
Ta dynamiczna gra mobilna, w której zawodnicy walczą w krótkich starciach zespołowych i rywalizują o nagrody, wydaje się zabawna i kolorowa. Eksperci jednak ostrzegają, że intensywność, szybkie zmiany akcji i mechanizmy finansowe, mogą mieć negatywny wpływ na dzieci. Co konkretnie mówią psychologowie i specjaliści o zagrożeniach tej gry – oraz jakie wnioski wyciągam jako rodzic i obserwator?
Co to jest Brawl Stars?
Brawl Stars to gra mobilna stworzona przez fińskie studio Supercell. W tej grze gracze kierują postaciami ("brawlerami") i uczestniczą w różnych trybach rozgrywki – 3 na 3, solo czy w specjalnych misjach.
Celem jest eliminowanie przeciwników, zdobywanie trofeów i ulepszanie bohaterów. Tryby zmieniają się dynamicznie, a każde starcie trwa zazwyczaj tylko kilka minut, co sprawia, że zachęca do kolejnej rundy niemal od razu po zakończeniu poprzedniej.
Dlaczego eksperci ostrzegają przed Brawl Stars?
W Brawl Stars akcja jest bardzo szybka. Rozgrywki zmieniają się błyskawicznie, a gracze podejmują decyzje w ułamku sekundy. Takie tempo może nadwyrężać zdolność koncentracji, szczególnie u młodszych dzieci, które dopiero uczą się filtrować impulsy i bodźce.
Każde opóźnienie w reakcji jest karane w grze, co tworzy presję, by trenować zręczność i refleks, niekoniecznie rozwijając odporność psychiczno-emocjonalną.
Mechanizmy uzależniające i mikrotransakcje
Eksperci ds. ochrony dzieci i cyfrowych przestrzeni wskazują, że gry typu "free-to-play" często stosują mechanizmy mające na celu zatrzymać gracza w grze jak najdłużej – służą temu codzienne bonusy, limitowane wydarzenia, "looty" (skrzynki losowe).
W kontekście Brawl Stars krytycy zauważają, że gra "wykorzystuje młodych użytkowników psychologicznie i finansowo" (źródło: Digital Childhood Alliance).
Tryby zakupów wewnątrz aplikacji, losowość zawartości i pokusa "ulepszenia" postaci, często prowadzą do impulsywnych wydatków u dzieci.
Przemoc, rywalizacja i zachowania społeczne
Chociaż przemoc w Brawl Stars ma kreskówkowy charakter, to element ciągłego "zabijania przeciwnika" pozostaje. Co więcej, badania nad grami konkurencyjnymi pokazują, że intensywna rywalizacja może w dłuższej perspektywie zmniejszać zachowania prospołeczne u dzieci grających wiele godzin tygodniowo (szczególnie przy grze konkurencyjnej).
Ponadto, test niezależny przeprowadzony przez niemiecką organizację Stiftung Warentest sklasyfikował Brawl Stars jako jedną z gier ocenionych jako "nieakceptowalne" w 4 z 6 kategorii – m.in. ze względu na reklamy, presję na zakupy i treści nieodpowiednie dla dzieci.
Zagrożenia społecznościowe – czaty i kluby
W grze Brawl Stars istnieje system "Klubów" i czatów, w których gracze mogą się ze sobą komunikować. Choć funkcje czatu są częściowo moderowane, te interakcje niosą ryzyko kontaktu z nieznajomymi, ekspozycji na niewłaściwe treści czy agresję słowną.
Qustodio ostrzega, że "czatowe pokoje w grach stanowią większe zagrożenie niż sama przemoc w grze".
Jakie sygnały alarmowe mogą pojawić się u dziecka?
Co można zrobić jako rodzic?
Co ja o tym sądzę?
Nie chodzi o demonizowanie gier, ale o zwykłą ludzką świadomość. Dobrą grę można wykorzystać edukacyjnie lub jako okazję do rozmowy.
Granica między zabawą a zagrożeniem dla dziecięcej psychiki bywa cienka, dlatego warto, żebyśmy jako rodzice nie ignorowali niepokojących sygnałów.
Źródło: Digital Childhood Alliance, Qustodio, Stiftung Warentest
