Kim jest rodzic-kontener? On wie, jak ogarnąć emocjonalną burzę dziecka

Sandra Skorupa
Rodzic-kontener oznacza opiekuna, który potrafi skutecznie zadbać nie tylko o potrzeby fizyczne dziecka, ale również o te psychiczne. Kontenerowanie w relacji rodzic-dziecko oznacza, że rodzice są "pojemnikami emocjonalnymi" dla swoich dzieci. O co dokładnie chodzi?
Rodzic-kontener - kim jest. Jak rozwijać w dziecku inteligencję emocjonalną unsplash.com

Rodzic-kontener - kim jest?

"Pojemnik emocjonalny" tak rodzic-kontener nazywany jest przez terapeutę Charliego Ruce'a, specjalizującego się w tej tematyce. Taki opiekun przykuwa dużo uwagi do rozwoju inteligencji emocjonalnej dzieci. Maluchy wszystko traktują poważniej niż dorośli i silniej przeżywają różne wydarzenia w życiu.
Rodzic-kontener nie trywializuje tego. Potrafi zrozumieć wagę konkretnych okoliczności dla dziecka, które dla dorosłych mogą wydawać się błahe. Dzięki temu dziecko widząc otwartości rodzica na wysłuchiwanie swoich problemów, ale również traktowanie ich poważnie nie dusi ich w sobie. To bardzo istotne w rozwoju inteligencji emocjonalnej.


Jednak jeżeli rodzic nie zwraca uwagi na to, by patrzeć na sytuację z perspektywy dziecka i umniejsza jej znaczeniu, maluch zamyka się i dusi w sobie emocje przez większość dzieciństwa.

Pytania w kontenerowaniu

Kontenerowanie to nie tylko poważne traktowanie dziecięcych problemów, ale również "kolekcjonowanie" ich pytań i udzielanie na nie odpowiedzi. Mali ludzie są ciekawi świata i nieustannie pytają: "czemu?", "dlaczego?", "jak?", "po co?".

W pewnym momencie pytania te mogą męczyć. Jednak warto na nie odpowiadać. Szczególnie na te, które bezpośrednio dotyczą relacji z rówieśnikami, czy innymi ludźmi.

Rodzic-kontener pozwala dziecku wrzucać w siebie swoje wątpliwości dotyczące więzi i znajomości z innymi ludźmi i pomaga je wyjaśniać, a także rozumieć ludzkie zachowania.

Dzięki kontenerowaniu dziecko uczy się lepiej funkcjonować w społeczeństwie, bo już w dzieciństwie rodzic dał mu odpowiedź na szereg pytań, dzięki którym świat jest dla niego wyraźniejsze.

Wie np.: Dlaczego konkretna koleżanka nie chce się z nim bawić. Rodzic uprzedza, że nie ma to związku z maluchem, a to po prostu decyzja tej koleżanki, bo każdy ma prawo decydować, o tym z kim się zadawać.

Podstawowe emocje w kontenerowaniu

Dzieci często pytają też o stany emocjonalne swoich rówieśników czy innych dorosłych:
To pole do tego, by zgłębić temat nazywania emocji i zastanowić się z dzieckiem, o jaką emocję pyta lub o jaką emocję w omawianym problemie chodzi. Warto pamiętać, że wyróżnia się dwie główne emocje - radość i smutek, a także jeszcze 4 inne podstawowe emocje:

Korzyści z kontenerowania  

Rodzic-kontener również sam inicjuje rozmowy i zaprasza dziecko do konwersacji, by rozumieć swoje dziecko i pielęgnować wzajemną relację.

Wielu rodziców nieświadomie w codziennych metodach wychowania przemyca elementy kontenerowania. Jednak świadome praktykowanie tego podejścia daje dzieciom jeszcze lepsze samopoczucie, poprawia samoocenę i wprowadza do życia spokój, gdyż dziecko lepiej rozumie zachowania i reakcje otaczających go ludzi.

Ponadto uzyskanie odpowiedzi na wiele trudnych pytań sprawia, że mały człowiek staje się bardziej samodzielny. Rozumienie ludzkich emocji daje mu większą możliwość panowania nad nimi i przeżywania ich.