Jak nauczyć dziecko zarządzać lękiem i emocjami? Ta metoda wciąż jest niedoceniana

Sandra Skorupa
Wielu rodziców zapisuje dzieci na dodatkowe pozaszkolne zajęcia z różnych dziedzin. Na ogół mają one podnieść oceny ucznia i uzupełnić wiedzę np. z matematyki, fizyki czy języka obcego. Spędzanie czasu w ten sposób nie zawsze jest dla dzieci atrakcyjne. Istnieje jednak metoda, która może nie tylko wpłynąć na poprawę wyników ucznia, ale również na poprawę jego życia w ogóle. Wystarczy zadbać o regularną edukację muzyczną.
Edukacja muzyczna a rozwój emocjonalny i behawioralny dziecka Fot. Flickr / anjanette
Edukacja muzyczna a rozwój mózgu
Nauki artystyczne mają duży wpływ na rozwój inteligencji człowieka, a o znaczeniu plastyki i muzyki w kształtowaniu u dziecka umiejętności poznawczych, liczenia i koncentracji już pisaliśmy. Jednak jak się okazuje już sama edukacja muzyczna, ma niebywale duży wpływ na kształtowanie kory mózgowej uczniów.

Kora to zewnętrzna warstwa mózgu, która kształtuje się wraz z wiekiem i rozwojem dziecka. Zapewnienie mu w tym czasie regularnego dostępu do gry na instrumentach jeszcze bardziej usprawni ten proces. Jak wynika z badań Uniwersytetu w Vermont – College of Medicine dzieci poddawane edukacji muzycznej zyskują nie tylko w kwestii koncentracji, ale także mają lepiej rozwinięte ważne umiejętności zarządzania lękiem czy kontroli emocjonalnej.


Edukacja muzyczna a depresja
Rozwój tej sfery kory, która odpowiada za kompetencje zarządzania lękiem i opanowanie emocji ma duże znaczenie w kwestii depresji i agresji, które w dzisiejszych czasach nie są już tylko domeną dorosłych. Wśród nich znajdują się również najmłodsi, warto więc o edukacji muzycznej pomyśleć jak najwcześniej, by uchronić dziecko przed tymi stanami. Jednak wszelkie niepokojące sygnały należy konsultować ze specjalistą.

Gra na instrumencie a zaburzenia psychiczne
Co więcej, badania były przeprowadzane na grupie zdrowych psychicznie dzieci w wieku 6-18 lat. Jednak prof. James Hudziak prowadzący projekt uważa, że trening może mieć też pozytywny wpływ na uczniów z zaburzeniami np. z ADHD.

Ponadto zachęca on również dorosłych, by spróbowali gry na instrumencie, gdyż sam także włączył to działanie do swoich dodatkowych zajęć i jak dodaje w rozmowie z Washington Post: "Pasjonowała mnie promocja zdrowia dzieci, więc wydawało mi się głupie, że sam nie gram na instrumencie".

Muzyka a pamięć krótko i długotrwała
Muzyka, jak każda dziedzina artystyczna ma związek z rozwojem motorycznym, twórczym rozwiązywaniem problemów, czy poprawą nastroju. Jednak jak można przeczytać w Europejskim Portfolio Muzycznym, samodzielnie tworząc lub nawet odtwarzając utwory muzyczne, silnej poprawie ulega pamięć krótko- i długotrwała oraz umiejętność przyswajania języka.

Te kwestie mają bezpośrednie przełożenie na sytuację ucznia w szkole, gdzie m.in. uczy się przyswajać nawet kilka razy w ciągu dnia różnych języków. Z kolei podczas sprawdzianów, klasówek czy ustnych odpowiedzi intensywnie wykorzystuje on pamięć krótkotrwałą, pozwalającą zachować określoną ilość informacji w krótkim czasie oraz długotrwałą o nieograniczonych możliwościach ilościowych i czasowych przechowywania materiału.

Kontynuacja edukacji muzycznej
Rola tworzenia i odtwarzania muzyki w szkołach na całym świecie jest wciąż niedoceniana, a sam przedmiot traktowany, jako forma rozrywki. Tymczasem, gdyby do sprawy podejść na poważnie lekcje gry na instrumencie prowadzone przez cały tok edukacji mogłyby sprawić, że absolwenci szkół uzyskiwaliby wyższy iloraz inteligencji i byli bardziej stabilnymi jednostkami w dorosłym życiu, a nawet lepszymi pracownikami.

Tymczasem dzieci próbują grać na flecie czy cymbałkach jedynie przez kilka klas, by później o tym zupełnie zapomnieć i zaprzestać efektywniejszego kształtowania kory mózgowej. Jak można przeczytać w Szkolnym Programie Edukacji M. Kokkidou: "Działania muszą skupiać się wokół określonych osi w taki sposób, aby rozwój muzyczny dzieci wzrastał w miarę przechodzenia do wyższych stopni".

Dlatego jeśli dziecko zacznie grać, ważne jest, by rodzic zadbał o dalszy rozwój ucznia w tym zakresie. Nie przypisano żadnemu instrumentowi szczególnie wiodącej roli, z tego względu warto dać dziecku dowolność wyboru ulubionego instrumentu. Dzięki temu będzie mógł połączyć przyjemne z pożytecznym.
Źródło: Music Education and the Brain: What Does It Take to Make a Change?, Anita Collins