"Najczęstszą reakcją jest brak reakcji". Kampania o problemie, który dotyczy 60 proc. nastolatków
Nowa kampania Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę "Nie hejtuję – reaguję" zwraca uwagę na rolę świadków hejtu. 20 proc. nastolatków doświadczyło hejtu lub cyberprzemocy, a blisko 60 proc. deklaruje, że było w sieci świadkami wyzywania, poniżania i ośmieszania ich znajomych.
Do stworzenia materiałów kampanii zaangażowano dzieci i młodzież – aby przekaz był jak najbardziej trafny. Internet pełen jest treści, które noszą znamiona mowy nienawiści, hejtu i cyberprzemocy. Obrażanie, znieważanie i ośmieszanie to stały krajobraz w komentarzach pod filmami, zdjęciami, postami, czy artykułami.
Do tego dochodzą też szantaż w sieci i rozpowszechnianie kompromitujących materiałów – bo hejt to nie tylko tekst, ale też grafiki i filmy. Według badań ponad 32 proc. nastolatków doświadczyło wyzywania w internecie, a poniżany i ośmieszany przez swojego rówieśnika był co piąty z nich (20 proc.).
Świadkami zachowań przemocowych w stosunku do swoich znajomych było blisko 60 proc. badanych. Najczęstszymi, obserwowanymi przez młodzież negatywnymi zjawiskami są:
– wyzywanie ich znajomych (59,7 proc)
– poniżanie i ośmieszanie ich (58,1 proc.)
– rozpowszechnianie kompromitujących materiałów na temat swoich znajomych (33 proc.).
Hejt i mowa nienawiści
Powszechność hejtu i mowy nienawiści w sieci niesie za sobą konsekwencje nie tylko dla osób bezpośrednio nimi dotkniętych, ale także dla innych ich odbiorców, którzy oswajają się z przemocą w internecie i funkcjonują w atmosferze przyzwolenia na nią. Dlatego Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę rozpoczęła ogólnopolska kampanię „Nie hejtuję – reaguję”.
Szczególny nacisk położony jest na rolę świadków. Kampania zwraca uwagę na konieczność podejmowania działania w sytuacji zetknięcia z cyberprzemocą m.in. poprzez zgłaszanie krzywdzących treści administratorom stron czy wsparcie dla osób, które doświadczyły zachowań przemocowych w internecie.
Nic o nas bez nas
Hejt to problem, który najmocniej dotyka nastolatków, co jest związane z tym, jak dużo czasu młodzież spędza w internecie i jaką rolę odgrywa on w ich życiu. W związku z tym Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę, zdecydowała się zaprosić do tworzenia materiałów kampanii dzieci i młodzież, aby jej przekazy były jak najbardziej atrakcyjne i zrozumiałe dla ich rówieśników. Do konkursu zgłoszono ponad 400 prac.
To nasza kolejna kampania edukacyjna, do współtworzenia której zaprosiliśmy dzieci i młodzież. W wyniku procesu kreatywnego zainicjowanego podczas warsztatów powstały grafiki i hasła odwołujące się do ich rzeczywistych doświadczeń. Mamy nadzieję, że z wypracowanymi treściami dotyczącymi przeciwdziałania hejtowi dotrzemy do uczniów z całej Polski – mówi Łukasz Wojtasik z Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę.
Co zostało wypracowane?
W czasie warsztatu młodzież korzystała z metody design thinking, w której ważny jest punkt wyjścia, czyli empatyzowanie. W tym celu trenerzy użyli mapy empatii – prostego narzędzia, które pomaga z wielu perspektyw wczuć się w sytuację drugiej osoby.
Młodzież wcielała się zarówno w sytuację osoby doświadczającej hejtu, stosującej hejt, jak i świadka. Dodatkowo skorzystano z kreatywnych aktywności związanych z generowaniem historii oraz elementów dramy. W kolejnym kroku młodzież generowała pierwsze pomysły w brainstormingu, z których później powstawały hasła. W dyskusji i głosowaniu wyłonione zostały hasła, które młodzież uznała za najbardziej trafne, mocne, zabawne.
Zwycięskie hasło to gra słów, będąca jednocześnie wezwaniem do refleksji i działania:
HEJTY widzisz! HEJ, Ty pomyśl! HEJ, Ty zrób coś!
Zwycięskie hasło zostało zilustrowane przez Zofię Lasocką – absolwentkę Wydziału Grafiki na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych, której dyplomowa seria plakatów otrzymała nominację w konkursie Polish Graphic Design Awards 2017.
Wszystkie zwycięskie prace dostępne są na stronie Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę.
Dziecko w sieci
Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę prowadzi Poradnię Dziecko w Sieci, która zajmuje się problemami związanymi z przemocą z wykorzystaniem mediów elektronicznych i internetu, szkodliwymi treściami online, sekstingiem, uwodzeniem online, niebezpiecznymi kontaktami czy nadużywaniem mediów elektronicznych.
Wsparcie skierowane jest do dzieci i młodzieży, jak również do ich rodziców, opiekunów oraz profesjonalistów pracujących z dziećmi np. nauczycieli. W poradni odbywają się bezpłatne konsultacje psychologiczne, terapia indywidualna i grupowa oraz spotkania warsztatowe.
Na konsultacje w Poradni Dziecko w Sieci można umówić się telefonicznie od poniedziałku do piątku w godz. od 8:00 do 18:00 pod numerem telefonu 22 826 88 62. Siedziba placówki mieści się w Centrum Pomocy Dzieciom Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę przy ul. Przybyszewskiego 20/24 w Warszawie.
Może cię zainteresować także: 2-minutowy test zdradzi twoją osobowość. MBTI sprawdza się od wielu lat
Źródło: Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę