wytyczne, które ogłoszono 2 sierpnia. W praktyce oznacza to, że szkoła musi zapewnić uczniom dostęp do środków do dezynfekcji rąk. Każde dziecko wchodząc do placówki, powinno niezwłocznie udać się do toalety, żeby umyć ręce. W zaleceniach czytamy także o tym, że pracownicy placówki powinni zachęcać dzieci do kichania i kasłania w określony sposób, tj. zgięcie łokcia.


Uczniowie powinni też mieć możliwość przychodzenia do placówki na ściśle określone godziny, a plan zajęć poszczególnych klas powinien być zaplanowany tak, aby w miarę możliwości ograniczyć kontakt z uczniami poza swojej grupy, tzn. klasy. W częściach wspólnych należy zachowywać dystans minimum 1,5 metra, jeśli nie jest to możliwe, dzieci powinny nosić maseczki ochronne, zakup ich leży w gestii rodziców. Co ciekawe, wyszczególniono, że to zalecenie dotyczy uczniów szkół ponadpodstawowych.

Sale lekcyjne powinny być jak najczęściej wietrzone, zarówno przed i po zajęciach, jak i w trakcie lekcji. Wietrzenie powinno się odbywać także w dni wolne od nauki. Wszystkie pomieszczenia po zajęciach powinny być dezynfekowane.

Dodatkowo, jak czytamy w rekomendacjach, Ministrowie zalecają także, aby wszyscy pracownicy szkół byli zaszczepieni, zalecenie dotyczy także dzieci i młodzieży od 12 roku życia.

W drodze do i ze szkoły

Zalecenia obejmują transport, ten w miarę możliwości powinien odbywać się prywatnym autem (zaleca się unikanie komunikacji publicznej), pieszo lub rowerem, czy hulajnogą. Opiekun odprowadzający dziecko nie może mieć żadnych objawów chorobowych, przebywać na kwarantannie czy izolacji. Podobnie uczniowie, którzy zjawią się na zajęciach stacjonarnych.

Zalecane jest także, aby dziecko do placówki odprowadzała tylko jedna osoba, która ma obowiązek zachować dystans min. 1,5 metra, zarówno od innych dzieci i ich opiekunów, jak i pracowników szkoły.

Jeśli nauczyciel lub inny pracownik szkoły zauważy wystąpienie objawów infekcji dróg oddechowych u ucznia, ma obowiązek bezzwłocznie odizolować go od pozostałej części klasy w specjalnie do tego przeznaczonym pomieszczeniu. Rodzice lub opiekunowie takiego dziecka zostaną poinformowani przez szkołę o wystąpieniu objawów chorobowych i będą musieli jak najszybciej odebrać je z placówki, do tego momentu, placówka musi zapewnić innym uczniom i pracownikom dystans min. 2 metry od chorego.

Indywidualizacja zajęć

W miarę możliwości plan zajęć powinien być rozpisany tak, aby poszczególne klasy nie spotykały się w szatni, na przerwach czy w stołówce. Zaleca się bowiem rozpoczynanie zajęć o zróżnicowanych godzinach. W miarę możliwości klasa powinna uczyć się cały dzień w tej samej sali i mieć zajęcia z nauczycielami, którzy nie mają styczności z innymi grupami.

W czasie zajęć sportowych, na boisku szkolnym również powinna przebywać jednocześnie tylko jedna klasa. Sprzęt sportowy i dydaktyczny należy regularnie czyścić za pomocą wody z dodatkiem detergentu. Ministerstwo zaleca, aby nauczyciele jak najwięcej czasu spędzali z dziećmi na spacerach w parkach i skwerach z zachowaniem bezpiecznego dystansu od osób trzecich.

Ważna kondycja psychiczna

W wytycznych na rok szkolny 2021/22 nie zapomniano także o kondycji psychicznej dzieci i młodzieży. Zwrócono uwagę, że szkoły powinny zapewnić dzieciom dostęp do zajęć mających na celu wspieranie i profilaktykę kondycji psychicznej dzieci i młodzieży. Zaleca się położenie nacisku na zajęcia wychowawcze, które mają pomóc w powrocie dzieci do życia w społeczności po długotrwałej izolacji.

"Zajęcia należy je prowadzić w sposób, który zapewni ich optymalną skuteczność w ochronie zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży, przy jednoczesnej dbałości o zachowanie reguł sanitarnych dostosowanych do sytuacji i potrzeb szkoły, do wymagań związanych z charakterem podejmowanych działań w ramach programu wychowawczo-profilaktycznego oraz innych lokalnych uwarunkowań" - czytamy.

W zaleceniach zwrócono uwagę, że dzieci i młodzież znalazły się w trudnej sytuacji, która stanowi zagrożenie dla ich psychiki. Wszelkie działania mające na celu ochronę zdrowia muszą więc uwzględniać troskę właśnie o psychikę najmłodszych.