Dziecko nie dogaduje się z rówieśnikami? Zadaj mu te 7 pytań – działają jak klucz
Iza Orlicz
27 lipca 2020, 11:10·3 minuty czytania
Publikacja artykułu: 27 lipca 2020, 11:10
Niektóre dzieci łatwo nawiązują kontakt z innymi, potrafią współpracować i są lubiane, innym przychodzi to z większym trudem. Odnalezienie się w grupie rówieśniczej i znalezienie sobie przyjaciół nie zawsze jest proste, a dla wielu dzieci stanowi prawdziwe wyzwanie. Co powiedzieć dziecku, które nie potrafi odnaleźć się wśród rówieśników? Oto kilka zdań-kluczy.
Reklama.
Dzieci reagują często bardzo emocjonalnie na większe lub mniejsze "konflikty" rówieśnicze, a uczucia odrzucania pewnie wcześniej czy później doświadczy każde z nich. Jak możesz pomóc dziecku, gdy nie potrafi nawiązać kontaktu lub nie dogaduje się z rówieśnikami? Oto 7 pomocnych zwrotów, które mogą mu w doskonaleniu jego umiejętności społecznych.
1. "Jak myślisz, co to znaczy być dobrym przyjacielem?”
Nie bój się i nie unikaj rozmów o przyjaźni. Oczywiście dostosuj jej poziom do wieku dziecka. Już przedszkolaka możesz zapytać: "Kto jest twoim przyjacielem?”, "Jak zachowuje się dobry przyjaciel?”.
Co ważne, nie reaguj: "W porządku, ALE...". "Ale" kasuje wszystko, co było wcześniej: jeśli powiesz "rozumiem, ale" to dla dziecka komunikat, że jednak nie rozumiesz. Warto po prostu dopytać: "dlaczego tak myślisz", "za co go lubisz". Nie oceniaj odczuć dziecka.
2. "Z kim się teraz bawisz?".
Od czasu do czasu zadawaj to pytanie, by "trzymać rękę na pulsie” i wiedzieć, co dzieje się u twojego dziecka. Sympatie, gdy ma się kilka lat nie są zbyt stałe, dlatego często dochodzi do dziecięcych "dramatów” i uczucia odrzucenia, gdy np. najlepsza przyjaciółka (lub przyjaciel) twojego dziecka znalazł/a sobie właśnie inną ulubioną koleżankę/ulubionego kolegę.
3. "Gdybyś mógł zmienić jedną rzecz w swoich przyjaźniach, co by to było?”
Pozytywne rodzicielstwo polega na zadawaniu właściwych pytań, by skłonić dziecko do samodzielnego myślenia. Jeśli zadasz to pytanie, będzie miało okazję zastanowić się nad swoimi relacjami z innymi (dobrymi i złymi) i właściwym zaangażowaniem się w nie.
4. "Często narzekasz na tego kolegę/koleżankę. Jak chciałbyś/chciałabyś, żeby cię traktował/a?”
Porozmawiaj z dzieckiem i zobacz, w jaki sposób opisuje swoje rozczarowania. Po prostu słuchaj – nie krytykuj, nie pouczaj. Spróbuj dowiedzieć się, jak chciałoby być traktowane przez inne dzieci.
5. "Co robisz dobrze jako przyjaciel? Co mógłbyś zrobić, aby być lepszym przyjacielem?”
Dziecko musi się nauczyć zasad życia społecznego. Czy wie, kiedy postępuje dobrze? Czy zdaje sobie sprawę z tego, co mógłby poprawić? Pokaż mu możliwości, ale daj mu szansę, by samo rozwiązywało swoje problemy. Możesz dopytać dziecko zadając mu pytanie: "Dlaczego tak mówisz? Opowiedz mi więcej”.
6. "Słyszę, że często tak mówisz. Co przez to rozumiesz?”
Posłuchaj, jak twoje dziecko opisuje swoją rolę w grupie rówieśniczej. Czy przewodzi nią czy raczej podporządkowuje się innym? Czy angażuje się w relacje, czy stoi z boku? Pełni rolę "wesołka”, a może "nieudacznika”. Porozmawiaj z dzieckiem, by mogło przemyśleć swoje relacje z innymi.
7. "Zauważyłam, że nie rozmawiałeś/łaś wczoraj z nikim na zajęciach. Jestem ciekaw, jak to się stało?”
Jeśli twoje dziecko nie opowiada samo lub nie jest w stanie znaleźć słów do wyrażenia swoich uczuć, możesz powiedzieć: "Zauważyłam/em…” i podzielić się swoimi spostrzeżeniami. Zapytaj, czy zgadza się z twoimi obserwacjami.