"Syndrom home office" to już zjawisko. Te objawy potraktuj jak ostrzeżenie!

Iza Orlicz
Z powodu epidemii koronawirusa pracujesz zdalnie? Jeśli czujesz się z tego powodu coraz bardziej zestresowany, wyczerpany, przytłoczony lub samotny, to masz objawy tzw. "syndromu home office". Psychologowie apelują, że wymuszona zawodowa izolacja zagraża naszemu zdrowiu psychicznemu. Kontynuujemy nasz cykl "homeoffice2020”.
Czy cierpisz już na "syndrom home office"? unsplash.com
Dlaczego praca zdalna może wywoływać w nas niepokój, a nawet lęk? Przede wszystkim dlatego, że im dłużej wykonujemy nasze obowiązki zawodowe w domu, tym bardziej zacierają się granice między pracą a życiem osobistym.

Pracownik w domu, zwłaszcza gdy w samoizolacji towarzyszy mu rodzina, nigdy tak do końca nie pracuje wydajnie, ale też tak naprawdę nie odpoczywa. Często dzieli czas między zawodowe zadania, pomoc dziecku, rozmowy z partnerką/żoną (partnerem/mężem), "w wolnej chwili” wyprowadza psa albo wyrzuca śmieci.

Jak uniknąć "syndromu home office"?


Bardzo trudno w takich warunkach ustalić rozsądny harmonogram pracy w domu ze ściśle wyznaczonymi godzinami na obowiązki zawodowe, czas dla rodziny i własny odpoczynek. Ten brak rutyny często powoduje również wydłużenie godzin pracy, co tylko wzmaga stres, przeciążenie czy frustrację.


Co więc możesz zrobić, by uniknąć "syndromu domowego biura”?

1. Zwróć uwagę na swoje podstawowe potrzeby. Brzmi to może banalnie, ale jeśli nie zadbasz o odpowiednią ilość, ale też jakość snu, wartościowe posiłki, umiarkowaną, ale systematyczną aktywność fizyczną z dnia na dzień będziesz odczuwać coraz większy spadek energii. Podziel dzień na "fazy”, by znaleźć czas na wszystkie podstawowe potrzeby. Nie pomijaj ich, nawet gdy masz wrażenie, że "nie wyrabiasz się” z pracą i musisz z jakiegoś punktu dnia zrezygnować.

2. Stwórz procedurę pracy. Kiedy dom staje się biurem, największe wyzwanie to rozpoczynanie i kończenie pracy o wyznaczonych godzinach. Wiele osób ma problem z "odłączeniem” się od obowiązków zawodowych i już po godzinach pracy wraca do komputera, by np. wysłać jeszcze jednego e-maila. Staraj się też nie wykonywać telefonów służbowych w czasie, który zaplanowałeś na relaks.

3. Oddziel miejsce pracy od przestrzeni osobistej i rodzinnej. Nie jest to proste, zwłaszcza na małym metrażu (np. w kawalerce), ale nawet w niewielkim mieszkaniu można wygospodarować miejsce na laptopa.

4. Rozpoczynaj pracę wcześnie rano. Najlepiej zanim w twoim domu zacznie się poranny gwar, czyli np. wstaną twoje dzieci. Dzięki temu będziesz mógł się skoncentrować tylko i wyłącznie na swoich zawodowych zadaniach, bez rozpraszania uwagi na inne kwestie, związane z życiem domowym.

5. Ubieraj się jak do biura. Niekoniecznie w garnitur czy garsonkę, ale załóż coś, w czym bez skrępowania mógłbyś wyjść na zewnątrz. Praca w piżamie czy szlafroku przez cały dzień działa demotywująco.

6. Kontaktuj się ze współpracownikami. Pozostawanie w kontakcie powoduje, że czujesz się związany/a ze swoim miejscem pracy, z koleżankami i kolegami, możecie też wymienić się własnymi, nie zawsze dobrymi doświadczeniami z pracy zdalnej, przez co na pewno poczujesz się raźniej.

Źródło: psychologytoday.com