Barbara Nowacka
MEN usuwa wymagania ponad siły uczniów. fot. Marysia Zawada/REPORTER

Ministerstwo Edukacji Narodowej zapowiedziało korektę projektu podstawy programowej z geografii, usuwając treści uznane za zbyt trudne dla uczniów szkół podstawowych. Zmiany pojawiły się po licznych uwagach ekspertów, wydawców i uczestników wysłuchania publicznego, którzy alarmowali o "przeciążeniu materiału".

REKLAMA

MEN poprawia projekt. Z geografii znikają trudniejsze treści

Do konsultacji publicznych trafiły projekty nowych podstaw programowych, przygotowane w ramach reformy "Reforma26. Kompas Jutra". Dokumenty stworzył zespół składający się z ponad 200 ekspertów wyłonionych przez Instytut Badań Edukacyjnych. Po publikacjach medialnych dotyczących podstawy z geografii, MEN zdecydowało się na korekty.

Resort tłumaczy, że "bardzo docenia pracę wszystkich ekspertów i ekspertek" i podkreśla, że ich wysiłek "przyczyni się do przygotowania polskich szkół do wyzwań XXI wieku".

Korekta tylko w jednym przedmiocie

Choć w dyskusjach publicznych pojawił się temat szerokich zmian, MEN zaznacza wyraźnie: korekta dotyczy wyłącznie geografii.

"Projekty podstaw programowych z pozostałych przedmiotów pozostały bez zmian" – podkreśla resort.

Ostateczny kształt dokumentu określa minister edukacji, a wszystkie elementy reformy mają pozostać spójne pod względem trudności i zakresu.

Eksperci alarmowali: za dużo treści, a do tego błędy

Do MEN spłynęły liczne uwagi, m.in. od Rady ds. monitorowania wdrażania reformy oświaty im. KEN, od wydawców edukacyjnych i uczestników wysłuchania publicznego z 23 października 2025 r. Eksperci wskazywali, że projekt programowy z geografii jest przeładowany i niekiedy zawiera błędy merytoryczne. Dlatego resort zdecydował o korekcie, zlecając ją specjalistom z CKE.

Co dokładnie zmienia MEN? Lista jest długa

W komunikacie wymieniono serię zmian. Eksperci zaproponowali m.in.:

  • zmniejszenie liczby działów z 9 do 8,
  • redukcję wymagań obowiązkowych z 53 do 42,
  • usunięcie treści nieadekwatnych do wieku, także z zakresu geopolityki,
  • powrót do geografii regionalnej świata,
  • rezygnację z działu "Nieoczywistości geografii Polski" oraz działu o Morzu Bałtyckim,
  • dodanie praktycznych elementów związanych z turystyką,
  • wzmocnienie kompetencji cyfrowych.
  • To nie są tylko kosmetyczne poprawki. To gruntowne przemodelowanie tego, co uczeń ma wiedzieć i umieć. MEN tłumaczy, że zmiany nie zmieniają istoty podstawy, jedynie ją porządkują.

    Jak napisano: "Dokument jest lepiej dostosowany do wieku i możliwości poznawczych uczniów i uczennic szkół podstawowych".

    Znaczna część pierwotnych treści jednak pozostaje w projekcie, a resort zapowiada dalszą współpracę z ekspertami.

    Zmiany nie wejdą od razu

    Reforma będzie wdrażana stopniowo:

  • od września 2026 r. w klasach I i IV szkoły podstawowej,
  • od września 2027 r. w klasach I szkół ponadpodstawowych,
  • później obejmie kolejne roczniki uczniów szkoły podstawowej i szkół ponadpodstawowych.
  • Źródło: portalsamorzadowy.pl

    Napisz do mnie na maila: anna.borkowska@mamadu.pl
    Czytaj także: