
Ministerstwo Edukacji Narodowej zapowiedziało korektę projektu podstawy programowej z geografii, usuwając treści uznane za zbyt trudne dla uczniów szkół podstawowych. Zmiany pojawiły się po licznych uwagach ekspertów, wydawców i uczestników wysłuchania publicznego, którzy alarmowali o "przeciążeniu materiału".
MEN poprawia projekt. Z geografii znikają trudniejsze treści
Do konsultacji publicznych trafiły projekty nowych podstaw programowych, przygotowane w ramach reformy "Reforma26. Kompas Jutra". Dokumenty stworzył zespół składający się z ponad 200 ekspertów wyłonionych przez Instytut Badań Edukacyjnych. Po publikacjach medialnych dotyczących podstawy z geografii, MEN zdecydowało się na korekty.
Resort tłumaczy, że "bardzo docenia pracę wszystkich ekspertów i ekspertek" i podkreśla, że ich wysiłek "przyczyni się do przygotowania polskich szkół do wyzwań XXI wieku".
Korekta tylko w jednym przedmiocie
Choć w dyskusjach publicznych pojawił się temat szerokich zmian, MEN zaznacza wyraźnie: korekta dotyczy wyłącznie geografii.
"Projekty podstaw programowych z pozostałych przedmiotów pozostały bez zmian" – podkreśla resort.
Ostateczny kształt dokumentu określa minister edukacji, a wszystkie elementy reformy mają pozostać spójne pod względem trudności i zakresu.
Eksperci alarmowali: za dużo treści, a do tego błędy
Do MEN spłynęły liczne uwagi, m.in. od Rady ds. monitorowania wdrażania reformy oświaty im. KEN, od wydawców edukacyjnych i uczestników wysłuchania publicznego z 23 października 2025 r. Eksperci wskazywali, że projekt programowy z geografii jest przeładowany i niekiedy zawiera błędy merytoryczne. Dlatego resort zdecydował o korekcie, zlecając ją specjalistom z CKE.
Co dokładnie zmienia MEN? Lista jest długa
W komunikacie wymieniono serię zmian. Eksperci zaproponowali m.in.:
To nie są tylko kosmetyczne poprawki. To gruntowne przemodelowanie tego, co uczeń ma wiedzieć i umieć. MEN tłumaczy, że zmiany nie zmieniają istoty podstawy, jedynie ją porządkują.
Jak napisano: "Dokument jest lepiej dostosowany do wieku i możliwości poznawczych uczniów i uczennic szkół podstawowych".
Znaczna część pierwotnych treści jednak pozostaje w projekcie, a resort zapowiada dalszą współpracę z ekspertami.
Zmiany nie wejdą od razu
Reforma będzie wdrażana stopniowo:
Źródło: portalsamorzadowy.pl
