Po 10 miesiącach nauki zdalnej ruszyła infolinia dla nauczycieli. Sprawdziliśmy, jak działa

Sandra Skorupa
Po 10 miesiącach od zamknięcia szkół Ministerstwo Edukacji i Nauki uruchomiło Techniczną Infolinię dla Nauczycieli. Przemysław Czarnek chwalił się nią podczas styczniowej konferencji. Zadzwoniliśmy pod +48 222 500 144 i sprawdziliśmy, jak działa. Oto, czego się dowiedzieliśmy od konsultantów.
Jak działa Techniczna Infolinia dla Nauczycieli? Zadzwoniliśmy i wiemy facebook.com / MEiN

Jak działa Techniczna Infolinia dla Nauczycieli?

Poprzednio, gdy ruszył publiczny "Dziecięcy Telefon Zaufania" Rzecznika Praw Dziecka, na antenie RMF FM Robert Mazurek zweryfikował, że nie do końca działa ona tak, jak zapewniał Mikołaj Pawlak. Miał być czynny całą dobę, a komunikat w słuchawce informował o dostępności pomocy w godzinach 8.15-20.00.
Tym razem sprawdziliśmy, jak działa inna państwowa informacja telefoniczna Techniczna Infolinia dla Nauczycieli, której działanie 14 stycznia ogłosił Minister Edukacji i Nauki Przemysław Czarnek. Konsultanci pod numerem +48 222 500 144 odbierają telefony w godzinach 6-20 od poniedziałku do piątku i 8-18 w weekendy. Wykonaliśmy 10 połączeń i wszystkie zostały odebrane chwilę po automatycznym nagraniu, informującym o RODO. Po 5-10 sekundach wesołej melodyjki w słuchawce słyszymy głos doradcy lub doradczyni.


To oznacza, że albo rząd zadbał o dużą liczbę konsultantów, albo jest tak małe zainteresowanie, że dodzwonić się jest łatwo. W końcu przez 10 miesięcy nauczyciele musieli sobie radzić bez takiej infolinii i wiele w kwestiach technicznych nauczyli się na własnych błędach lub z pomocą nauczycieli informatyki, którym za dotychczasowe wyręczanie powstającej infolinii dziękował na konferencji sam Czarnek.

Jak uniknąć rajdowania e-lekcji?

Podczas rozmowy na Technicznej Infolinii dla Nauczycieli specjaliści pomogli nam rozwiązać bardzo podstawowe problemy. Wskazali, jak wyciszyć wszystkich uczniów na popularnych komunikatorach do wideorozmów, określili najlepszy program do nauki online — Google Meets.

Doradca podkreślał, że do wirtualnych klas tego programu w odróżnieniu od innych, nie mogą wejść osoby spoza klasy. Dzięki czemu można zniwelować zjawisko tzw. rajdów na e-lekcje, które są możliwe, gdy nauczyciele używają do zajęć online np. Discorda.

Problemy z dźwiękiem i ściąganie przez kamerkę


Kolejnym razem konsultant rozwiązał nasze problemy ze słuchawkami i mikrofonem, gdy podczas wideorozmowy słyszeliśmy wszystkich jej uczestników, ale oni nie słyszeli nas. 

Choć jest to infolinia techniczna, zapytaliśmy również, czy zaproponują skuteczne rozwiązania do egzekwowania od uczniów, by zawsze mieli włączoną kamerkę na sprawdzianach, by mieć pewność, że nie ściągają. 

To problem, który na grupach dla nauczycieli poruszało wielu dydaktyków. Choć tak skrupulatna kontrola edukacyjna spotkała się z ogromną krytyką części środowiska oświatowego, doradca po konsultacji z innymi specjalistami powrócił do nas z odpowiedzią, że w takim wypadku można zakomunikować uczniowi, że wyłączenie kamerki jest równoznaczne z zakończeniem jego sprawdzianu.

Infolinia dla nauczycieli z opóźnieniem


Choć do Technicznej Infolinii dla Nauczycieli trudno się przyczepić pod kątem działania, nie sposób nie zauważyć opinii dydaktyków w sieci, że uruchomienie takiej pomocy odbyło się jednak o 10 miesięcy za późno.

Z podstawowymi problemami nauczyciele już sobie radzą, bo zdążyli się sami nauczyć je rozwiązywać. Można się jednak zastanawiać, czy doradcy byliby sobie w stanie poradzić ze znacznie bardziej zaawansowanymi i złożonymi trudnościami dzwoniących, niemniej jak informuje MEiN:

— Pracownicy infolinii zostali wprowadzeni w specyfikę problemów technicznych, które najczęściej zgłaszają nauczyciele prowadzący lekcje w formie zdalnej. To m.in. kwestie dotyczące instalacji oprogramowania, transferu plików, dołączania uczniów do zajęć czy wyświetlania materiałów podczas lekcji online — czytamy na stronie MEiN.

W sytuacjach, gdy sprawę ciężko rozwiązać telefonicznie, można udostępnić ekran swojego komputera doradcom. W tym celu najpierw należy zadzwonić pod numer +48 222 500 144, poinformować doradcę o chęć spotkania online i dołączyć do takiego spotkania przez przeglądarkową platformę Chime, wpisując otrzymany identyfikator online.