Podróżnicze przygody i mnóstwo zagadek. Książka, która udowadnia, że klasyka nie ma sobie równych

Dawid Wojtowicz
W skierowanej do dzieci literaturze modne stają się tzw. gamebooki, które poza wciągającą i edukującą historią z udziałem sympatycznych bohaterów zawierają wstawki zachęcające najmłodszych do wykonania najróżniejszych zadań. W tej właśnie formule został opracowany świeżo wydany "Dziennik: Zagadkowa Podróż".
"Dziennik: Zagadkowa Podróż" to książka dla dzieci, która poza wciągającą i edukującą historią z udziałem sympatycznych bohaterów zawiera mnóstwo zagadek rozwijających u młodych czytelników różne zdolności Materiały prasowe
Na książkę składają się trzy elementy. Tekst, autorstwa Michała Gołębiowskiego i Wojciecha Grajkowskiego, to przygodowa opowieść o edukacyjnych walorach. Jest ona okraszona humorystycznymi rysunkami spod ołówka Tomasza Domańskiego. Przerywnikami są zaś łamigłówki, które pozwalają dzieciom wykazać się różnymi umiejętnościami.

Bohaterami są Karolina i Kazimierz, dzieci naukowców z Ośrodka Badań nad Sztuczną Inteligencją w Gdyni. W pierwszy dzień wakacji rodzeństwo odwiedza rodziców, którzy skonstruowali właśnie nowego robota. Zagadroid, bo tak nazywa się najnowszy wynalazek, jest pierwszym na świecie robotem, który wymyśla zagadki na temat wszystkiego, co widzi.

Wyjeżdżający na urlop rodzice zostawiają Zagadroida pod opieką dzieci, aby te mogły przetestować inteligentną maszynę, dobrze się przy tym bawiąc. Niestety, ktoś w nocy zakrada się do mieszkania i porywa elektronicznego szaradzistę. Karolina i Kazik oraz ich pupilka – wydra Hiacynta – wyruszają odzyskać skradzionego robota.
Książka zabiera małych detektywów, a wraz z nimi młodych czytelników, w szaloną podróż przez pięć kontynentów. Przejście siedmiu rozdziałów, rozgrywających się w takich zakątkach świata jak Gdynia, Rotterdam, Wenecja, Jokohama, Machu Picchu, Marrakesz i tajemnicza kanadyjska wyspa, będzie wymagało rozwikłania ponad 40 zagadek.

Ćwiczenia podrzuca wraz z rozwojem historii Zagadroid, który przenoszony z miejsca na miejsce przesyła je podróżującemu rodzeństwu za pośrednictwem terminala z lokalizatorem GPS. Łamigłówki nie są monotonne, lecz bardzo zróżnicowane – znajdziemy tu krzyżówki, zadania matematyczne, rebusy, gry logiczne, labirynty, mapy itd.

– W grach zawsze doceniałem, doceniam i doceniać będzie, że są fantastyczną formą spędzania czasu z rodziną. Jeżeli można to połączyć z warstwą edukacyjną, gdzie możemy potrenować nasze szare komórki i rozwijać kluczowe umiejętności u naszych dzieci, to już w ogóle mamy do czynienia z perełką. "Dziennik: Zagadkowa Podróż" wszystkie te elementy w sobie posiada i dlatego zdecydowanie jest pozycją godną polecenia – mówi Paweł Kaczmarek, tata, twórca kanału Geek Faktor.



Mimo klasycznego wydania nie jest to jednak zwykła książka. Aby rozwiązać zagadki, trzeba będzie robić nietypowe rzeczy – pisać i rysować, ale też oglądać książkę z różnych stron czy zaginać kartki. W zasady wprowadzi instrukcja wstawiona w środek pierwszego rozdziału. Każdy rozdział kończy się objaśnieniem zagadek. Na końcu książki zamieszczono indeks z rozwiązaniami i podpowiedziami, zapasowy dekoder do wycięcia oraz kilka stron notatnika.

"Dziennik: Zagadkowa Podróż" dostępny jest w księgarniach w całej Polsce od 29 stycznia 2020 roku. Rodzice mogą sprezentować dziecku książkę dzięki uprzejmości Fox Games. Założone w 2013 roku wydawnictwo specjalizuje się w dostarczaniu na polski rynek gier planszowych, komiksów paragrafowych i innych materiałów z pogranicza rozrywki i edukacji.
Fot. materiały prasowe

Artykuł powstał we współpracy z Fox Games