15 sekund, które mogą uratować życie. Ten filmik musi dziś zobaczyć każdy z nas

Magdalena Konczal
Słowa, które kierujemy do osób doświadczających depresji, mogą być kluczowe. To właśnie dzięki nim ludzie chorzy albo poczują się samotni, albo wspierani. Właśnie dlatego powinniśmy zastanowić się chwilę nad tym, co dokładnie chcemy powiedzieć i jaki jest przekaz naszej wypowiedzi. Kampania stworzona przez Fabrykę Komunikacji Społecznej nam o tym przypomina.
Krótkie spoty, dotyczące depresji Kadr z filmiku kampanii

"Czy mogę ci jakoś pomóc?"


"Weź się ogarnij", "Inni mają gorzej", "Weź się w garść", "Przestań narzekać", "Przesadzasz" – to teksty, które osoby z depresją bardzo często słyszą od swoich bliskich. Krótkie filmiki, w których wystąpili znani aktorzy, mają za zadanie uświadomić ludzi, jak język, którego używamy, wpływa na osoby z depresją.
Cała akcja organizowana jest pod hasłem "Naucz się mówić do osób chorych na depresję". W krótkich spotach udział wzięli znani aktorzy m. in. Zofia Wichłacz, Marian Dziędziel, Adam Woronowicz i Jadwiga Jankowska-Cieślak.


Depresja może dotknąć każdego


Filmiki włączają się w większą kampanię o nazwie “Depresja. Rozumiesz — pomagasz”. Chodzi oczywiście o upowszechnienie wiedzy na temat tej coraz powszechniejszej choroby.
Spoty opierają się na tym samym schemacie. Bliska osoba mówi tej, która choruje na depresję, by "wzięła się w garść", podczas gdy aplikacja w telefonie podpowiada odpowiednie słowa, np. "Jestem z tobą".

Twórcy ciekawie pokazali, że depresja może dotknąć osoby w bardzo różnym wieku. Właśnie dlatego w kilkusekundowych filmikach zostali przedstawieni zarówno nastolatek, jak i osoba w podeszłym wieku czy młoda matka.
Więcej informacji dotyczących tego, w jaki sposób wesprzeć osoby, chorujące na depresję znajdziecie na stronie kampanii "Depresja. Rozumiesz — pomagasz".